ثبت حاشیه سود ناخالص ۴۳درصدی ایران کیش/ افزایش مانده دارایی ۳۴درصدی سپ

بررسی عملکرد شرکت های پرداخت الکترونیک(بخش اول)؛

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران کیش با ثبت حاشیه سود ناخالص حدود 43 درصدی بهینه‌ترین عملیات پرداخت را به لحاظ اقتصادی به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با ورود به نیمه دوم سال، شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه باید صورت‌های عملکرد میان‌دوره‌ای خود را منتشر کنند تا سهامداران از عملکرد شرکت‌ها اطلاع یابند و سرمایه‌گذاران بالقوه نیز با آگاهی بیشتری نسبت به عملکرد شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌های گروه پرداخت نیز از این اصل مستثنی نیستند و همچون سایر شرکت‌ها موظف‌اند عملکرد میان‌دوره‌ای خود را در مدت یادشده منتشر کنند. در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت‌های این گروه در ماه‌های اخیر پرداخته شده است.

از میان 12 شرکت پرداخت دارای مجوز، پنج شرکت به‌پرداخت ملت، کارت اعتباری ایران‌کیش، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان‌کیش و آسان پرداخت پرشین در بورس پذیرفته شده‌اند؛ به همین دلیل باید صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند.

سه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فن‌آوا کارت و پرداخت نوین آرین نیز هر چند در بورس پذیرفته نشده‌اند؛ اما به دلیل الزام سهامداران‌شان برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه، عملکرد خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. با توجه به آنها سال مالی برخی از شرکت‌ها 30 آذر و برخی دیگر 29 اسفند است؛ همچنین صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای برخی از شرکت‌ها هنور منتشر نشده در نمودار‌ها طول دوره مورد بررسی نیز عنوان شده است تا هرگونه بهره‌برداری از اطلاعات و مقایسه با لحاظ کردن طول دوره انجام گیرد.

در میان شرکت‌های مورد بررسی از گروه پرداخت، در پایان شهریور ماه، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بیشترین مانده دارایی را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش با 34 درصد، نسبت به دوره مشابه سال قبل، بیشترین افزایش مانده دارایی را در بین شرکت‌های گروه پرداخت دارد.

با وجود این بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال جاری شرکت آسان پرداخت پرشین با شناسایی درآمد عملیاتی نزدیک به 32 هزار میلیارد ریالی (در دوره شش ماهه) گوی سبقت را از سایر شرکت‌ها ربوده است. میانگین رشد درآمد عملیاتی شرکت‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 11 درصد است که این میزان رشد نسبت به نرخ رشد شرکت‌ها در بسیاری از صنایع بسیار کمتر است.

در بخش بهای تمام‌شده مربوط به درآمدهای عملیاتی (عملیات اصلی شرکت) نیز، شرکت آسان پرداخت پرشین به لحاظ ریالی بیشترین میزان هزینه را دارد. برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها به لحاظ عملیاتی باید حاشیه سود عملیاتی آنها مورد مقایسه قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان شرکت‌های مورد بررسی، شرکت کارت اعتباری ایران کیش با ثبت حاشیه سود ناخالص حدود 43 درصدی بهینه‌ترین عملیات پرداخت را به لحاظ اقتصادی به نام خود ثبت کرده است. در نقطه مقابل، آسان پرداخت پرشین با حاشیه سود عملیاتی حدود چهار درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را از این نظر به نام خود ثبت کرده است. با این حال حاشیه سود ناخالص دیگر شرکت‌های پرداخت در دوره عملکردی آنها حدود 15 تا 20 درصد بوده است.

هزینه‌های عمومی و اداری و پرسنلی از هزینه‌هایی است که تمامی شرکت‌ها با آن سر و کار دارند و کنترل این هزینه‌ها عموماً هنر مدیریت شرکت را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حوزه سه شرکت آسان پرداخت، ایران کیش و تجارت الکترونیک پارسیان (به‌رغم کوتاه‌تر بودن دوره بررسی) به لحاظ ریالی نسبت به سایر شرکت‌های پرداخت بیشترین هزینه را متحمل شده است؛ اما بررسی این هزینه‌ها به عنوان درصدی از درآمدهای عملیاتی (به عنوان شاخصی به عنوان اندازه شرکت) نشان می‌دهد شرکت‌های این گروه به صورت متوسط حدود چهار درصد از درآمدهای عملیاتی خود را صرف هزینه‌های عمومی و اداری خود می‌کنند که این رقم به دلیل عدم اتکای شدید صنعت به نیروی انسانی نسبت به بسیاری از صنایع، رقم بسیاری پایینی به شمار می‌رود. این در حالی است که شرکت کارت اعتباری ایران کیش حدود 11 درصد از درآمدهای خود را به این سرفصل هزینه‌ای اختصاص داده است. با این حال، سهم این قلم هزینه‌ای نسبت به درآمدهای عملیاتی در سایر شرکت‌ها بین 1 تا 5 درصد در نوسان بوده است.

در نهایت تمامی تلاش‌های مدیریت و کارکنان شرکت چه در حوزه افزایش درآمدها و چه در حوزه کنترل هزینه (در دو بخش عملیاتی و غیر عملیاتی) در سود یا زیان خالص متبلور می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ به‌رغم تفاوت گسترده در میان درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها، شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در دوره فعالیت نه ماهه‌اش در نه ماهه دوره فعالیت‌اش حدود 2500 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که به لحاظ ریالی از سایر شرکت‌ها بیشتر است. سه شرکت به‌پرداخت، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت در دوره فعالیت شش ماهه خود سود خالص معادل 1500 میلیارد ریال شناسایی کرده‌اند و از این نظر رقابت شانه به شانه‌ای دارند. در این بین حاشیه سود خالص حدود 23 درصدی شرکت ایران کیش در شش ماهه سال 99 بسیار قابل توجه است.

ادامه دارد…
منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره49

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  30