استراتژی بانک پارسیان در زمان همه گیری کووید-۱۹

تحلیل وضعیت مالی بانک پارسیان

بانک پارسیان که در شش ماهه نخست سال جاری با سودآوری خود همگان را متعجب کرد، در ماه‌های آینده از برگ برندة خود رونمایی خواهد کرد که با آن علاوه بر امکان جبران زیان انباشته، مشکلات نقدینگی بانک را تا حد قابل توجهی حل کرده و راه را برای تداوم سوددهی در سال‌های بعد هموار خواهد کرد. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که استراتژی های بانک پارسیان به تفکیک اقلام و هزینه ها و همچنین جزئیات طرح سودآور این بانک بیان گردد.

 

وضعیت مالی بانک پارسیان در زمان کووید-19
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحولات اقتصادی سال‌های گذشته باعث شد بانک پارسیان نیز همچون اغلب بانک‌های کشور زیان‌ده شود و در شمول مادة 141 قانون تجارت قرار گیرد؛ اما افزایش سرمایة سنگین بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در ماه‌های پایانی سال 97 باعث شد تا از شمول مادة 141 قانون تجارت خارج شود؛ اما آنچه موجبات تعجب همگان را فراهم کرده سودآوری بانک است.
بر اساس صورت‌های مالی، بانک پارسیان موفق شد در شش ماهة نخست سال جاری، سودی معادل 14 هزار میلیارد ریال شناسایی کند؛ این در حالی است که حاصل عملکرد بانک در شش ماهة سال قبل 14 هزار میلیارد ریال زیان بود. بررسی‌های اجمالی، دلیل رسیدن بانک پارسیان به سودآوری را جهش درآمدهای مشاع نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از اقلام درآمدی و هزینه‌ای می‌پردازیم.

سودآوری بانک پارسیان با درآمدهای مشاع 
یکی از مهم‌ترین اقلامی که به صورت معمول تأثیر بسیار زیادی بر صورت‌های مالی بانک‌ها دارد، حساب سهم بانک از درآمدهای مشاع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ حاصل عملکرد بانک پارسیان در این حوزه زیان 28 هزار میلیارد ریالی بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییرات محسوسی نداشته است. 
هر چند در نگاه نخست، شناسایی، زیان چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد؛ اما بررسی روند زیان‌دهی این حساب در سنوات قبل نشان از آن دارد مهار روند رشد زیان‌دهی در این بخش دو دستاوردی بزرگ از سوی مدیریت این بانک است.  

سودآوری بانک پارسیان با تخصیص منابع
تغییرات مانده تسهیلات و سپرده‌های بانک در شش ماهة نخست سال، روندی صعودی را طی کرده که این امر نشان‌دهندة افزایش فعالیت بانک در حوزة تجهیز و تخصیص منابع است. 
هر چند قضاوت در مورد نتایج حاصل از عملکرد بانک در این حوزه اندکی زود است؛ اما به طور معمول رشد مانده تسهیلات و درآمدها عموماً به بهبود سهم بانک از درآمدهای مشاع منجر می‌شود. 
با این تفاسیر مثبت شدن سهم بانک از درآمدهای مشاع در گزارش 9 ماهه یا 12 ماهة سال 99 به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

سودآوری بانک پارسیان با درآمدهای غیرمشاع
اما آنچه موجبات جهش در سودآوری بانک را فراهم کرده رشد 186 درصدی درآمدهای غیر مشاع است. در این دوره خالص درآمد کارمزد با رشد حدود 166 درصدی همراه شد که نشان می‌دهد بانک پارسیان علاوه بر تمرکز ویژه‌ای بر درآمدهای عملیاتی و پایدار دارد. 
دلیل عمدة دیگر، افزایش 109 درصدی درآمد مبادلات ارزی بانک است که با توجه به بخشنامة بانک مرکزی و همچنین مانده دارای‌های ارزی بانک، جهش مجدد آن در صورت‌های مالی 12 ماهه نیز بسیار محتمل است. 
در حساب سایر درآمدهای عملیاتی نیز با رشد حدود 10 برابری همراه شد که در گزارش بانک، این رشد در قالب درآمدهای متفرقه منعکس شده است و از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست.

سودآوری بانک پارسیان با کاهش هزینه ها
در بخش هزینه‌ها نیز هر چند مجموع هزینه‌ها با رشد حدود 107 برابری همراه شده است؛ اما کاهش حدود 11 درصدی هزینه‌های اجرایی را می‌توان نشانی از ارادة بانک برای حذف هزینه‌های زائد ایجاد شده در شعب دانست.

 

پیش بینی کارنامه مالی بانک پارسیان
اما از برگ برندة بسیار بزرگ بانک پارسیان به احتمال فراوان در آبان یا آذر ماه پرده‌برداری خواهد شد، عرضة سهامِ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه در بورس با نام «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» است. 
بانک پارسیان به صورت غیر مستقیم مالکیت حدود 60 درصدی این شرکت معدنی را در اختیار دارد. هر چند برآورد سود و منابع دریافتی بانک از محل این عرضه در حال حاضر به صورت دقیق میسر نیست؛ اما با توجه به آنکه سود خالص شرکت در آخرین سال مالی رقمی بالغ بر 23 هزار میلیارد ریال بوده و شرکت‌های مشابه آن (به لحاظ شباهت عملیاتی و میزان سوددهی) حدود یک هزار میلیارد ریال قیمت‌گذاری شده‌اند، عرضة بخشی از سهام آن می‌تواند با ثبت سود قابل توجه در حوزة سرمایه‌گذاری‌ها، مشکلات نقدینگی بانک پارسیان را تا حد بسیار زیاد حل کند.
با این تفاسیر هر چند زیان انباشتة 39 هزار میلیارد ریالی در نگاه نخست فاصلة زیادی تا رسیدن به سود دارد؛ اما این برگ برنده می‌تواند این مسیر را تا حد بسیار زیادی کوتاه کند به گونه‌ای که ممکن است این موضوع در گزارش 12 ماهة سال 99 محقق شود.

 

سخن پایانی
با مطالعه ترازنامه مالی بانک پارسیان در مقاله حاضر مشخص شد که هر چند وضعیت بانک با همه گیری کووید-19 نامتوازن شده بود اما اتخاذ استراتژی های جدید باعث شد تا در کنار کاهش هزینه های اجرایی، درآمدهای مشاع و غیرمشاع (با افزایش 166 درصدی کارمزد) به صورت قابل توجهی افزایش یابد. 
 

ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄    =  1