رشد واردات و صادرات ایران حتی در زمان کرونا

محدودیت های مرزی در پی همه گیری کرونا سبب شد که حتی برخی از کالاهای ضروری در گمرک توقیف شده و میزان واردات و صادرات در بسیاری از کشورها روند منفی داشته باشد. با این حال، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است کشور ایران در سال 2020 روند مثبتی در زمینه واردات و صادرات خواهد داشت. در این مقاله وضعیت واردات و صادرات ایران و جهان را بررسی می کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رشد صادرات و واردات کالا در دوران کرونا کمی پیچیده خواهد بود. محدودیت ‌های مرزهای زمینی و کاهش مصرف بعضی از کالاها مانند مواد غذایی و کاهش قیمت جهانی مشتقات نفتی در زمان همه گیری کرونا از دلایل اصلی کاهش واردات و صادرات کالاها در کشورها می باشد.
کشور ایران، بر اساس آمارها در سال 2015 رشد چشمگیر 50 درصدی را در صادرات تجربه کرد؛ اما این نرخ به شدت کاهش یافت و تنها طی 2 سال به صفر رسید (2017). در سال 2019 نرخ رشد صادرات ایران به منفی 35 رسید که نشان ‌دهنده کاهش بسیار چشمگیر صادرات کشور است. 
با این حال طبق پیش ‌بینی صندوق بین ‌المللی پول، صادرات کشور در سال 2020 رشدی مثبت و در حدود 16 درصد را تجربه خواهد کرد. 
این در حالی است که صادرات بسیاری از کشورها در پایان 2020 یا کاهش یا بدون تغییر باقی می ‌ماند. با این حال پیش ‌بینی می ‌شود تا سال 2025 نرخ رشد صادرات ایران به رقم صفر میل کند.


از سوی دیگر، واردات کالاها نیز نوسانات قابل توجهی را در سال ‌های گذشته تجربه کرده است. در کشور ایران واردات کالا در سال 2019، 30 درصد نسبت به سال 2018 کاهش یافت و پیش ‌بینی می ‌شود در سال 2020 این رقم، مثبت و به 10 درصد برسد. این در حالی است که سال 2021 سالی منفی برای واردات کشور پیش ‌بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15