تاثیر کرونا بر روند تراکنش ها و ابزارهای پذیرش

با شیوع کرونا در سراسر جهان، سیاست های دولت ها جهت پیشگیری و مقابله با همه گیری کووید-19، اجرای قرنطینه های مدت دار بود و همین موضوع صنعت پرداخت را نیز تحت تاثیر قرار داد. در دوره شش ماهه نخست سال جاری انتظار می رفت که بیشترین تراکنش های انجام شده از طریق درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی باشد. از این رو، در مقاله حاضر تعداد و ارزش ریالی تراکنش ها را در شش ماهه نخست 99 بررسی می کنیم تا روند پرداخت و تغییرات آن در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته مشخص گردد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آمارهای منتشر شده از شرکت شاپرک مجموعاً نزدیک به 16 میلیارد تراکنش به مجموع ارزش 24 بیلیارد و 686 هزار میلیارد ریال از انواع پایانه‌های فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی در سراسر کشور طی نیمه اول سال جاری انجام شده است. 
این آمار نسبت به دوره مشابه سال 98 رشد 21 درصدی در تعداد و رشد 67 درصدی در ارزش تراکنش‌ها را نشان می‌دهد؛ بنابراین با وجود بحران کرونا در سال جاری ارزش تراکنش‌های انجام‌ شده رشد قابل توجه 67 درصدی را ثبت کرده است که بخش اعظم آن ناشی از افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی است.

 

تاثیر کرونا بر روند شش ماهه تعداد تراکنش ‌ها
آمارهای مربوط به تاثیر کرونا بر روند شش ماهه تعداد تراکنش ها در سال جاری نشان داد که تعداد کل تراکنش‌ها روی پایانه‌های فروشگاهی و اینترنتی تقریباً از یک الگوی مشابه پیروی می‌کرد و نشان‌دهنده تأثیر کرونا بر افزایش اهمیت خریدهای اینترنتی است؛ اما در خرداد ماه و با کاهش محدودیت‌ها، تعداد تراکنش‌های اینترنتی با کاهش چهار درصدی مواجه شد. 
بیشترین رشد تراکنش‌ها در اردیبهشت ماه با رشد 34 درصدی در تراکنش‌های اینترنتی و رشد 37 درصدی در تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی بود. 
تعداد تراکنش‌های اینترنتی در نیمه نخست سال جاری میانگین رشد ماهانه 10 درصد را تجربه کرد و از 116 میلیون تراکنش در فروردین ماه به 180 میلیون تراکنش در شهریور ماه رسید. این در حالی است که تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی نیز متوسط رشد ماهانه 10 درصدی را تجربه کرد و از یک میلیارد و 700 میلیون تراکنش به 2 میلیارد و 600 میلیون تراکنش رسید.

تاثیر کرونا بر روند شش ماهه ارزش تراکنش ها
با بررسی تاثیر کرونا بر روند ارزش ریالی تراکنش ها در شش ماهه نخست سال جاری مشخص شد که ارزش تراکنش‌ها در این دوره جهش قابل توجهی را تجربه کرد. 
در اردیبهشت ماه ارزش تراکنش‌های اینترنتی و پایانه فروشگاهی جهش قابل توجه 100 درصدی داشته است. این در حالی است که در خرداد ماه تب و تاب خرید اینترنتی 25 درصد کاهش یافت؛ اما پایانه‌های فروشگاهی هنوز هم رشد مثبت چهار درصدی را دارا می باشد. در تیرماه نیز ارزش تراکنش‌های اینترنتی رشد 80 درصدی و تراکنش‌های پایانه فروشگاهی رشد 25 درصدی را تجربه کرد. 
در نهایت با میانگین رشد ماهانه 24 درصد ارزش تراکنش‌های اینترنتی از 421 هزار میلیارد ریال به 765 هزار میلیارد ریال رسید؛ اما ارزش تراکنش‌های پایانه فروشگاهی با میانگین رشد ماهانه 26 درصد از یک بیلیارد و 550 هزار میلیارد ریال به بیش از 4 بیلیارد ریال افزایش یافت. ارزش تراکنش‌های موبایلی نیز با رشد تنها 3 درصدی از 8 هزار و 500 میلیارد ریال به نزدیک 10 هزار میلیارد ریال رسید.

تاثیر کرونا بر روند گسترش ابزارهای پذیرش
بررسی تاثیر کرونا بر روند گسترش ابزارهای پذیرش موبایلی و پایانه فروشگاهی در طی نیمه نخست سال جاری مشخص شد که این ابزارها به طور متوسط ماهانه رشد یک درصدی را تجربه کرده است. 
تعداد پایانه‌های اینترنتی، اما با میانگین رشد سه درصدی از حدود یک میلیون و 150 هزار به یک میلیون و 360 هزار پایانه رسیده است. این در حالی است که تعداد پایانه‌های فروشگاهی از 8 میلیون و 390 هزار به 8 میلیون و 730 هزار پایانه رسیده است. 

 

سخن پایانی
با بررسی تاثیر کرونا بر روند تراکنش ها و ابزارهای پذیرش در شش ماهه نخست سال جاری مشخص شد که تعداد تراکنش‌های موبایلی نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش نزدیک به 20 درصدی داشته، در حالی که تعداد تراکنش‌های اینترنتی و پایانه فروشگاهی به طور یکسان رشد 8/23 درصدی را تجربه کرده است. از طرف دیگر، ارزش تراکنش‌ها در پایانه‌های موبایلی تنها رشدی 8/4 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که ارزش تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی رشد 7/48 درصدی را نشان می‌دهد. تراکنش‌های اینترنتی در نیمه اول سال 99 به واسطه بحران کرونا رشد چشمگیر 255 درصدی را تجربه کرده است که حاکی از استقبال قابل توجه مردم از خرید اینترنتی است.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  13