انتقال پرداخت از کارت به موبایل/حذف تدریجی فیزیک کارت از تراکنش‌ها

عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت گفت: انتقال پرداخت‌های بانکی از بستر کارت به تلفن همراه امنیت و سرعت را افزایش می‌دهد و به طور حتم با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی با اشاره به پروژه حذف تدریجی فیزیک کارت از تراکنش‌ها اظهار داشت: «بانک مرکزی به منظور ایجاد تسهیل در پرداخت‌های الکترونیکی، بزودی از پروژه استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها و لذا حذف تدریجی استفاده از فیزیک کارت خرید را رونمایی می‌کند. این روش پرداخت، با استانداردهای معتبر بین‌المللی سازگار می‌باشد و به صورتی کاملاً امن، این امکان را فراهم می‌سازد که مشتریان بانک ها بتوانند با وارد کردن مشخصات کارت‌های خود به درون موبایل، بدون تماس با کارتخوان، تراکنش‌های لازم را انجام دهند. انجام تراکنش های خرید، با استفاده از موبایل، علاوه بر سهولت کاربری می‌تواند در رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی مفید و مؤثر باشد.»

در این باره مرتضی ترک تبریزی عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت گفت: همه اپلیکیشن های موبایل با یک سری از تمهیدات امنیتی همراه است، که در این مورد، کارت های بانکی از امنیت کمتری نسبت به بستر موبایل برخودار هستند، بنابراین استفاده از بستر موبایل برای پرداخت وجه، امنیت را بالاتر می‌برد.

وی افزود: کارت بانکی، یک کارت مگنتی است که به سادگی قابلیت کپی شدن را دارد. در نتیجه باید به سمت ابزارهایی برویم که به صورت چند عاملی، امنیت‌سازی را انجام دهد. یعنی یک موبایلی داریم که یک رمز ورود دارد و برای نرم‌افزاری که می دانیم کجا نصب میکنیم، یک رمزی وارد میکنیم، و در نهایت از موبایل هم مراقبت می‌کنیم.

کارشناس بانکی تاکید کرد: اینکه ما بتوانیم پرداخت ها را از روی کارت به موبایل منتقل کنیم، مطمئنا از لحاظ امنیتی بسیار بهتر است،

ترک تبریزی در ادامه خاطر نشان کرد: موبایل در جامعه ما، ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد و افراد دوست دارند همه کارهای خود را با موبایل انجام دهند، به بیان دیگر افراد مختلف از صبح تا شب کارهای بسیاری دارند که قبلا جداگانه با موجودیت های مختلف انجام می دادند، اما در حال حاضر، هر فردی می تواند با موبایل خود تلویزیون ببینند، روزنامه بخواند، وضعیت هوا را هم بررسی کند و پرداخت بانکی خودش را هم انجام دهد. پس در نتیجه از این بابت هم که قابلیت دسترسی بیشتری دارد، بهتر است.

وی افزود: همچنین از بابت اینکه سرعت بالاتر دارد و در شرایط کرونایی، مسائل بهداشتی را به شکل بهتری داشته باشیم هم اهمیت دارد. الان در برخی از کشورهای دنیا همه کارها و فعالیت هایی که یک نفر با آن درگیر است، با موبایل انجام می شود. خیلی هم امن است، زیرا آپدیت موبایل مدام عرضه می شود و موبایل هم توسط دارنده گوشی، مراقبت می شود. در نتیجه با امنیت و کارآیی همراه شده است.

وی تاکید کرد: البته یک نکته مهم در این جا قابل توجه است؛ اینکه قرار نیست بقیه روش ها (استفاده از کارت) را حذف کنیم و این روش جدید را بیاوریم. بلکه ما باید به افراد اختیار بدهیم اجازه انتخاب داشته باشند که کار خود را با موبایل انجام دهند یا با کارت.

عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت اظهار داشت: ولی اینکه امکان جدیدی در موبایل باشد و حمایت رگولاتور را هم داشته باشیم، به نظر من، بسیار حرکت خوبی است و می تواند منشا خیر باشد برای اینکه ما در این حوزه پیشرفت کنیم تا بتوانید ابزارهای دیگری نیز در کنار آن ایجاد کنیم.

ترک تبریزی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه و علاقه مندی مردم به موبایل بسیار بالا است، مطمئن هستم اگر بتوانیم این روش را به خوبی بسازیم و اجرا کنیم، یعنی هر فرد و نهادی که در این پروژه دخیل و درگیر است، به خوبی کار کنند، در نتیجه ضریب نفوذ بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود و به سرعت هم می تواند پیش برود،

وی در پایان تاکید کرد: حداقل همه آنهایی که موبایل دارند، مطمئن هستم که در یک زمان خیلی کوتاه علاقه مند می شوند و استفاده می کنند.

 

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  30