پرداخت‌یارها ملزم به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از ۲۵ بهمن ماه شدند

طبق نامه‌ای که شاپرک برای شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال کرده است ارسال کدرهگیری ثبت‌نام مالیاتی در کلیه درخواست‌های ثبت پایانه های فروشگاهی جدید از ۲۵ بهمن ماه اجباری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاپرک شرکت‌های پرداخت‌یار را ملزم کرده که از تاریخ ۲۵ بهمن ماه برای ارائه درگاه پرداخت کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی را از پذیرنده دریافت کنند این در حالی است که قرار بود دریافت کد مالیاتی به صورت خودکار برای پذیرنده جدید صادر و ثبت شود.
سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی توافق کرده بود که صدور کد مالیاتی را از طریق وب‌سرویس و به صورت خودکار برای متقاضیان درگاه پرداخت اینترنتی فراهم کند.

پس از اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و اتصال سازمان امور مالیاتی به سامانه جامع پذیرندگان، صدور کد مالیاتی برای دارندگان فعلی درگاه پرداخت به صورت خودکار صورت گرفت؛ پس از آن و با پیشنهاد بانک مرکزی قرار شده بود تا سازمان امور مالیاتی با اتصال وب‌سرویس به شاپرک امکان صدور کد مالیاتی را برای متقاضیان جدید درگاه پرداخت نیز به صورت خودکار فراهم کند.

با توجه به نامه شاپرک که برای شرکت‌های پرداخت اینترنتی ارسال شده است به نظر می‌رسد این اتصال هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی برقرار نشده بود. بانک مرکزی وعده داده بود اتصال شرکت‌های پرداخت به سامانه امور مالیاتی را پس از اجرایی شدن این امکان از سوی سازمان امور مالیاتی برقرار خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی هنوز امکان اتصال به صورت وب‌سرویس به شاپرک را فراهم نکرده است.

ارتباط مستقیم تشکیل پرونده مالیاتی با دریافت درگاه‌های پرداخت در ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی پیش‌بینی شده بود. طبق این قانون بانک مرکزی موظف شده با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگا‌ه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در قانون باید تناظر یک به یک میان پایانه‌های فروشگاهی و پرونده مالیاتی بنگاه اقتصادی دارنده پایانه فروش فراهم شود و به آن یک شناسه یکتا اختصاص یابد.

اجرایی شدن این قانون از آبان ماه امسال در دستور کار بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی قرار گرفت و از ۲۲ دی‌ماه امسال (۱۳۹۹) نیز فعال شدن تمامی پایانه‌های فروش و درگاه‌های پرداختی جدید منوط به استعلام کد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  2