رکورد جدید اتریوم / چه عواملی منجر به رکورد شکنی شد؟

رمزارز اتریوم طی روزهای گذشته یک روند افزایش قیمت قدرتمند را آغاز کرده که نتیجه‌ی آن ثبت رکورد جدید برای این رمزارز ثانویه شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رمزارز اتریوم از ابتدای سال جاری همانند اغلب رمزارزهای موجود در بازار یک روند صعودی را آغاز کرد. این درحالیست که از ۱ام ژانویه به بعد عملکرد ETH بسیار بهتر و قوی‌تر از بیت کوین بوده و این رمزارز توانسته تقریباً ۸۱ درصد افزایش قیمت را به نمایش بگذارد، درحالیکه این رقم برای رمزارز بیت کوین از ابتدای سال جاری تا به امروز چیزی حدود ۲۶ درصد محاسبه شده است.

برای عبور اتریوم از بیت کوین و ثبت عملکرد خیره‌کننده توسط این رمزارز ثانویه سه دلیل عمده وجود دارد. این عوامل به طور خلاصه عبارتند از تشدید روند رشد شبکه‌ی اتریوم، بهبود احساسات سرمایه‌گذاران حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi و در نهایت دوره‌ی فعلی تغییرات ارزش بیت کوین که در آن نوسان بسیار پایین است.

اقتصاد غیرمتمرکز باعث جهش اتریوم شد

توکن‌های حوزه‌ی DeFi اخیراً با افزایش شدید قیمت روبرو بوده و پروژه‌هایی همچون Aave و سوشی‌سواپ(SushiSwap) در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. یکی از دلایل اصلی جهش ارزش توکن‌های حوزه‌ی DeFi افزایش سرسام‌آور سرمایه‌ی قفل شده(TVL) در این بازار است، که شاخص سرمایه‌ی موجود در بازار اقتصاد غیرمتمرکز شبکه‌ی اتریوم تعریف می‌شود.

در حال حاضر بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار سرمایه در بازار DeFi ذخیره شده و این رقم روز به روز در حال افزایش است؛ یک رقم چشم‌گیر که نشان از تقاضای گسترده در این بازار دارد. این افزایش تقاضا یک سکوی پرش قدرتمند برای اتریوم(و به تبع آن افزایش قیمت ETH) به شمار می‌آید؛ زیرا هرچه نرم‌افزار توکن‌های بیشتری بر روی شبکه حضور داشته باشند، این شبکه‌ی رمزارزی گسترده‌تر خواهد بود.

 

نمودار تغییرات قیمت اتریوم طی سه ماه گذشته تا به امروز

کارمزد اتریوم هم افزایش یافت

البته افزایش ناگهانی تعداد کاربران شبکه‌ی اتریوم منجر به افزایش هزینه و کارمزد تراکنش‌ها(گس یا Gas) شده است. گرچه افزایش کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم ایده‌آل به نظر نمی‌رسد، اما به گفته‌ی جیکوب فرانک(Jacob Franek) یکی از فعالان حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز، این تغییرات را می‌توان یک عامل مثبت در نظر گرفت زیرا نشان دهنده‌ی تمایل کاربران به استفاده از تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم و تقاضای واقعی در این شبکه است. به گفته‌ی وی:

تجمع کارمزد یکی از مستقیم‌ترین شاخص‌های نشان دهنده‌ی تمایل کاربران برای استفاده از پرداخت‌های یک شبکه(یا به عبارتی تقاضا) توصیف می‌شود. شبکه‌ی اتریوم در حال حاضر ارزشمند‌ترین فضای بلاک در حوزه‌ی کریپتو به شمار می‌آید.Jacob Franek

سایر پروتکل‌های بلاک‌چینی لایه‌ی اول دیگر مانند پولکادات(Polkadot) و کاسموس(Cosmos) هم روند رشد قابل توجهی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که در آینده به رقبای اصلی اتریوم تبدیل خواهند شد.

با تمام این تفاسیر، در آینده قابل پیش‌بینی اثر شبکه‌ی اتریوم و ترکیب آن با سرمایه‌ی بازار اقتصاد غیرمتمرکز نشان از آن دارد که اتریوم همچنان شبکه‌ی غالب در حوزه‌ی DeFi خواهد بود و به این راحتی شبکه‌های دیگر نمی‌توانند سلطه‌ی آن را به چالش بکشند.

بیت کوین در حال افزایش استحکام زیرساخت‌ها با نوسان پایین است

در طول چند روز گذشته، نوسان قیمت بیت کوین بسیار پایین بوده و به سایر رمزارزهای موجود در بازار اجازه داده تا خود را با روند صعودی این چند ماه وفق دهند. این ثبات ارزش باعث شده تا تقاضا برای خرید رمزارزهای ثانویه‌ی دارای حجم مبادله‌ی پایین و نقدینگی کم، به شدت افزایش یابد.

به گفته‌ی برخی تحلیلگران افزایش قیمت بیت کوین همزمان با «فصل رمزارزهای ثانویه» آغاز شده است، دوره‌ای که در آن رمزارزهای ثانویه روند افزایش ارزش را آغاز کرده و بیت کوین با نوسان بسیار کم قیمت، تنها نظاره‌گر این تغییرات خواهد بود.

 

این فصل رمزارزهای ثانویه(که از نظر تاریخی اغلب در ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی رخ می‌دهد) زمان اتفاق می‌افتد که بیت کوین تغییرات قیمت بسیار زیادی داشته و سرمایه‌گذاران به دنبال نمایش‌های پرخطر هستند. به دلیل پایین‌ بودن نقدینگی بازار رمزارزهای ثانویه در مقابل بیت کوین، این رمزارزها شاهد نوسان ارزش بسیار بیشتری خواهند بود، همین موضوع باعث شده تا رمزارزهای ثانویه در دوره‌های کوتاه مدت نسبت به نوسان شدید بازار بسیار آسیب‌پذیر باشند.

نوسان بسیار زیاد در بازار رمزارزهای ثانویه باعث می‌شود که این بازار برای سرمایه‌گذاران و مبادله‌گران خرد(حداقل در کوتاه مدت) بسیار جذاب‌تر از بازار بیت کوین باشد؛ زیرا آن‌ها می‌توانند با پیش‌بینی صحیح تغییرات آتی بازار طی روزهای آتی و انجام مبادلات درست، به سود قابل توجهی دست یابند.

وضعیت آتی بیت کوین نامشخص است

در عین حال، شاخص بیت کوین در مقابل دلار(BTC/USD) در وضعیت نامشخص باقی مانده است و برخی از مبادله‌گران هشدار می‌دهند که بیت کوین ممکن است طی هفته‌های آتی از محدوده‌ی ارزش فعلی خارج شده و بیشینه‌ی ارزش بالاتری را ثبت کند. اگر چنین تغییراتی رخ دهد، رمزارزها‌ی ثانویه در مقایسه با بیت کوین زیان بیشتری را متحمل خواهند شد. به گفته‌ی جانی مو(Jonny Moe) یکی از مبادله‌گران موفق بازار رمزارز:

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

61  −  53  =