نگاه سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس باید میان و بلند مدت باشد

یک کارشناس بازار سرمایه:

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بازاری کوتاه مدت برای مدت یک یا دو ماه نیست، بلکه بازاری بلندمدت است که سهامداران باید با نگاه میان مدت سه ساله یا بلندمدت پنج ساله برای سرمایه‌گذاری به این بازار نگاه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، "سیروان امینی" امروز (دوشنبه) به عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس اشاره کرد و افزود: ریزش اخیر بورس را باید از دو دیدگاه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داد.

وی اظهار داشت: از دید داخلی، مطرح شدن بحث بودجه و تغییرات ایجاد شده در حوزه کلان اقتصادی برای سال آینده که در متغیرهای
 بودجه خود را نشان داده است باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازار سهام شد.

امینی خاطرنشان کرد: یکی از متغیرهای اصلی که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد بحث نامشخص بودن وضعیت انتخاباتی آمریکا بود که می توانست به شدت آینده سیاسی ایران را تحت شعاع قرار دهد، این موضوع برای مدتی بازار را تحت تاثیر قرار داد و زمینه اصلاح پرشتاب  شاخص بورس را فراهم کرده بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مطرح شدن موضوع نرخ های جهانی که در ارزهای دیجیتال رخ داده بود، زمینه پیش بردن سرمایه گذاری ها را به آن سمت فراهم کرد، اظهار داشت: به طور طبیعی این موضوع  بر بحث بازار سرمایه تاثیرگذار بود و تمایل بیشتری در جامعه در آن حوزه به عنوان منبع جدید برای سرمایه گذاری مطرح شد که در بخش عمده ای از جامعه تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد: روند نزولی شاخص بورس از مدت های قبل، عدم همسان بودن و عدم ثبات رویه در عملکرد متولیان بورس، بازار سهام را تحت تاثیر قرار داد زیرا باعث شد تا برنامه مدونی که بتواند بازار را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و باعث روزهای خوش در این بازار شود، وجود نداشت.

امینی تاکید کرد: این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا سرمایه گذاران خرد انتظاری که از این بازار از ابتدای سال با آنها همراه بودند از دست بدهند و به مرور ضمن خروج سرمایه های خود از بازار، دیگر تمایلی برای اینکه منابع خود را در این بازار حفظ کنند نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین عاملی که باعث تفاوت سرمایه گذاری  در بورس با دیگر بازارها شده است، طول مدت سرمایه گذاری در این بازار است که این بازار، بازاری کوتاه مدت برای مدت یک یا دو ماهه نیست بلکه بازار بلندمدتی است که باید سهامداران با نگاه میان مدت سه ساله یا بلندمدت پنج ساله به این بازار نگاه کنند.

وی افزود: اگر از همان ابتدا چنین مسایلی را به عنوان آموزشی به افراد اعلام می کردیم دیگر شاهد فشار فروش های سنگین از طرف سهامداران  نبودیم.

امینی تاکید کرد: ابزارهایی مانند اوراق تبعه که در بازار برای مردم تعریف شده است برای حرفه ای های بازار بوده است اما افرادی که مبلغ اندکی را وارد این بازار کرده امد این اوراق نمی تواند مانند دیگر ابزارها کمک کننده برای حفظ تعادل در بازار  باشد.

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری در بورس، سهامداران را با ضرر و زیان همراه نمی کند و بازار با تغییر و اصلاح شدید مواجه نمی شود.

 به گفته وی، گزارش هایی که شرکت ها در مورد عملکرد 9 ماهه خود می دهند گزارش بسیار خوبی هستند که به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

امینی تاکید کرد: اگر سهامداران در چند ماه اصلاح بازار صبوری می کردند و زمینه ایجاد این فشار فروش در بازار فراهم نمی شد، به طور حتم اکنون سهامداران در کنار انتشار گزارش مثبت شرکت ها،  قیمت ارز و افزایش قیمت کامودیتی ها  بازدهی مثبتی را از این بازار کسب می کردند. 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فشار فروش در چند ماه اخیر به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد و باعث ریزش شدید بازار شد، گفت: اگر چنین اتفاقی رخ نمی داد بازار می توانست با توجه به موقعیتی که اکنون دارد متعادل تر باشد و دیگر شاهد این ریزش های شدید در شاخص کل نبودیم.

به گفته وی، پیش بینی از بازار بستگی به سیاست ها یا متغیرهای کلان داخلی و بیرون کشور دارد.

 امینی با اشاره به اینکه انتخاب رییس جمهور آمریکا که بیش از ٢٠ درصد اقتصاد دنیار را در اختیار دارد در یکسال آینده در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: جدا کردن کشور از اقتصاد جهانی و بازگشت دوباره به این اقتصاد، نویدهای خوبی را به کشورهایی می دهد که تا چند وقت گذشته تحت تاثیر سیاست های ناصحیح قرار گرفته بودند، این موضوع به طور حتم بر برخی از صنایع کشور تاثیر گذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: روشن تر شدن قضیه بودجه برای سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری ایران نویدهایی را برای بازار سهام و می تواند زمینه رشد بازار را فراهم کند.

 شاخص کل در بازار بورس امروز (دوشنبه) ۱۷ هزار ۴۸۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید.

 

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  4  =