شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس چیست؟

پای سرخابی‌ها بالاخره به بورس باز شد;

چند سالی است که از بحث واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌گذرد، اما به دلیل عدم شفافیت در صورت‌های مالیشان هنوز خبری از عرضه سهامشان نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، موضوع واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل 44 قانون اساسی (سال 1387) باز می‌گردد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال 1388، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند، اما تاکنون که حدود 12 سال است که از این ماجرا می‌گذرد هنوز هم به طور قطعی این دو باشگاه در فرابورس پذیره نویسی نشدند.

طی گفت و گویی که با شمس جام خانه معاون خصوصی سازی و مبینا بنی اسدی مدیر روابط عمومی فرابورس ایران داشتیم هر دو در رابطه با جلسه اسکایپی دو باشگاه با مدیر پذیرش فرا بورس خبر دادند، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد، مدیر روابط عمومی فرابورس در بین صحبت هایش شرایط پذیرش  باشگاه استقلال و پرسپولی را منوط به چند امر دانست که در همین رابطه می توان به  حاکمیت شرکتی و تعیین تکلیف دارایی هایشان اشاره کرد.

برای بررسی جزئیات بیشتر عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شرایطی که جو بازار ملتهب است با دو کارشناس ذی صلاح به گفت و گو نشستیم.

حساسیت و فراگیری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس عامل تاخیر در عرضه
فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عرضه  استقلال و پرسپولیس در فرابورس، گفت: بحث ورود استقلال و پرسپولیس به تابلوی فرابورس قدمت ١۰ ساله دارد اما به سبب فراگیری و حساسیتی که در بین طرفداران وجود دارد ورود آن ها به تالار معاملاتی به طول انجامید.

او بیان کرد: در حال حاضر مشکلاتی در رابطه با صورت های مالی، عدم توجیه پذیری سرمایه گذاری در بحث سود آوری وجود دارد، پس می توان گفت در مقطع فعلی به جز حفظ منافع و تامین نقدینگی دولت منفعت چندانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به ساختار فعلی بازار سرمایه ورود چنین شرکت هایی به این طریق که دولت هدایت کننده و سکان دار آن هست به ایفای اصل 44 قانون اساسی شباهت ندارد.

آقا بزرگی  اظهار کرد: بازاری که مستعد و زمینه لازم برای اصلاح منفی را داشته باشد به هرگونه خبری واکنش منفی نشان می‌دهد، اگر خبر عرضه این دو باشگاه مذکور در اوایل تابستان بود قطع به یقین  واکنش بازار نیز به طبع آن  منفی بود.

طرح سودآوری سرخابی ها  بستگی به تابلو عرضه شده دارد
او در پاسخ به این سوال که آیا استقلال پرسپولیس قابلیت اجرا کردن طرح سود آوری را دارد یا خیر؟ گفت: این امر بستگی دارد که سهام استقلال و پرسپولیس در کدام تابلو عرضه شود به علت آنکه در فرابورس تابلوهایی است که ممکن علارغم آنکه چشم اندازی سود آوری حتی آینده هم نداشته باشد در فرابورس پذیرش شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وزیر اقتصاد نیز بنا به وظایفی که داشتند، یک اطلاعاتی می‌دهند که به زعم خودشان برای بازار خوشایند است.

آقا بزرگی در رابطه با سال مالی منتهی به پذیرش، گفت: اگر باشگاه استقلال یا پرسپولیس سرمایه در گردش به منظور پرداخت بدهی های خود نداشته باشند به علت آنکه زیر نظر دولت هستند اقدام به فروش دارایی های خود می کنند تا میزان نقدینگی لازم را بدست آورند.

شفاف سازی دوباشگاه استقلال و پرسپولیس به شرط حضور در بازار سرمایه
وحید شقاقی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با عرضه استقلال و پرسپولیس در فرابورس، گفت: طبیعتا این دو باشگاه نیز باید در سطح شرکت های سهامی عام قرار گیرد، که شفاف ترین حالتش عرضه در بازار سرمایه (فرابورس) است.

او افزود: برای پذیرش در فرابورس باید یک پروسه ای را طی کنند؛ به طور مثال باید صورت های مالی و عملکردشان شفاف باشد تا سهامداران در آینده متضرر نشوند،  پس  باشگاه ها قبل از ورود به فرابورس باید الزامات مورد نیاز را رعایت کنند.

آیا در آینده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس حضور می یابند؟
مشاور وزیر اقتصاد در رابطه با اینکه آیا پرسپولیس و استقلال قابلیت اجرا کردن طرح سود آوری را دارند یا خیر؟ گفت: باشگاه های مذکور براساس شرایطی که به فرابورس ارائه می دهند در تابلوهای مختلف پذیرش می شوند پس از این امر امکان دارد شرایط سود آوری در طول زمان برایش امکان پذیر شود حتی ممکن است در آینده این دو نماد قابلیت معامله در بورس را هم پیدا کنند.

شقاقی در پاسخ به اینکه آیا پس از عرضه، خریدهای تعصبی بعضی از هواداران ممکن است بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد یا خیر؟ گفت: با توجه به اهمیت این دو باشگاه در بین هوادارانش باید تلاش شود تا پیامد های مثبت و منفی این موضوع دیده شود، پس لازم است هیئت مدیره ای که از جانب دو باشگاه به منظور حضور در بازار سرمایه انتخاب می شوند از مسائل اقتصادی آگاه باشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا پس از عرضه این دو باشگاه آیا همچنان دولت بر آن ها نظارت خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: با توجه به این مسئله که نقشه سهامداران آن فعلا مشخص نشده نمی شود در این رابطه صحبت چندانی کرد، همچنین باید دید که دولت سهام داران این دو باشگاه را در بورس چگونه خواهد دید.

در پایان با توجه به صحبت هایی که کارشناسان ارائه دادند باید گفت نهادهای سیاست گذاری که در رابطه با واگذاری این دو باشگاه تصمیم می گیرند باید قبل از اینکه آن را رسانه ای می کردند نخست مشکلاتشان را رفع می کردند، زیرا چنین خبرهای ضد و نقیض در شرایطی که بازار ملتهب است به راحتی می تواند جو آن را متشنج ‌تر کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد جواد می گوید

    ممنون که کارت هواداری استقلال را طراحی کردید

ارسال یک پاسخ

34  −    =  33