نباید به هر بهانه مانع فعالیت اقتصادی استارتاپ‌ها شویم

وزیر ارتباطات:

آذری جهرمی گفت: به بهانه جلوگیری از فساد و حفظ امنیت، نباید مانع فعالیت اقتصادی استارتاپ‌ها شویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه هم‌سرمایه گذاری با شتابدهنده‌های دانش بنیان که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: در اکوسیستم استارتاپی کشور قرار است که یک سری تفکرات سنتی کنار زده شود.

او افزود: استارتاپ‌های نوآور معمولا در برابر سیکل سنتی می‌ایستند و قواعد سنتی را زیر سوال می‌برند و نوآوری را ترویج می‌دهند. البته در این مسیر با مشکلات و سنگ اندازی‌هایی مواجه خواهند شد. افرادی که نتوانند در برابر این حرف‌ها و مشکلات بایستند گام دوم را ادامه نمی‌‎دهند و مسیر را رها می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تغییر، همواره هزینه و سختی و دشواری داشته است و نباید استارتاپ‌ها در مواجهه با مشکلات دلسرد بشوند. در دنیا جنگ‌های زیادی برای اقتصاد شکل گرفته و افراد مهمی حذف شده اند. آفت اکوسیستم استارتاپی، دلسرد شدن است و باید تلاش در راستای رسیدن به اهداف ادامه پیدا کند.

آذری جهرمی افزود: همواره مطلوب انسان، آزادی و امنیت بوده است. سیاست‌گذاری موفق در کشور‌های مختلف دنیا برقراری تعادل بین آزادی و امنیت است و نباید آزادی را به بهانه امنیت محدود کرد، عکس این موضوع هم امکان پذیر نیست. کشوری که بیشترین تعادل را برقرار کند، موفق‌تر است.

او گفت: فرهنگ گذاری دولت‌ها در اکوسیستم استارتاپی هم باید طبق چنین دیدگاه متعادلی باشد. اگر دولت‌ها بدون هیچ ضابطه‌ای در حوزه ‌های خطرپذیر سرمایه گذاری کنند، بزرگترین فساد‌ها رخ خواهد داد. به بهانه جلوگیری از فساد و حفظ امنیت، نباید مانع فعالیت‌ اقتصادی استارتاپ‌ها شویم.

وزیر ارتباطات بیان کرد: سیاست گذاری ما در این دوره در وزارت ارتباطات برای سرمایه گذاری در حوزه خطرپذیر در سه محور بود؛ اول راه اندازی کاری بود که در آن اعتقاد داشتیم بخش خصوصی از ما عالم‌تر است و اگر در جایی سرمایه گذاری کرد، منافع خودش را بیشتر در نظر بگیرد و هر میزانی که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری خطرپذیر تصمیمی گرفت ما هم به همان میزان سرمایه گذاری کنیم.

او افزود: دوم اینکه منابع وام را مستقیم به استارتاپ‌ها بدهیم، یعنی این وام‌های کم بهره را در اختیار شتاب دهنده‌ها و سرمایه گذاران خطرپذیر بگذاریم و اتفاق سومی که در مورد تعادل سرمایه گذاری پیاده کردیم این بود که به ازای موفقیت‌های ملموس، پاداش ملموس بدهیم. برای مثال به ازای تعداد نصب اپلیکیشن‌ها موفق، توسطِ مردم، تسهیلات خوبی را ارائه بدهیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: اتفاق امروز در راستای همین سه دیدگاه در تقویت سرمایه گذاری خطرپذیر به سمت دولت است .

تخصیص بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان

در ادامه علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی،اظهار کرد: یک سال است که در صندوق نوآوری فعال هستیم و سعی کردیم که خدمات عمومی این صندوق را عمومی کنیم.

او افزود: در ایران همچنان تقاضای وام جذابتر است و به دلیل تورم ثابت حدود ۲۵ درصد و افزایش چندبرابری که باعث کاهش ارزش ارز می‌شود اهمیت وام بیشتر می‌شود. تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در دو سال خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان داده ایم.

وحدت گفت: سرمایه گذاری، اولویت ما بود و بحث هم‌سرمایه گذاری با صندوق‌های پژوهش و نوآوری با این دیدگاه که دولت نباید وارد شود و از ظرفیت خود شرکت‌ها استفاده شود، شروع شد؛ تاکنون نزدیک ۵۰ طرح مصوب داریم که جریان خوبی درحال شکل گیری است.

 رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما توانایی خوبی در مقاله و دانش دارد، شتاب دهنده‌های موجود می‌توانند ارتباط خوبی بین دانش و تولید ایجاد کنند؛ امروز این قرارداد در راستای این شتاب دهنده هاست.

او گفت: این نوع قرارداد‌های هم‌سرمایه گذاری می‌تواند موضوع مورد علاقه دستگاه‌های نظارتی باشد. اگر دولت پولی به این جریان‌ها می‌دهد هدفش پول پاشی نیست، بلکه می‌خواهد راه را برای این مسیر‌ها باز کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  6  =