افزایش ۵برابری ارزش تراکنش های فروشگاهی طی ۶ سال اخیر

بررسی ها نشان می دهد؛

ارزش تراکنش‌های فروشگاهی در سال 1392 بالغ بر 5862 بیلیارد ریال برآورد شده است که این میزان در سال 1398 به 28497 بیلیارد ریال رسیده است که حاکی از افزایش حدود 5 برابری ارزش تراکنش‌ها طی 6 سال اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از سال 1392 تا کنون تراکنش‌های فروشگاهی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. تعداد تراکنش‌ها از 3 میلیارد و 670 میلیون تراکنش در سال 1392 به بیش از 23 میلیارد و 360 میلیون تراکنش در سال 1398 افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد چشمگیر استفاده مردم از این پایانه‌ها است.

تعداد تراکنش‌های این پایانه‌ها در هفت ماهه سال جاری نیز به حدود 17 میلیارد تراکنش رسیده است و حدود 71 درصد از تعداد تراکنش‌های سال 98 را پوشش داده است.

از نظر مبلغ، ارزش تراکنش‌های فروشگاهی در سال 1392 بالغ بر 5862 بیلیارد ریال برآورد شده است که این میزان در سال 1398 به 28497 بیلیارد ریال رسیده است که حاکی از افزایش حدود 5 برابری ارزش تراکنش‌ها طی 6 سال اخیر است.

در 7 ماهه سال 1399 نیز ارزش تراکنش‌ها به حدود 24200 بیلیارد ریال رسیده است که برابر با 85 درصد از ارزش تراکنش‌های سال 1398 است.

روند تعداد تراکنش‌ها

تعداد تراکنش‌ها در 10 استان پرتراکنش کشور نشان می‌دهد که در بسیاری از استان‌ها حجم تراکنش به طور چشمگیری بالا بوده و شیب افزایش تعداد تراکنش‌ها نیز از سال 1392 تا 98 افزایش یافته است. این افزایش شیب در استان‌های کوچک‌تر بیشتر بوده است که نشان‌دهنده افزایش میزان استقبال مردم از تراکنش‌های کارتی در شهرهای کوچک است.

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تراکنش‌ها طی سال‌های گذشته در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان انجام شده است و در مجموع در سال 1398 در 10 استان برتر 16 میلیارد تراکنش انجام شده است. این در حالی است که در 21 استان دیگر تنها حدود 7 میلیارد و 500 هزار تراکنش انجام گرفته است که برابر با مجموع تراکنش‌های 3 استان برتر کشور است (تهران، خراسان رضوی و فارس).

روند تغییرات تعداد تراکنش‌ها در تمامی استان‌های کشور تقریباً یکنواخت بوده است با این تفاوت که در سال 1399 تعداد تراکنش‌ها در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، گلستان، زنجان و اردبیل نسبت به سال 98 افزایش چشمگیری در 7 ماهه نخست سال جاری داشته است. به طوری که بیش از 90 درصد از تراکنش‌های سال 1398 در 7 ماهه نخست سال جاری پوشش داده شده است.

در سال 98 در بین استان‌ها، استان تهران تنها رشد 5/16 درصدی را در تعداد تراکنش‌ها تجربه کرد، در حالی که در استان‌هایی چون آذربایجان غربی و لرستان تعداد تراکنش‌ها رشد 30 درصدی را به ثبت رساند.

روند مبلغ تراکنش‌ها

بررسی روند مبلغ تراکنش‌ها در استان‌ها نشان می‌دهد که در کلان‌شهرهای کشور روند تغییرات مبلغ تراکنش‌ها تفاوت مشخصی با سایر استان‌ها داشته است. در حالی که در سال 98 استان تهران تنها افزایش 12 درصدی را در مبلغ تراکنش‌ها شاهد بوده است، برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان افزایش قابل توجه و معنادار 37 درصدی در ارزش تراکنش‌ها را تجربه کرده‌اند.

عمده استان‌ها در سال 98 رشد بیش از 20 درصد در ارزش تراکنش‌ها را تجربه کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد که روند افزایش ارزش تراکنش‌ها در استان تهران در سال 98 نسبت به سایر استان‌ها افت چشمگیری داشته است. استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر و کرمان نیز افزایش معنادار بیش از 30 درصد در ارزش تراکنش‌ها را تجربه کرده‌اند.

در سال 97 نیز استان تهران افزایش چشمگیر 34 درصدی در ارزش تراکنش‌ها را تجربه کرد، در حالی که استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و کرمانشاه رشد بیش از 70 درصد را در ارزش تراکنش‌ها تجربه کردند.

روند تعداد پایانه‌ها

تعداد پایانه‌های فروش فعال در کشور طی سال‌های گذشته بیشترین افزایش را در سال‌های پیش از 1396 ثبت کرد. با شیوع ویروس کرونا تعداد پایانه‌های فروش در 7 ماهه نخست سال 1399 رشد چشمگیری داشته است.

در استان تهران در طول سال 98 تعداد پایانه‌ها رشد 8/2 درصدی را تجربه کرد، در حالی که در 7 ماه سال جاری رشد 5/3 درصدی را تجربه کرد. در سایر استان‌ها نیز تعداد پایانه‌ها در سال 99 به طور قابل توجهی افزایش یافت تا جایی که در استان گیلان رشد بسیار چشمگیر 12 درصدی مشاهده شد، در حالی که این استان در سال 98 رشد 5 درصدی را در تعداد پایانه‌ها تجربه کرده بود. تعداد پایانه‌های فروش استان تهران به تنهایی برابر با 12 استان انتهای جدول در کشور است.

نتیجه‌گیری

در حوزه پرداخت فروشگاهی، صنعت پرداخت در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. پیشرفت پرداخت طی سال‌های گذشته روی این ابزار نشان‌دهنده خروج قابل توجه پول نقد از چرخه تراکنش‌ها و افزایش استقبال مردم از این پایانه‌ها بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر روند رشد این ابزار کند شده که نشان‌دهنده اشباع صنعت است و اکنون این صنعت نیاز به نوآوری جدید در سطح استان‌ها برای افزایش استقبال مردم دارد.

 

احسان خدیو؛ تحلیلگر آماری

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −  95  =