رانندگان باید کارمند شرکت اوبر محسوب ‌شوند

دادگاه عالی بریتانیا علیه اوبر رای صادر کرد؛

دادگاه عالی بریتانیا در حکمی که امروز جمعه (۱۹ فوریه/ اول اسفند) صادر کرده رانندگان شرکت اوبر را مشمول قوانینی نظیر حداقل دستمزد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رانندگان این تاکسی اینترنتی که در سال‌های اخیر به شدت بر تعداد آنها افزوده شده، تا پیش از این خویش‌فرما بودند و با شرکت ثبت شده خود طی قراردادی با اوبر به کار مشغول بودند که حالا با حکم صادر شده باید کارمند شرکت اوبر محسوب ‌شوند.

حکم اخیر دادگاه عالی بریتانیا بر زندگی هزاران راننده این شرکت که در بریتانیا مشغول به کارند تاثیرگذار خواهد بود و همچنین رانندگان سایر تاکسی‌های اینترنتی هم ممکن است تشویق به پیش گرفتن راه مشابهی شوند.

این پرونده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی با شکایت گروه معدودی از رانندگان اوبر و با هدایت دو نفر، به دادگاه اشتغال لندن- که به اختلافات میان کارفرمایان و کارمندان می‌پردازد- راه یافت.

حالا با تصمیم جدید، رانندگان اوبر باید مشمول پرداخت دستمزد در مرخصی و همچنین مستحق استفاده از زمان تنفس بین کار شوند.
تعداد رانندگان اوبر در بریتانیا هم اکنون به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که فقط ۴۵ هزار نفر آنها در لندن مشغول به کارند.

با وجود صدور چنین حکمی، بررسی جزئیات این تصمیم ممکن است چند ماه طول بکشد؛ جزئیاتی نظیر پولی که اوبر به رانندگانش بدهکار است.

تصمیم اخیر ممکن است شرکت اوبر را مجبور به پرداخت خسارت عظیمی به رانندگان کند و تاثیر بیشتری هم بر تعرفه هزینه‌ جابجایی مسافران درون شهری داشته باشد.

تا پیش از صدور حکم امروز، شرکت اوبر سه بار در دادگاه پرونده را به رانندگان باخته بود و نسبت به رای صادرشده اعتراض کرده بود.

بعضی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این حکم را "موفقیتی بزرگ" توصیف کرده‌اند و می‌گویند توانستند در برابر این غول تاکسی اینترنتی در جهان قدعلم کنند.

دادگاه عالی بریتانیا بالاترین مرجع قانونی در این کشور است و صدور حکم امروز توسط این نهاد پس از آخرین فرجام‌خواهی اوبر صورت گرفت.

دادگاه عالی بریتانیا در صدور حکم خود به موارد زیر توجه کرده است:

*اوبر تعیین کننده کرایه تاکسی رانندگانش است؛ به این معنی که میزان درآمد آنها توسط این شرکت تعیین می‌شود

*اوبر تعیین کننده مفاد قراردادهای بسته شده بود و رانندگان هیچ حقی در این باره نداشتند

*در صورتی که رانندگان تعداد زیادی از درخواست جابجایی مسافر را رد می‌کردند، اوبر حق داشت رانندگان را با محدود کردن تعداد سفر تنبیه کند

*شرکت اوبر رانندگان خود را بر اساس تعداد ستاره (بر اساس رضایت مشتری) ارزیابی می‌کند و اگر راننده نتواند وضعیت خود ار ارتقا دهد، اوبر می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند

با توجه به این موارد و همچنین موارد دیگر، دادگاه عالی بریتانیا نتیجه‌گیری کرده که با تبعیت از تصمیمات اوبر، تنها راه افزایش درآمد رانندگان،بالا بردن ساعات کاری بود.

یکی از نکات مهم در حکم امروز دادگاه این است که اوبر باید رانندگان را از زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شوند تا زمانی که از آن خارج شوند، کارمند خود محسوب کند.

رانندگان این تاکسی اینترنتی معمولا در انتظار مسافر می‌مانند تا درخواست مسافران از راه برسد.

پیشتر اوبر گفته بود اگر رانندگان را کارمند خود محسوب کند فقط زمان جابجایی مسافر در خودرو را زمان کاری آنها محسوب می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  3