کرونا ورود کسب و کارها به فضای مجازی را شتاب بخشید

خدمت کرونا به کسب و کارهای آنلاین؛

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: پیش‌بینی ما این بود که ۷۰ درصد کسب کارها طی ۶ تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند که شیوع کرونا این زمان را به ۲ تا ۳ سال کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «رضا الفت نسب»  گفت: در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسی‌های آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که البته در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است اما در مقابل در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشته‌اند.

وی ادامه داد: در روزهای نخست مشکل زیر ساخت و سرعت پایین اینترنت وجود داشت اما به مرور بر مشکلات غلبه کردیم و اکنون در شرایطی قرار داریم که اگر کرونا ادامه یابد یا  مسایل دیگری رخ دهد توان مقابله با بحران‌ها را داریم.

این کارشناس افزود: طی دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه به بررسی وضعیت پرداختیم که نتایج جالب توجهی داشت. در بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) زمان شیوع کرونا با ۱۲۱ درصد رشد مواجه بودیم که در نظرسنجی دور دوم متوجه شدیم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است.

وی اظهارداشت: در رابطه با مشاغل خدماتی نیز در این دوره با ۸۶ درصد کاهش رو به رو شدیم که اکنون فقط ۹ درصد آن جبران شده است و همچنان ۷۷درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد. البته پیش‌بینی می‌کنیم که با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد.

الفت نسب افزود: همچنین در رابطه با بازار محصولات دیجیتالی ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه شدیم که در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در رابطه با تاکسی‌های آنلاین هم گفت: ما ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور داریم که در ابتدای شیوع کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول ۵۱ درصد کاهش در این بخش داشتیم. در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.

الفت نسب به گردشگری اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه گردشگری هم ۹۷ درصد کاهش داشتیم که تا کنون ۱۰درصد جبران شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های کسب‌وکارهای آنلاین ما خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰درصدی داشته است. این موضوع نشان می‌دهد مردم در ابتدا با این پلت‌فرم‌ها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم و البته تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است.

الفت نسب با بیان این که یکی دیگر از بخش‌های مورد سنجش در این نظرسنجی مسکن بوده است، گفت: حوزه مسکن از این جهت مورد توجه ما بود که از یک سو بسیار اهمیت داشت و از سوی دیگر شامل آگهی‌های آنلاین می‌شد که آن‌هم در ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت اما در دور دوم و پس از گذشت زمان چند ماه، ۱۲درصد از این کاهش جبران شد.

وی در رابطه با تبلیغات آنلاین هم گفت: در ابتدا این حوزه ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان می‌داد کسب و کارها نتوانسته‌اند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط ۱۶ درصد جبران شده است.

 بر اساس تازه‌ترین گزارشی که از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی منتشر شده، در پاییز سال جاری برای ۲۵۲ کسب و کار مجوز فعالیت صادر شده است.

همچین طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، به دلیل بحران بیماری کووید ۱۹ در کشور متقاضیان حقیقی پروانه کسب و کارهای مجازی  تا پایان سال ۱۳۹۹ برای صدور و یا تمدید پروانه کسب از ارائه گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم معاف بوده و می‌توانند صرفاً با ارائه تعهدنامه اقدام به دریافت پروانه کسب کنند.

 

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  15