صندوق بین المللی پول از وضعیت قرمز تورم و فقر در ایران خبر داد

همراه شدن همه گیری کووید-19 با وضعیت نابسامان اقتصادی ایران سبب شده تا دولت‌ ها عملاً توانی برای کمک به قشر آسیب ‌پذیر جامعه به خصوص در شرایط قرنطینه کرونا نداشته باشند. در نتیجه نرخ بیکاری و فقر به شدت در این کشور افزایش خواهد یافت. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا صندوق بین المللی پول از وضعیت قرمز نرخ تورم و نرخ فقر در ایران خبر داد. آیا وضعیت کنونی تورم و افزایش قیمت، شروعی کوچک برای بحران اقتصادی آینده ایران خواهد بود؟

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، شاخص قیمت مصرف‌ کننده در کشور ایران با شیب بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت و این شاخص به صورت مستقیم بر نرخ فقر و نرخ تورم تاثیر بسزایی می گذارد.
طبق پیش‌بینی این صندوق، قیمت‌ها در سال 2025، 9 برابر سال 2015 خواهد بود که نشان‌دهنده از کنترل خارج شدن نرخ تورم در کشور است. این در حالی است که در کشور ترکیه شاخص قیمت مصرف‌ کننده تا سال 2025 به مرز 300 نزدیک خواهد شد. 
در سایر کشورها نیز کمترین افزایش شاخص قیمت در کشورهای عراق، قطر و آلمان مشاهده خواهد شد که پس از 10 سال شاخص قیمت تنها افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها از تورم سالانة کشورها توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که نرخ تورم در سال 2019 به بیش از 40 درصد رسیده است و در سال 2020 در خوشبینانه‌ترین حالت به 30 درصد کاهش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی این صندوق، ایران نخواهد توانست نرخ تورم را تا 5 سال آینده به کمتر از 25 درصد برساند. ترکیه نیز در این بین نمی‌تواند نرخ تورم خود را به کمتر از 11 درصد برساند.
در سایر کشورهای منتخب، اما نرخ تورم به شدت پایین است. کشور قطر احتمالاً در سال 2020 تورم منفی 2 درصد را تجربه خواهد کرد و طی دوره 10 ساله مرز 2 درصد را نخواهد شکست. افغانستان نیز از مرز 5 درصد فراتر نخواهد رفت. در عراق نیز نرخ تورم طی 5 سال گذشته کمتر از 2 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به مرز 2 درصد بازخواهد گشت. کشورهای پیشرفته همچون آلمان و آمریکا نیز دامنة نوسان 5/0 تا 3 درصد را با استفاده از ابزارهای مالی تجربه خواهند کرد.

 

سخن پایانی
بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده در کشورهایی مثل ایران، نرخ تورم در این کشور از کنترل خارج شود، به طوری که دولت ایران قادر نخواهد بود نرخ تورم را به کمتر از 25 درصد برساند. در نتیجه قیمت ها روز به روز افزایش یافته و به همان میزان نرخ فقر رشد سرسام آوری پیدا کرده و به بیش از 75 درصد خواهد رسید. 

ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  3