رونمایی از اولین بانک دیجیتال/ پرداخت محاط در مثلث بی‌قاعده/ همراه با ترک تبریزی در فصل جدید تجارت/ پیش نمایش ایران ۱۴۰۰

شماره 49 ماهنامه بانکداری آینده، آذر 99 منتشر شد

چهل و نهمین شماره ماهنامه بانکداری آینده با عنوان روی جلد “آقای دیجیبانک” به سردبیری محمود فراهانی در 5 پرونده و 100صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروز بانک ها باید مدل های کسب و کار سنتی خود را کنار گذاشته و مدل های نوین و دیجیتال را بکار گیرند. عدم توسعه مدل های متکی بر بانکداری باز فاصله صنعت بانکداری کشور را با صنعت بین المللی دوچندان خواهد کرد.فرامیز این شماره به مرور صنعت پرداخت کشور اختصاص یافته است. همچنین فصل بانک تجارت را نیز در قالب یک پرونده خواهیم خواند.

یکی از محورهای این شماره از ماهنامه تمرکز بر آینده شاخص های کلان اقتصادی تا سال 1404 و تاثیر FATF و ریاست جمهوری ایالات متحده بر آینده اقتصاد کشور و جهان است. آمارها نشان می‌دهد که عدم تصویب لوایح FATF و ماندن در لیست تحریم های ایالات متحده کشور را متزلزل خواهد کرد.

گرچه پیش از انتخابات مسئولین کشور اظهار بی تفاوتی نسبت به نتیجه رای گیری داشتند، اما به نظر می رسد انتخاب جو بایدن بعنوان رئیس جمهور ایالات متحده "جشنی" در دل مسئولین به پا کرد. از طرف دیگر، تحول صنعت بانکداری در کشور امری مهم در آینده بانک ها تلقی می شود. امروز بانک ها باید مدل های کسب و کار سنتی خود را کنار گذاشته و مدل های نوین و دیجیتال را بکار گیرند. عدم توسعه مدل های متکی بر بانکداری باز فاصله صنعت بانکداری کشور را با صنعت بین المللی دوچندان خواهد کرد. کما اینکه ممکن است برخی از خدمات مورد نیاز بانک های داخل که از خارج از کشور تهیه می شود منسوخ شده و بانک های داخل را با مشکلات جدی مواجه کند.

در ادامه خلاصه ای از پرونده های این شماره ارائه شده است.

امتداد زمستان


پرونده اقتصاد کلان، در مصاحبه ای با پیمان مولوی، رئیس انجمن اقتصاددانان کشور در زمینه عدم رشد اقتصادی کشور و شاخص های آن آغاز شد. آنچه از سخنان وی پیداست، وضعیت بسیار بحرانی اقتصاد کشور و دست و پا زدن مسئولین برای رفع تحریم ها است. به گفته این اقتصاددان، گرچه ما به دنبال رفع تحریم ها هستیم، اما عملکرد مسئولین همیشه منجر به فرار سرمایه گذاران خارجی از کشور، حتی در شرایط غیر تحریم شده است. سپس در گزارشی به پیش بینی شاخص های کلان کشور تا سال 1404 پرداخته شده و در گزارشی دیگر، تأثیر تصویب یا عدم تصویب FATF و همچنین مذاکره و یا عدم مذاکره با ایالات متحده بر آینده شاخص های اقتصادی بررسی شده است. در نهایت در این پرونده پیش بینی صندوق بین المللی پول از آینده اقتصاد جهان در سایه کرونا تحت سناریوهای مختلف بررسی شد.

معجزه ترازنامه

پرونده دوم از این شماره در گفتگویی با علی اشرف افخمی، مؤسس اولین بانک دیجیتال، گشوده شد. در این مصاحبه ضرورت حرکت بانک ها به سمت دیجیتال و فاصله فابل توجه بانک ها از بانک دیجیتال در کشور مورد بررسی قرار گرفت. سپس در گزارشی در این پرونده به بررسی عوامل چابک سازی صنعت بانکداری و امتیازات آن در این صنعت پرداخته شد. در پایان، در یک مطالعه موردی به مقایسه شیوه های سنتی و مدرن اعتبار سنجی در کاهش مطالبات معوق بانک ها و بهبود عملکرد آن ها پرداخته شد.

پرداخت کاران و یاران


پرونده سوم از این شماره حول محور نحوه تعامل بانک ها و شرکت های پرداخت در فرامیزی با حضور 7 تن از کارشناسان و فعالان حوزه گشوده شد. محمدعلی محمودزاده، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد؛ امیرمسعود پورهاشم، مدیرعامل سایان کارت؛ فرهاد وکیلیان، مدیرعامل سابین تجارت آریا؛ سعید احمدی پویا، مشاور ارشد کسب و کار و فینتک هلدینگ فناپ؛ علیرضا بیجار، قائم مقام مدیرعامل مهندسی نرم افزار شقایق؛ ایمان اسدی، مدیرعامل اندیشة هوشمند رایان پارسی و آرش بابایی، مدیرعامل تجارت الکترونیک ارتباط فردا اعضای حاضر در این فرامیز را تشکیل دادند. در ادامه این پرونده در 3 گزارش پیاپی به بررسی عملکرد استانی صنعت پرداخت در طی سال های گذشته در سه ابزار پایانه فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی پرداخته شد. نتایج این گزارش ها نشان می دهد که استان های کوچک در حال فاصله گرفتن از صنعت پرداخت آنلاین و روی آوردن به پرداخت های معمول و حضوری هستند. در نهایت این پرونده نیز با بررسی و مقایسه عملکرد پورتفوی شرکت های پرداخت بسته شد.

امروز برای فردا


پرونده ویژه بانک تجارت در گفتگویی با حضور مرتضی ترک تبریزی، عضو هیئت مدیره بانک تجارت گشوده شد. در این مصاحبه ورود بانک تجارت به عصر نوین بانکداری و برنامه های آینده بانک در توسعه فناوری های نوین در این بانک پرداخته شد. سپس در گزارشی ویژه به ارزیابی عملکرد، درآمد ها و سود آوری این بانک در سال های گذشته پرداخته شد. در نهایت، این پرونده با گزارشی در زمینه بانکداری شرکتی، که یکی از نقاط تمرکز بانک تجارت در حوزه بانکداری است، بسته شد.

بخت یار بانک ها


آخرین پرونده از این شماره بانکداری آینده در میز سخنی با حضور مهدی قاسمی، صاحبنظر حوزه بانک، گشوده شد. در این مصاحبه اهمیت جایگاه کلیدی بانک در ارائه تسهیلات بانکی و حمایت از تولید کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گفته مهدی قاسمی، در صورت فاصله گرفتن بانک ها از عملکرد تسهیلات دهی و حرکت به سمت اوراق بدهی، شرکت های کوچک و متوسط در حوزه وام گیری با مشکلی جدی مواجه خواهند شد. سپس در این پرونده به بررسی درآمدزایی بانک ها از حوزه تسهیلات دهی و میزان سودآوری این ابزار برای بانک ها و سپرده گذاران پرداخته شد. در گزارشی دیگر نیز به بررسی روند تسهیلات و سپرده بانک ها در کشور در طی سال جاری پرداخته شد. در نهایت، این پرونده در گزارشی حول محور قابلیت های بانکداری دیجیتال و بسترهای مورد نیاز برای پیاده سازی این سیستم بسته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، سعیده فتحی مغانلو، آزاده محسنی، حسین عابدی
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
آگهی ها: 88644303
اشتراک: 88644304
نشانی: خیابان ولی عصر، بالاتر از پارک ساعی، خیابان سی و ششم، پلاک 7، طبقه 5 واحد 252
تلفن: 5- 88644303
فاکس: 88674742
چاپ: رواق
تیراژ: 5000 نسخه

جهت دریافت نسخه پی‌دی‌اف این شماره و شماره‌های قبل به سایت www.jaar.com مراجعه نمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −    =  26