معرفی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه بلاک‌چین در سال۲۰۲۰

در این مقاله به معرفی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین می‌پردازیم که در سال جاری توانسته‌اند تغییرات قابل توجهی در این صنعت ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  فضای بلاک‌چین سازمانی در سال ۲۰۲۰ بسیار متفاوت از سال‌های گذشته به نظر می‌رسد، یک تفاوت بسیار چشم‌گیر که نشان دهنده‌ی تداوم انگیزه‌ی رشد و پیشرفت در این فضا می‌باشد.

بلاک‌چین سازمانی و حضور‌های نهاد‌های بزرگ در فضای بلاک‌چین کمی پس از رشد ناگهانی ارزش بیت کوین و ثبت رکورد ۲۰ هزار دلاری در سال ۲۰۱۷ جلب توجه کرد. از آن زمان به بعد، بلاک‌چین سازمانی به طور عمده توسط شبکه‌های بلاک‌چینی خصوصی تعریف می‌شود، شبکه‌هایی که غالباً که توسط کسب و کارها مختلف جهت مواردی مانند مدیریت زنجیره‌ی تأمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که گفته شد، فضای بلاک‌چین سازمانی نسبت به سال ۲۰۱۷ کاملاً تغییر کرده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰ شاهد ظهور کاربرد و موارد استفاده‌ی خاص از بلاک‌چین سازمانی هستیم که باعث شده سازمان‌ها از شبکه‌های عمومی به جای شبکه‌های خصوصی استفاده کنند. بیماری همه‌گیر کووید۱۹ نیز یکی دیگر از عواملی می‌باشد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک را به سمت استفاده از فناوری بلاک‌چین جهت تضمین سلامت یا احیای گردشگری سوق داده است.

در ادامه‌ی مقاله لیستی از چند شرکت فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین سازمانی آمده است، شرکت‌هایی که در سال ۲۰۲۰ پیشرفت‌های چشم‌گیری در این حوزه داشته‌اند.

ارنست اند یانگ

شرکت بزرگ ارنست اند یانگ(Ernst & Young) یکی از اعضای سازمانی بیگ‌فور(Big Four) در تصویب و پذیرش بلاک‌چین سازمانی نقش فعالی داشته است. این شرکت یکی از اولین شرکت‌ها و سازمان‌هایی بود که در سال ۲۰۱۶ حضور در صنعت رمزارزها را به واسطه‌ی انجام تحقیقات خود، تجربه کرد. از آن زمان به بعد، شرکت EY به یک پیشرو تبدیل شده و راه را برای پذیرش بلاک‌چین در شرکت‌های بزرگ هموار می‌کند.

به عنوان مثال، شرکت EY به طور مداوم در زمینه‌ی توسعه‌ی پروتکل پایه‌ای برای شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند‌، پروتکل پایه‌ای که در شبکه‌ی اصلی اتریوم به عنوان یک سیستم مقاوم در برابر دستکاری جهت ثبت داده‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ماه می ۲۰۱۹، شرکت ارنست اند یانگ کد سیستم نایت‌فال(NightFall) خود را برای انجام معاملات خصوصی در بلاک‌چین اتریوم به صورت منبع آزاد منتشر کرد.

آی‌بی‌ام

بلاک‌چین منبع باز این شرکت بزرگ که برای استفاده‌ی سازمانی توسعه یافته است، در حال حاضر توسط فناوری هایپرلجر(Hyperledger Fabric) جان گرفته است، یک فناوری بسیار مهم که به رشد پلت‌فرم بلاک‌چینی آی‌بی‌ام(IBM) کمک شایانی کرده است.

به عنوان مثال، شبکه‌ی فود تراست(IBM Food Trust) در حال حاضر توسط تولید کنندگان عمده‌ی مواد غذایی مانند نستل و دوله(Dole) و غول روغن زیتون جهان یعنی شرکت چو(CHO) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی شبکه‌ی فود تراست به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ این شبکه یکی از اولین نمونه‌های بلاک‌چین سازمانی که توسط مجموعه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت(Walmart) برای تعیین سفارش مجدد محصولات غذایی، مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از پروژه‌های مهم ساخته شده توسط بلاک‌چین شرکت IBM، پلتفرم ترید لنز(TradeLens) است که به غول‌های حوزه‌ی حمل و نقل کمک می‌کند تا زنجیره‌ی تامین خود را دیجیتالی کنند.

هدرا هشگراف

شبکه عمومی غیرمتمرکز هدرا هشگراف(Hedera Hashgraph) در سال ۲۰۱۶ و با هدف کمک به توسعه‌دهندگان جهت تسریع روند ساخت نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ایجاد شد. از آن زمان‌، شبکه‌ی هدرا تحت مدیریت شرکت‌های بزرگی همچون جمله گوگل، آی‌بی‌ام و بوئینگ اداره می‌شود.

هدرا اخیراً جهت آزمایش و بررسی بیماری کووید۱۹ از راه دور سیستم سیف هلث‌چک(SAFE HealthCheck) را راه‌اندازی کرده است. این نرم‌افزار غیرمتمرکز در حال حاضر توسط اعضاء دانشگاه ایالتی آریزونا مورد استفاده قرار می‌گیر ، جایی که بیش از ۷۰ هزار دانشجو و کارمند تست از راه دور انجام داده و تأییدیه‌ی وضعیت سلامت دیجیتال را دریافت می‌کنند.

سرویس هدرا کنسنسیوس(Hedera Consensus) نیز به عنوان یک راه‌حل بلاک‌چینی سازمانی، برای موارد مهم و خاصی همچون هشدار سریع برای حملات هوایی در سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیکون لوپ

شرکت فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین آیکون لوپ(IconLoop) که مقر اصلی آن در کشور کره‌ی جنوبی واقع شده است، در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد تا بتواند کاربردهای فناوری بلاک‌چین در دنیای واقعی را در بخش‌های بانکی، بهداشت و درمان و دولتی ممکن سازد. دفتر مرکزی این شرکت در سئول(پایتخت کره‌ی جنوبی) قرار دارد و توانسته در مرحله‌ی جمع‌آوری کمک مالی جهت فعالیت، بیش از ۱۵ میلیون دلار بودجه بدست آورد. آیکون لوپ اخیراً اعلام کرده است که جزیره جیجو(Jeju یک منطقه‌ی مهم گردشگری در کره‌ی جنوبی) از این پس قرار است از فناوری بلاک‌چین «هویت غیرمتمرکز» این شرکت برای ردیابی هرگونه موارد مشکوک به کرونا استفاده کند.

همچنین شایان ذکر است که کمیسیون خدمات مالی کره‌ی جنوبی اخیراً سرویس احراز هویت غیرمتمرکز شرکت آیکون‌لوپ را به عنوان یک «بستر خدمات مالی و ایجاد مقررات نوآورانه» تأیید کرده است. در ماه اکتبر سال جاری، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت آیکون‌لوپ بالغ بر ۸ میلیون دلار سرمایه در مرحله‌ی اول تامین سرمایه‌ی مورد نیاز جهت فعالیت، بدست آورده است. این سرمایه قرار است جهت کمک به راه‌اندازی سرویس احراز هویت دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک‌چین این شرکت یعنی مای‌آیدی(my-ID) مورد استفاده قرار گیرد.

مجمع جهانی اقتصاد

«شورای بلاک‌چین» مجمع جهانی اقتصاد(WEF) برای کمک به پیشرفت فناوری بلاک‌چین جهت منافع عمومی مردم سراسر جهان ایجاد شده است. بر همین اساس، شورای بلاک‌چین WEF تعدادی پروژه‌ی ابتکاری را آغاز کرده است که از فناوری بلاک‌چین جهت توسعه عمومی استفاده می‌کنند. در ماه می سال جاری، این شورا برای محافظت از حقوق مادی و معنوی کاربران فعال در فضای بلاک‌چین، لیستی از اصول پایه و اساسی را تهیه کرد.

درک خطرات و مزایای فناوری بلاک‌چین و همچنین حق ذخیره و مدیریت کلیدهای رمزنگاری از جمله موارد ذکر شده در این لیست هستند. شورای بلاک‌چین اخیراً همچنین یک بستر اثبات مفهوم را جهت ردیابی سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای از معادن در سراسر شبکه‌ی بلاک‌چین راه‌اندازی کرده است. همچنین شایان ذکر است که مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است که فناوری بلاک‌چین می‌تواند «اقتصاد دیجیتال پایدار» را به همراه داشته باشد.

پی‌پل

شرکت بزرگ پی‌پل(PayPal یکی از پلت‌فرم‌های پرداخت آنلاین) از سال ۲۰۱۴ علاقه‌ی زیادی به رمزارزها و بلاک‌چین از خود نشان داد. در همین زمان بود که شرکت اعلام کرد که قرار است از طریق چندین شرکت همکار خود قابلیت پذیرش بیت کوین را برای فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به ارمغان آورد. این شرکت همچنین اظهار داشت که به دنبال راهی جهت «درک چگونگی استفاده از فناوری بلاک‌چین برای خدمت رسانی بهتر به تجار و کاربران» است.

در سال ۲۰۱۶ مقامات شرکت خدمات مالی پی‌پل اعلام کردند که علاقه‌مند به ایجاد یک بلاک‌چین بومی هستند تا علاوه بر افزایش چشم‌گیر سرعت تراکنش‌ها، این شرکت نیز ارز دیجیتال خود را توسعه دهد. با این حال، هنگامی که پی‌پل از برنامه‌های آتی خود جهت راه‌اندازی سرویس پشتیبانی از رمزارزها در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ خبر داد، باعث ایجاد شوک بزرگی در بازار رمزارز گردید.

در ماه نوامبر سال جاری، پلتفرم تراکنش و پرداخت‌های رمزارزی شرکت پی‌پل برای کاربران آمریکایی فعال شد. پیش‌بینی می‌شود ورود پی‌پل به بازار رمزارزها باعث تقویت روند صعودی بیت کوین و جهش هرچه‌بیشتر قیمت این رمزارز شود.

مایکروسافت

مایکروسافت(Microsoft غول نرم‌افزاری) از طریق زیرمجموعه‌ی پردازش ابری خود یعنی آزور(Azure) یک بستر بلاک‌چینی ایجاد کرده است. گرچه بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند استارباکس(Starbucks) از پلتفرم بلاک‌چینی مایکروسافت برای مدیریت زنجیره تأمین خود استفاده می‌کنند، این شرکت نقش بسیار بزرگتری در توسعه‌ی فناوری بلاک‌چین داشته است.

اخیراً مایکروسافت از همکاری خود با شرکت EY جهت استفاده از بلاک‌چین اتریوم برای ثبت حق امتیاز بازی‌های ایکس‌باکس(Xbox) خبر داده است.

یکی از فرودگاه‌های کشور آلبانی نیز در حال آزمایش «برنامه ردیابی سلامت» جهت اطمینان از پاکیزگی سطوح داخل فرودگاه می‌باشد؛ نرم‌افزار مورد استفاده در این آزمایش نیز توسط براساس بلاک‌چین مایکروسافت فعالیت دارد. در ماه ژوئن سال جاری، مایکروسافت برای کمک به ایجاد استانداردهای جهانی برای اکوسیستم‌های توکنیزه شده، به اتحاد اینتر ورک(InterWork) پیوست.

ویزا

شرکت خدمات پرداخت ویزا(Visa) از سال ۲۰۱۵ و با سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ نوپا به نام چین(Chain) علاقه‌مندی خود به فناوری بلاک‌چین و رمزارزها را نشان داد. در اکتبر سال بعد، شرکت ویزا پیش نمایشی از سیستم «اتصال شخص به شخص ویزا(Visa B2B Connect)» رونمایی کرد، سیستم که به گفته‌ی محققان ویزا از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط استارت‌آپ چین بهره گرفته و می‌تواند پرداخت‌های جهانی سازمانی را به شکل ایمن و سریع پردازش کند.

تلاش‌های شرکت ویزا در فضای بلاک‌چین سرانجام به پیشرفت‌های پیشگامانه در زمینه‌ی فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک تبدیل شد. به عنوان مثال، ویزا اکنون وظیفه‌ی مدیریت و عرضه‌ی کارت بدهی مبتنی بر فناوری رمزنگاری مانند کارتهای بایننس و بلاک‌فی را بر عهده دارد. در ماه دسامبر سال جاری، ویزا با شرکت خدمات بلاک‌چینی سیرکل(CirCle) یک همکاری نزدیک را آغاز کرد تا رمزارزهای پایدار USDC را با کارت‌های اعتباری خاص سازگار کند.

با تمام این تفاسیر ، علاقه‌ی روز افزون ویزا به فناوری‌های مالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده است. در ماه ژانویه، ویزا شرکت فعال در حوزه‌ی فناوری‌های مالی پلید(Plaid) را خریداری کرد، شرکتی که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفت و باعث ایجاد یک پرونده قضائی علیه‌ی ویزا گردید.

جی‌پی مورگان

جی‌پی مورگان(JPMorgan Chase) بزرگترین بانک در آمریکا و یکی از بزرگترین منابع مالی در جهان است. این سازمان در سال ۲۰۱۷ و زمانی که به انجمن اتریوم پیوست، علاقه‌ی خود به فناوری بلاک‌چین را نشان داد.

در سال ۲۰۱۸ این غول بانکی گزارشی تحت نام انجیل بیت‌کوین(Bitcoin Bible) را منتشر کرد تا نکات مثبت و منفی سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارزها را برای سرمایه‌گذاران توضیح دهد.

در فوریه ۲۰۱۹ این بانک بزرگ یک رمزارز بومی تحت نام جی‌پی‌ام کوین(JPM Coin) معرفی کرد، رمزارزی که برای کمک به بانک‌ها در زمینه‌ی تسویه حساب‌های مالی توسعه یافته بود.

 JPMorgan همچنین وظیفه‌ی رهبری شبکه اطلاعات بین بانکی را هم برعهده دارد، یک کنسرسیوم بلاک‌چینی متشکل از ۱۳۰ بانک بزرگ که از فناوری دفاتر کل توزیع(DLT) شده جهت افزایش انطباق و کاهش هرچه بیشتر مدت زمان لازم جهت پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

در حالی که بانک بزرگ جی‌پی مورگان به وضوح از طرفدار پروپاقرص فناوری بلاک‌چین است، در طول یک سال گذشته موضع‌گیری بسیار تندی نسبت به رمزارز بیت کوین داشته است؛ اما به نظر می رسد که با ادامه‌ی روند رشد قیمت بیت‌کوین، این رویکرد نیز در حال تغییر است.

سیلز فورس

شرکت سیلز فورس(SalesForce) به عنوان غول حوزه‌ی نرم‌افزار، اولین محصول مبتنی بر بلاک‌چین خود را در ماه می ۲۰۱۹ عرضه کرد. محصول بلاک‌چینی این شرکت که تحت نام سیلز فورس بلاک‌چین(Salesforce Blockchain) عرضه شده است، در واقع یک پلت‌فرم بلاک‌چینی با لاو کد(low-code) است که قدرت فعالیت سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت یا CRM را افزایش می‌دهد. این سیستم در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ هزار مشتری و کاربر سازمانی دارد.

مقامات شرکت سیلز فورس پیش از این نیز اعلام کرده بودند بلاک‌چین آن‌ها ابزاری جهت ارتباط کسب و کارهای مختلف با تیم‌های فعال حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. این محصول توسط تعدادی از شرکت‌های بزرگ مانند شرکت خودروسازی لامبورگینی(برای احراز هویت محصولات این شرکت) استفاده می‌شود.

در آوریل سال جاری، شرکت سیلز فورس فناوری بلاکچین تجاری تیشن(Littion) ‌را  در بلاک‌چین خود ادغام کرد تا به سطح بالایی از تمرکززدایی داده‌ها در CRM کمک کند. اخیراً سیلز فورس با شرکت بزرگ IBM همکاری کرده است تا سیستم مدیریت بهداشت دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین شرکت آی‌بی‌ام را به سیستم فروش سیلز فورس اضافه کند.

فوجیتسو

شرکت فناوری اطلاعات فوجیتسو(Fujitsu) از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۶ علاقه‌ی خود به فناوری بلاک‌چین را نشان داد. این شرکت بزرگ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که در حال توسعه‌ی یک نرم افزار بلاک‌چینی جهت مدیریت، دسترسی و توزیع داده‌ها می‌باشد. اندکی پس از این، مقامات این شرکت اعلام کردند که قصد دارند راه‌حل بلاکچینی سازمانی خود را تجاری کرده و فوجیتسو را به عنوان یک رقیب مستقیم با راه‌حل بلاکچینی IBM معرفی کنند.

اخیراً این شرکت ژاپنی به فعالیت در حوزه‌ی هویت دیجیتال نیز علاقه‌مند شده و از راه‌حل بلاک‌چینی خود برای شناسایی و اعتبار سنجی هویت کاربران برای معاملات آنلاین استفاده کرده است.

قابل توجه است که سومین بانک بزرگ ژاپن( به نام میژوهو بانک یا Mizuho Bank)  همراه با غول خدمات پرداخت این کشور یعنی جی‌سی‌بی(JCB) نیز قصد دارند یک سیستم اعتبار سنجی هویت دیجیتال بومی که با استفاده از راه‌حل بلاکچین فوجیتسو طراحی شده است را آزمایش کنند.

 

منبع: کوینبت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =