هنوز آمادگی API دادن به فین‌تک‌ها وجود ندارند/ عبور از کُر در حال حاضر ممکن نیست

معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

تحلیلگران بانکی برای ایجاد تحول دیجیتال در این حوزه نظرات متفاوتی ارائه می‌دهند. برخی بر عبور از کر در دوران تحول دیجیتال تاکید دارند اما برخی دیگر داشتن کر را تا زمانی که سیستم منجسم دیگری بوجود بیاید ضروری می‌دانند.ناصر حکیمی معتقد است در بحث پرداخت، سرویس‌های بانک‌ها باز شده و امکان ارائه خدمات و ظهور فین تک‌ها فراهم شده است اما در بحث سایر خدمات بانکی هنوز آن گشایش در بانک‌ها دیده نمی شود. به نظر می‌رسد سیستم‌های داخلی بانک‌ها هنوز آمادگی باز شدن و API دادن به فین‌تک‌ها را ندارند.

ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گفت: من معتقدم در شرایط حال حاضر و با سیستم فعلی ما جایگزین مناسب و مطمئنی برای پشتیبانی کردن فعالیت‌های اصلی بانک به جای کر نداریم ولی ممکن است یک سال یا چند سال بعد راه‌حل‌هایی باشد یا سیستم‌هایی وجود داشته باشد که مانند کر عمل کند.

او با تاکید بر اینکه از نظر من تحول دیجیتال منافاتی با وجود کربنکینگ ندارد توضیح داد: تحول دیجیتال می‌گوید لایه سرویس بانک را باز کنید تا از لایه‌های سرویس پایه برای ارائه یک خدمت و محصول جدید استفاده شود.

حکیمی اظهار کرد: طبیعتا وقتی بانک می‌خواهد سرویس‌های خود را باز کند نیاز به یک ساختار متمرکز دارد تا سرویس‌های پایه را ارائه کند. یعنی برای ارائه خدمات نیاز به یک سیستم منسجم هست حتی اگر کر نباشد.

جایگزینی برای کر نداریم

او با بیان اینکه بین متمرکز و منسجم تفاوت وجود دارد تصریح کرد: اگر فردی روی بلاکچین یک بانک ایجاد کند از سیستم غیرمتمرکز استفاده کرده است ولی سیستم منسجمی دارد. یعنی وقتی سرویسی از روی آن ارائه می‌شود روی کل بانک اثرگذار است و سامانه‌های آن جزیره‌ای نبوده و به هم پیوسته هستند.

او در پاسخ به این سوال که چرا برخی کارشناسان معتقدند کم کم باید از کر خداحافظی کرد؟ گفت: من معتقدم در شرایط حال حاضر و با سیستم فعلی ما جایگزین مناسب و مطمئنی برای پشتیبانی کردن فعالیت‌های اصلی بانک به جای کر نداریم ولی ممکن است یک سال یا چند سال بعد راه‌حل‌هایی باشد یا سیستم‌هایی وجود داشته باشد که مانند کر عمل کند. یعنی همان خدمات کر را ارائه دهد بدون آنکه واقعا کر باشد.

سیستم منسجم به اضافه یک لایه بانکداری باز

معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان کرد: چهار رکن وجود دارد که بانکداری دیجیتال حول آن می‌چرخد. یکی از محورهای مهم بانکداری باز است. یعنی سرویس‌های پایه‌ای که در بانک از آن استفاده می‌کنید باید باز شود تا دیگران بتوانند از آن استفاده کرده و محصول توسعه دهند. موضوع دیگر هم این است که وقتی سرویسی باز می‌شود؛ لزوما داخل بانک نیست و بخشی از آن خارج از بانک انجام می‌شود. از کانال‌های مختلف عبور می‌کند تا یک خدمت ایجاد شود. برای هر دوی این بخش‌ها نیاز است که یک پلت‌فرمی در بانک وجود داشته باشد که سرویس ارائه شود. چون آن سرویس اصلی که نگهداری حساب و نفس خلق پول هست در بانک باقی می‌ماند. برای خلق پول باید چند سرویس پایه داده شود تا بر اساس آن فین‌تک‌ها سرویس‌های خود را ارائه کنند.

او یادآور شد: برای محورهای بانکداری دیجیتال که ذکر شد؛ دور این کربنکینگ یک لایه‌ای تحت عنوان لایه‌های بانکداری باز قرار می‌گیرد که بانکداری باز آجر و ملات اولیه را برای افرادی که می‌خواهند ارزش افزوده تولید کنند؛ فراهم می‌کند.

رشد قابل قبول فین‌تک‌ها در حوزه پرداخت

حکیمی اذعان کرد: با وجود آنکه گفته می‌شود هنوز از تحول دیجیتال نتوانسته‌ایم استفاده کنیم اما فین تک‌هایی که در حوزه پرداخت وجود دارد نشان می‌دهد که در این حوزه توانسته‌ایم تا حدودی پیش رویم. در فین‌تک‌های نظام پرداخت با وجود آنکه عمر زیادی نیز ندارد؛  تنوع زیاد و سرویس‌های جالبی دیده می‌شود. در حال حاضر چهار- پنج سال است که ظهور پیدا کردند و در همین مدت کوتاه رشد خوبی پیدا کردند.

او افزود: از آنجا که سرویس‌های پایه در بخش‌های تسهیلات و سایر خدماتی بانکی هنوز باز نشده است؛ در این بخش ها رشد خوبی را در حوزه تحول دیجیتال و ظهور فین‌تک‌ها شاهد نبودیم. در بحث پرداخت، سرویس‌های بانک‌ها باز شده و امکان ارائه خدمات و ظهور فین تک‌ها فراهم شده است اما در بحث سایر خدمات بانکی هنوز آن گشایش را در بانک‌ها نمی‌بینیم. به نظر می‌رسد سیستم‌های داخلی بانک‌ها هنوز آمادگی باز شدن و API دادن به فین‌تک‌ها را ندارند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  −  48  =