بزرگ‌ترین مزارع ماینینگ ایران در اختیار چینی‌ها

درحالی‌که بعضی از نیروگاه‌ها به مازوت سوزی روی آورده و باعث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شده‌اند این روزها خیلی‌ها ازجمله مقام‌های وزارت نیرو انگشت اتهام مصرف برق بالا را به سمت استخراج رمزارزها ازجمله بیت‌کوین گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  سخنگوی صنعت برق کشور به تازگی اعلام کرده که ماینرها روزانه ۳۰مگاوات برق غیرمجاز مصرف می‌کنند. گزارش‌ها اما نشان می‌دهد که چینی‌ها بزرگ ‌ترین مزارع استخراج رمز ارز را در اختیار دارند. سایت بیت‌کوین در گزارشی به این مسئله پرداخته که نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ ترین مزارع استخراج رمز ارز در اختیار شرکت چینی لوبین است که از مدت ها پیش در ایران فعال شده است.

در گزارشی به اتخاذ یک استراتژی جدید از سوی رئیس‌جمهور ایران در اوایل سال 99در مورد استخراج رمزارز اشاره کرده است که طی آن 14مزرعه استخراج بیت کوین با مجوز دولت می‌توانند فعال شوند. در این میان یک شرکت چینی هم به نام «لوبین» ادعا کرده که یکی از مزارع استخراج بیت‌کوین را در ایران اداره می‌کند. شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (Cambridge Bitcoin Electricity Consumption Index) یا «نقشه استخراج بیت‌کوین» تلاش می‌کند تا بر توزیع جغرافیایی هش‌ریت(hashrate) جهانی بیت کوین نظارت کند که براساس آن، ایران ششمین کشور قدرتمند از نظر میزان هش‌ریت جهانی است. هش‌ریت درواقع معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است.

البته، چین مقدار زیادی از هش‌ریت جهانی را مصرف می‌کند و ماینرهای چینی هم رابطه قوی با ایران دارند. سایت بیت‌کوین همچنین در اوایل سال 98از مهاجرت ماینرهای چینی به ایران به‌علت تعرفه پایین برق خبر داد. در آن زمان، برای یک استخراج‌کننده بیت‌کوین به نام لیو فنگ بسیار دشوار بود که تجهیزات استخراج خود را به کشور وارد کند. با این حال، وقتی ماینرها وارد ایران شدند، با قیمت بسیار ارزان برق (006/ 0دلار در هر کیلووات ساعت) روبه‌رو شدند. این در حالی است که مشخص شد برخی از اماکن بهره‌مند از برق بسیار ارزان یا حتی مجانی در حال استخراج بیت‌کوین با برق تقریباً رایگان بودند. دولت ایران این فعالیت را بدون مجوز و غیرقانونی اعلام کرد. پس از آن، دولت، مجوز فعالیت برای مزارع استخراج بیت‌کوین را صادر کرد و نرخ برق، بسته به نوسان قیمت صادرات و فصل افزایش یافت.

ماینرهای چینی، دارنده بزرگ‌ترین مزارع

شرکت عملیاتی استخراج لوبین مدتی پیش اعلام کرد که یکی از بزرگ‌ ترین مزارع تحت نظارت در ایران را اداره می‌کند. لیو پینگ هم‌ بنیانگذار لوبین اعلام کرده که با یک مرکز تأمین برق در ایران که سرمایه‌گذاران آن ایرانی و چینی هستند، مشارکت دارد. البته اکنون شرکت‌های برق در ایران مجاز به انجام عملیات استخراج بیت کوین هستند، اما برخلاف لیو‌پینگ که مشکلی در ترخیص دستگاه‌های خود نداشته، یک ماینر دیگر به نام لیو فنگ می‌گوید دچار مشکل شده است.

لیو پینگ در این مورد می‌گوید: «ما کانال‌های ترخیص گمرکی خود را داریم، زیرا تجربه تأسیس شرکت‌های لجستیک را داریم. همچنین ما منابع محلی خوبی در ایران داریم و روابط خوبی با وزارت نیرو و وزارت امور خارجه در ایران برقرار کرده‌ایم.»

ارتقای جایگاه جهانی لوبین

لوبین یک استخر استخراج نسبتاً جدید است، اما اخیراً در رتبه ششم عملیات استخراج از نظر میزان هش‌ریت بوده است. لوبین اکنون حدود 3درصد از هش‌ریت جهانی یا حدود 3.86اگزاهش در ثانیه(EH / s) را در اختیار دارد. این میزان، لوبین را در جایگاه یازدهم و در بین بسیاری از استخرهای عظیم استخراج مانند  Poolin، F2pool و Antpool قرار می‌دهد. لیو پینگ می‌گوید که این مزرعه ایرانی در کانتینرهای متعلق به خطوط نیروگاه برق قرار دارد. این ماینر چینی همچنین به سایت  bitcoin.com  گفته است که پرداخت‌ها به شرکت برق از طریق شراکت و سهام بیت‌کوین(BTC) و همچنین روش‌های سنتی صورت می‌گیرد.

 

منبع: همشهری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8