انتظارات مشتریان از موبایل بانک: امنیت، سادگی، منافع

عوامل موثر در پذیرش موبایل بانک؛

توسعه موبایل بانک در صنعت بانکداری و پذیرش آن از سوی مشتریان، علاوه بر کاهش هزینه، سود زیادی برای هر دو طرف، یعنی بانک و مشتریان، به همراه دارد. بر خلاف عقیده عموم، انگیزه استفاده از این ابزار پذیرش و یا شهرت بانک تاثیری بر میزان پذیرش موبایل بانک ندارد، بلکه اعتماد اولیه مشتری و همچنین قصد رفتاری او تعیین کننده میزان پذیرش خواهد بود. در مقاله حاضر تلاش شده است تا عوامل تاثیرگذار بر میزان پذیرش موبایل بانک بررسی شده و شدت این تاثیر مشخص گردد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، موبایل بانک می تواند نوعی اجرای خدمات مالی تعریف شود که به روش الکترونیکی، مشتری با استفاده از تکنیک های ارتباطی سیار به وسیله دستگاه های تلفن همراه معاملات مالی خود را انجام می دهد. 
امروزه نرم افزارهای کاربردی موبایل بانک به عنوان نوعی کانال جدید خرده فروشی برای بانک ها در حال تکامل است. تصور و انتظار مشتریان این است که بتوانند از طریق یک تلفن، به آسانی و با امنیت کامل خدمات پرداخت و بانکی خود را انجام دهند. 

 

* عملکرد مورد انتظار و پذیرش موبایل بانک
انتظار عملکرد به این امر اشاره دارد که فرد با استفاده از یک سیستم خاصی می تواند عملکرد خود را بهبود دهد که چنین موضوعی در ارتباط با موبایل بانک صدق می کند.
مصرف کنندگان با انتظار عملکرد بالا، تمایل زیادی به پذیرش استفاده از موبایل بانک دارند. به عبارت دیگر، مشتریان احساس می کنند می توانند با استفاده از این ابزار پذیرش، به سودآوری بالایی دست یابند. 

 

* انتظار تلاش و پذیرش موبایل بانک
انتظار تلاش درجه سهولت ارتباط در استفاده از موبایل بانک است که باعث می شود تا احساس پیچیدگی استفاده از یک فناوری، به خصوص موبایل بانک کاهش یابد. 
انتظار تلاش با میزان فعالیت، انرژی، هزینه و زمانی که مصرف کنندگان برای دستیابی به خدمات موبایل بانک صرف می کنند، ارتباط داشته و تاثیر مثبتی بر میزان پذیرش این ابزار دارد. 

* شرایط تسهیل کنندگی و پذیرش موبایل بانک
شرایط تسهیل کنندگی درجه باور فرد به وجود زیرساخت های سازمانی و فنی برای پشتیبانی استفاده از موبایل بانک و مجموعه امکانات برای راحتی استفاده مصرف کننده از این خدمات است.
استفاده از خدمات موبایل بانک نیاز به برخی مهارت ها دارد و کاربرانی که به مجموعه ای از شرایط تسهیل کننده، مانند آموزش آنلاین موبایل بانک، نسخه نمایشی یا پشتیبانی چت، دسترسی داشته باشند، میزان پذیرش بیشتری نسبت به این ابزار پذیرش خواهند داشت. 

 

* ارزش قیمت و پذیرش موبایل بانک
ارزش قیمت یکی از موانع پذیرش فناوری های ابتکاری جدید، هزینه درک شده از مالکیت و استفاده از آن است که علاوه بر هزینه های واقعی شفاف و قابل سنجش، طیف نسبتاً پنهان "هزینه های معامله" را در پذیرش تجارت سیار تحت تاثیر قرار می دهد. 
ارزش قیمت مقایسه مصرف کنندگان بین منافع دریافتی حاصل از استفاده خدمات موبایل بانک و هزینه استفاده از آن است و شامل عواملی مانند هزینه های جانبی خدمات داده (اینترنت تلفن همراه)، هزینه دستگاه، هزینه های خدمات و کارمزد تراکنش ها است و ارزش قیمت زمانی مثبت می شود که مزایای استفاده از موبایل بانک بیش از هزینه های پولی تصور شود. 

 

* تمایل شخصی به اعتماد و پذیرش موبایل بانک
اعتماد یکی از عوامل مهم در روابط اجتماعی پایدار است که تاثیر آن در روابط بین فردی جزء حیاتی معاملات اقتصادی است. مشتریانی که فاقد تجربه هستند، در مقابل استفاده از موبایل بانک مقاومت می کنند. 
تمایل به اعتماد، گرایش طبیعی کاربر در اعتماد به فناوری های جدید و پذیرش آن است. کاربران با تمایل به اعتماد بیشتر، اطمینان بیشتری در استفاده از موبایل بانک خواهند داشت. 

 

* اطمینان ساختاری و پذیرش موبایل بانک
اطمینان ساختاری در قالب ضمانت برای محافظت از اطلاعات، سپردن خدمات، اطمینان از محرمانه بودن معاملات و مدت و شرایط قرارداد می تواند اعتماد اولیه و اطمینان خدمات موبایل بانک را فراهم کند. 

 

 

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که پذیرش یک فناوری مالی جدید در حوزه خدمات بانکی و پرداخت می تواند با عوامل متعددی در ارتباط باشد که هیچ یک از این عوامل متاثر از شهرت بانک یا انگیزه شخص در استفاده از آن ابزار پذیرش نمی باشد. میزان پذیرش مشتریان در استفاده از خدمات موبایل بانک به میزان بهبود عملکرد توسط ابزار، میزان سادگی استفاده از ابزار، وجود زیرساخت های پشتیبانی و فنی برای ابزار، منافع دریافتی در استفاده از ابزار در مقایسه با هزینه آن و همچنین به میزان اطمینان ساختاری و امنیت اطلاعات بستگی دارد. 

نویسنده: سعیده فتحی مغانلو
منبع: چشم انداز مدیریت بازرگانی، ز. دهدشتی شاهرخ و س. عبدالله پور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =