بانکداری شناختی چیست؟/ بزرگترین امتیاز بانکداری هوشمند از منظر مدیران بانکی

محرک های صنعت بانکداری در سال2025(بخش چهارم)

امروزه تعامل با مشتری مهم‌ترین ابزار صنایع خدماتی برای افزایش وفاداری و رضایت مشتری محسوب می‌شود. بیش از 60 درصد از بانک‌ها تنها با این هدف به سمت بانکداری هوشمند حرکت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چالش‌های جدیدی از سمت منابع قدرتمند، اغلب خارج از صنعت خدمات مالی بانک‌ها را تهدید می‌کند.

گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون که از قبل یک پلتفرم با اولویت دیجیتال ساخته‌اند، می‌توانند از آن برای سورپرایز کردن و لذت مشتریان استفاده کنند.

آن قدرت‌ها به راحتی در بخش‌های مختلف ورود کرده‌اند و فناوری‌های بزرگی مانند گوگل برای ورود به صنایع جدید اصلاً وقت تلف نمی‌کنند. یکی از این صنایع، بانکداری و امور مالی است.

علی بابا، Tencent، گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل از قبل در فضایی رقابتی حضور داشتند و همگی وارد صنعت پرداخت شده‌اند؛ اگرچه این مسئله در برخی از حوزه‌ها نگرانی ایجاد کرده است، به ویژه وقتی صحبت از نظارت می‌شود، این نگرانی برای جلوگیری از روند تغییر کافی نخواهد بود.

یک واقعیت ساده همچنان باقی مانده است و آن اینکه فناوری‌های فینتک و بیگ‌تک‌ها فعالیت‌های دیجیتالی را بهتر انجام می‌دهند و بانک‌ها مجبورند با آن کنار بیایند تا زمانی که مشتریان نیاز به راحتی ابزارهای دیجیتال دارند، چاره‌ای جز رقابت کردن نیست.

بانک‌ها باید به معنای واقعی نحوه فکر کردن و مدل‌های تجاری خود را تغییر دهند. برچسب‌گذاری در بیت‌های دیجیتال با پیشنهاد فعلی نیز کافی نخواهد بود. تحول دیجیتال باید در تمام سطوح سازمان نفوذ کند.

در گزارش های قبلی به معرفی سه محرک در صنعت بانکداری با نام "بانکداری چند کاناله" ، " بانکداری مدولار"  و "بانکداری باز" پرداختیم.بخش نهایی این گزارش را با هم می خوانیم:

 

بانکداری هوشمند

بانکداری هوشمند با هدف اصلی اولویت مشتری در صنعت بانک مطرح شد. امروزه تعامل با مشتری مهم‌ترین ابزار صنایع خدماتی برای افزایش وفاداری و رضایت مشتری محسوب می‌شود.

بیش از 60 درصد از بانک‌ها تنها با این هدف به سمت بانکداری هوشمند حرکت کرده‌اند. در عین حال، این سیستم می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها، ایجاد راه‌های نوین درآمدزایی، افزایش قدرت رقابت و تأثیر مثبت بر ریسک‌پذیری بانک شود.

در وهله اول، بانکداری هوشمند منجر به توسعه مدل‌های فراشخصی‌سازی‌شده خواهد شد. مدلی که در آن نه تنها خدمات ارائه‌شده به افراد مختلف متفاوت است؛ بلکه یک فرد تحت شرایط مختلف می‌تواند خدمات مالی را با شرایط متفاوتی دریافت کند. فراشخصی‌سازی منجر می‌شود تا تمامی شرایط مشتری مد نظر قرار بگیرد و بهترین ترکیب فرآیند خدمات برای هر مشتری تعیین شود.

ایجاد بانکداری هوشمند منجر به توسعه مشاوره رباتیک، ارزش‌گذاری پیشنهادات مشتریان، معاملات الگوریتمی بانک در بازارهای مالی، چت‌بات‌ها و اقدامات سریع ضد پولشویی می‌شود. این ابزارها تنها با مدل‌های پیشرفته یادگیری ماشین، محاسبات شناختی و تحلیل زبان طبیعی ممکن می‌شود و به بانک این امکان را می‌دهد تا ریسک‌ها را به سرعت تشخیص دهد و اقدام کند.

بانکداری با اولویت دیجیتال: بانکی کامل

بانکداری با اولویت دیجیتال، سیستمی از بانکداری است که با اولویت دیجیتال‌سازی فرآیندها ایجاد می‌شود. در این سیستم تمامی فرآیندها تا حد ممکن به صورت دیجیتالی و با استفاده از ابزارهای هوشمند انجام می‌گیرد و در نتیجه می‌تواند توانایی بانک را در پنج زمینة مهم تقویت کند. این سیستم خدماتی مانند مشاوره خصوصی، حمایت آنی، فروش دیجیتالی، راهنمایی مالی و تقویت دفاتر پیشخوان را ارائه می‌کند و منجر به توسعه سودآوری بانک می‌شود.

تا سال 2025 بانک‌ها به سمتی حرکت خواهند کرد که مردم از بانک خود تقریباً چیزی جز برند، لوگو و یک سازمان مرکزی به یاد نخواهند داشت. این، آن چیزی است که در گوگل، آمازون، اپل و سایر بیگ‌تک‌ها رخ داده است و آنها همه روزه از نزدیک در تعامل با مشتریان خود هستند بدون آنکه ارتباط فیزیکی داشته باشند.

بانک‌ها نیز برای زنده ماندن در فضای کنونی باید وارد عرصه دیجیتال شوند. تنها عامل اصلی که تا کنون منجر به زنده ماندن بانک‌ها شده است سرمایه‌های قابل توجه این بانک‌هاست که برای بسیاری از شرکت‌ها، حتی بیگ‌تک‌ها به سادگی قابل دسترسی نیست. اولین دسترسی بیگ‌تک‌ها به این سرمایه‌ها می‌تواند پایان صنعت بانکداری سنتی را رقم بزند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره49

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4