ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟

به بیان ساده، رمزارز شکل جدیدی از پول دیجیتال است. شما می‌توانید پول سنتی خود را مانند دلار آمریکا به صورت دیجیتال منتقل کنید، اما این انتقال دیجیتال به معنای دیجیتال بودن آن نیست و ماهیت ارز دیجیتال از بنیان، کاملاً متفاوت با نحوه کار ارزهای سنتی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رمزارزها تا میزانی در بستر بازارهای مختلف جذب شده‌اند و شما می‌توانید برخی از خریدهای خود را از طریق پرداخت الکترونیکی از طریق آن‌ها انجام دهید.

آنچه رمزارزها را متمایز می‌کند، فناوری پشت آن‌ها است. ممکن است بگویید «چه کسی به فناوری پشت پول من اهمیت می‌دهد؟ من فقط به مقدار آن در کیف پولم اهمیت می‌دهم!». مسئله این است که سیستم‌های فعلی پول جهان با مشکلات زیادی روبرو هستند. در اینجا چند نمونه را ذکر می‌کنیم:

  • سیستم‌های پرداخت مانند کارت‌های اعتباری و انتقال وجهی منسوخ شده‌اند.
  • در بیشتر موارد، دسته‌ای از واسطه‌ها مانند بانک‌ها و کارگزاران روند کار را کاهش می‌دهند و معاملات را هزینه‌بر و کند می‌کنند.
  • نابرابری مالی در سراسر جهان در حال افزایش است.
  • حدود 3 میلیارد نفر بدون بانک نمی‌توانند به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند. این تقریباً نیمی از جمعیت کره زمین است!

هدف رمزارزها برطرف کردن تعدادی از این مشکلات است.

 

پایه و مبنای ارزهای دیجیتال

آیا می‌دانید که ارز روزمره دولتی شما چگونه در بانک‌ها ذخیره می‌شود؟ و اینکه برای دریافت بیشتر یا انتقال آن به افراد دیگر به یک دستگاه خودپرداز یا اتصال به بانک نیاز دارید؟ خُب، با ارزهای دیجیتال ممکن است بتوانید به طور کلی از شر بانک‌ها و سایر واسطه‌های متمرکز خلاص شوید. این بنا بدین دلیل است که ارزهای دیجیتال به فناوری‌ای به نام بلاک چین (blockchain) متکی هستند که غیرمتمرکز است (یعنی هیچ نهادی متولی آن نیست). در عوض‌، هر رایانه‌ای در شبکه، معاملات را تأیید می‌کند.

 

مختصری کوتاه از تاریخچه ارزهای دیجیتال

اولین ارز رمزنگاری‌شده بیت کوین است! احتمالاً شما بیش از هر چیز دیگری در صنعت رمزنگاری درباره بیت کوین شنیده‌اید. بیت کوین اولین محصول اولین بلاک چین بود که توسط شخص ناشناسی ساخته شد که او را با نام ساتوشی ناکاموتو می‌شناسیم. ساتوشی ایده بیت کوین را در سال 2008 منتشر کرد و آن را به عنوان یک "نسخه کاملاً همتا به همتا" پول الکترونیکی توصیف کرد.

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین از طریق فرایندی به نام استخراج ایجاد می‌شوند. البته این استخراج هیچ ربطی به مفهومی رایج استخراج و استخراج در معدن ندارد و کاملاً از آن متفاوت است. استخراج در صنعت ارزهای دیجیتال از طریق رایانه‌های قدرتمندی است که معماهای پیچیده‌ای را حل می‌کند.

بیت کوین تا سال 2011 به عنوان تنها ارز رمزنگاری شده باقی مانده بود. سپس علاقه‌مندان به بیت کوین متوجه نقاط ضعفی در آن شدند، بنابراین تصمیم گرفتند رمزارزهای جایگزینی ایجاد کنند که به آن‌ها آلت کوین گفته می‌شود، تا بتوانند طراحی بیت کوین را برای مواردی مانند سرعت پردازش، امنیت، ناشناس بودن و موارد دیگر بهبود بخشند. اکنون که این مطلب را می‌خوانید تعداد آلت کوین‌ها به بیش از 5000 عدد رسیده است.

 

مزایای ارزهای دیجیتال

  • کاهش فساد
  • حذف شدن هزینه چاپ اسکناس
  • مسئولیت‌بخشی به خود دارندگان پول
  • حذف واسطه‌ها
  • خارج کردن قدرت از دست بانک‌ها

 

نحوه تهیه ارزهای دیجیتال

دو روش اصلی برای تهیه ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از آن‌ها همان‌طور که پیش از این اشاره شد استخراج و یا به اصطلاح ماینینگ است و روش دیگر خرید ارز دیجیتال در صرافی‌هاست. بعد از تهیه ارز دیجیتال از هر کدام شیوه‌های اشاره‌شده شما یه یک کیف پول نیاز دارید تا رمزارز خود را در آن نگهداری کنید. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال که رمزارزهای خریداری شده شما را در خود جای می‌دهند، مشابه خدمات پرداخت دیجیتال مانند Apple Pay و PayPal هستند. اما به طور کلی، آن‌ها متفاوت از کیف پول‌های سنتی هستند و در قالب‌ها و سطح امنیتی مختلفی ارائه می‌شوند.

 

بهترین راه ورود به بازار ارزهای دیجیتال

اگر تازه با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید پیشنهاد ما این است که در قدم اول سطح دانش عمومی و تخصصی خود را در این حوزه افزایش دهید. در گام بعد با توجه به هزینه‌ها، زمان‌بر بودن و دشواری‌های استخراج رمزارزها در ایران، توصیه ما درآمدزایی با خرید و معامله ارزهای دیجیتال از صرافی‌هاست.

 

پلتفرم معامله و خرید ارزهای دیجیتال ارزوال

وب‌سایت ارزوال یکی از سامانه‌های مدرن و مطمئن خرید و فروش ارز دیجیتال است. اگر به دنبال تجربه‌ای امن، ساده و سریع در معامله ارزهای دیجیتال هستید، ما ارزوال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. بینادوست می گوید

    سلام. با تشکر.
    لطفا در مورد حوزه رمز ارزها و مطالب جدیدش بیشتر پست بذارید.

ارسال یک پاسخ

5  +  2  =