توسعه بانکداری الکترونیک جهت پاسخگویی به نیازهای دانشجویان

توسعه بانکداری باز، گسترش زیرساخت های فناوری، ارائه ابزارهای پذیرش آنلاین و غیرحضوری و تمامی سیاست گذاری های و برنامه ریزی های بانک ها و موسسات مالی، جهت پاسخ به نیازهای کاربران و جلب رضایت مشتریان می باشد. بنابراین درک نیاز گروه های مختلف و پاسخگویی به آنها با توجه به امکانات و ویژگی های کسب و کاری اهمیت بسزایی در رونق صنعت بانکداری دارد. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که اولویت بندی نیازهای دانشجویان بررسی شده و راهکارهای پاسخگویی به این انتظارات از مجرای خدمات بانکی و پرداخت توضیح داده شود.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جلب رضایت مشتریان مهم ترین وظیفه سازمان های مختلف به ویژه بانک ها و موسسات مالی است، به طوری که حتی برترین بانک های جهان نیز سعی در کشف نیازهای مشتریان و پاسخگویی به آنها از طریق توسعه ابزارهای پذیرش موبایلی و اینترنتی و یا رمز ارزها با ویژگی های متفاوت هستند. 
رضایتمندی مشتریان ارتباط مستقیمی با حفظ مشتری، سهم بازار و منابع بانک ها و موسسات مالی داشته و بسیار حیاتی می باشد، زیرا اغلب برای مشتریان تفکیک قائل شدن بین خدمات بانکی بسیار مشکل است و نیز کوچک ترین تغییری از سوی رقبا به سرعت کپی برداری می شود. بنابراین مدیریت روابط با مشتریان و ایجاد رضایت در آنها جهت استمرار فعالیت بانک ها و سودآوری آنها امری الزامی است.

 

* تغییر رویکرد بانک ها جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان
امروزه بانک ها و موسسات مالی ملزم شده اند جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان شیوه واکنش و عکس العمل خود نسبت به بازار را تغییر دهند، به طوری که کمتر بر محصولات تمرکز دارند و بیشتر بر مشتریان و روابط متمرکز شده اند. 
رابطه بین بانک و مشتریان فقط انجام یک سری فرآیند ساده تراکنش نیست که در گذشته انجام می شد، امروزه حل مشکلات و برآوردن انتظارهای مشتریان یکی از عوامل اساسی در گسترش بازار و نگهداری وفاداری به مشتریان است. 
در این بین گروه دانشجویان اهمیت ویژه ای دارند، زیرا گرایش سیستم آموزش کشور برای جذب دانشجویان بیشتر و ارتقای سطح علمی جمعیت کشور و فراهم آوردن امکانات و تنوع بخشیدن به نوع سیستم آموزش عالی کشور است. 

 

* عوامل کلی نیازهای دانشجویان از خدمات بانکی
عامل کلی انتظارها از خدمات بانکی را می توان در سه گروه دسته بندی کرد که هر کدام می توانند بخشی از نیازهای دانشجویان را پاسخگو باشند:
– عامل اول احترام و درک مشتری است که شامل متغیرهایی مانند ارائه توجه شخصی به مشتریان، تواضع و ادب کارکنان بانک، ادراک نیازهای مالی کارکنان، آمادگی بانک برای یاری کردن مشتریان و غیره است.
– عامل دوم حرفه ای بودن که شامل متغیرهایی مانند صحت و دقیق بودن و بی وقفه بودن خدمات ارائه شده، انجام دادن تعهدات و احترام گذاشتن به فرجه های مورد توافق قبلی توسط سرپرستان بانک ها است.
– عامل سوم شامل متغیرهایی مانند تصویر بانک، تصویر شعب، تجهیزات به روز و مقایسه با تصویرهای رقبا است.

 

* چشم انداز دانشجویان از کیفیت خدمات بانکی
تحقیقات مختلف حاکی از آن است که اولویت نیازها و انتظارهای بانکی دانشجویان، مربوط به عامل توزیع است و پس از آن به ترتیب مربوط به عواملی از قبیل: مدیریت فرآیند، خدمات بانکی، قیمت، کارکنان، دارایی های فیزیکی و در نهایت عوامل مربوط به ترفیع می باشند.
ترتیب این اولویت بندی با توجه به وضعیت تاهل در بعد توزیع، سن و میزان استفاده از خدمات بانکی در هفته در بعد ترفیع بر نیازها و انتظارهای بانکی دانشجویان اهمیت قابل توجهی دارد.
بنابراین با توجه به اهمیت عوامل مربوط به توزیع، مدیریت فرآیند و خدمات بانکی راهکارهای پاسخگویی مناسب به نیازهای دانشجویان (علی رغم جنسیت، وضعیت اشتغال، تحصیلات، دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی) به شرح زیر است:
– دقت عمل و امنیت ابزارهای بانکداری الکترونیک؛
– حفظ و امانت داری اطلاعات شخصی و حساب افراد؛
– عامل دسترسی به دستگاه خودپرداز در مکان های مختلف؛
– کاهش بوروکراسی (کاغذ بازی اداری) در ارائه خدمات؛
– ارائه خدمات بانکی بدون وقفه های زمانی میان روز با استفاده ار دستگاه VTM؛
– اعطای تسهیلات بانکی به دانشجویان.

 

 

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که نیازها و انتظارات بانکی مشتریان در صنعت بانکداری اهمیت بسزایی دارد، به طوری که با درک این نیازها و برآوردن آنها، بانک ها قادر خواهند بود بازار خود را گسترش داده و مشتریان وفادار خود را حفظ نمایند. در این بین، توجه به نیازهای دانشجویان که عمدتاً شامل توزیع، مدیریت فرآیند و خدمات بانکی می باشد، تاثیر بسزایی در جلب توجه این گروه و در نتیجه افزایش زیرسطح مشتریان تحصیل کرده و آگاه به خدمات بانکی دارد. 

منبع: www.magiran.com
نویسنده: سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  48