با تصمیم‌های ناگهانی زمینه نابودی صنعت رمزارز را فراهم نکنید

بیانیه کمیسیون فین‌تک نصر تهران خطاب به رگولاتوری:

کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران با انتشار بیانیه‌ای از رگولاتورهای کشور درخواست کرد با تصمیم‌های ناگهانی زمینه نابودی صنعت رمزارز را فراهم نکنند و اجازه دهند فعالین اقتصادی، زمینه رشد را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پس از انتشار دستورالعمل شاپرک مبنی بر ممنوعیت ارائه خدمات از سوی پراخت‌یارها به فعالان حوزه رمزارز، بسیاری از فعالان این صنعت نسبت به مواظع اخیر نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری اعتراض کردند. از جمله کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ایجاد انحصار در حوزه تبادل رمزارزها را محکوم کرد.

اکنون کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آنچه هجمه علیه فعالین بیت‌کوین و دیگر رمزارزها» خوانده ابزار تاسف کرده و با اشاره به برخوردهایی که در این زمینه انجام شده، آورده است: اگر این تلاش‌ها را کنار فعالیت‌هایی که برای شکل گرفتن انحصار در این زمینه‌ها شروع شده قرار دهیم ماجرا روشن‌تر می‌شود.

در این بیانیه، ماینینگ خانگی و به دور از چشم رگولاتور یکی از اثرات مصوبه‌های سال گذشته در زمینه استخراج رمزارزها خوانده شده و عنوان شده است که در شرایط فعلی کشور و تحریم‌های همه جانبه حاکم بر ایران و مشکلات اقتصادی موجود، صنعت کوچک ماینینگ، از جمله دریچه‌هایی بود که می‌شد از آن بهره‌برداری کرد.

در بخش دیگری از بیانیه کمیسیون فین‌تک آمده است: فشارهایی که اخیرا و هم‌زمان با افزایش قیمت جهانی بیت‌کوین رخ داده است در صورتی که منجر به اقدامات شتابزده شود در نهایت نه تنها راه را برای رشد فعالیت‌های قانونی در این زمینه‌های جدید از فعالیت‌های اقتصادی می‌بندد بلکه به مثابه انداختن فرش قرمز جلوی پای کسانی است که به دور از نظارت رگولاتور و به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

در این بیانیه مهم‌ترین تهدید در زمینه دارایی‌های دیجیتالی، رویکرد تقابلی حاکمیت و عدم تدوین چارچوب‌های دقیق و شفاف برای کنترل و بهره‌برداری از این حوزه و سواد مالی مردم عنوان شده است.

در پایان این بیانیه از رگولاتورهای پولی و ارزی کشور و دیگر رگولاتورها» درخواست شده است با تصمیم‌های ناگهانی زمینه نابودی یک حوزه جدید اقتصادی را فراهم نکنند. اجازه دهیم فعالین اقتصادی با ریسک خودشان زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کنند و از رگولاتور می‌خواهیم با تدوین و انتشار قوانین مستند و مکتوب زمینه فعالیت‌های قانونی در این زمینه را فراهم کنند. وگرنه برخورد با حوزه‌های جدید صرفا منجر به فرصت‌سوزی می‌شود و این راه را بارها تجربه کرده‌ایم.

کمیسیون فین‌تک اعلام کرده در حال تدوین و انتشار فهرست فعالین اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال ایران است. و به همین دلیل از همه فعالینی که در یکی از زمینه‌های ارائه‌دهنده زیرساخت، صرافی‌، ماینینگ (و نودها)، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری، پژوهشگری و اینفلوئنسری، پذیرندگی، توسعه‌دهنده‌ و برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزار و سرویس، سرویس‌دهنده‌ پرداخت و کیف‌پول یا هر زمینه مرتبط دیگر فعالیت می‌کنند خواسته است که موجودیت خود را به این کمیسیون اطلاع دهند.

بیانیه کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران دارای یک ضمیمه ۱۳ بندی است که در آن ابتدا کریپتوکارنسی یا رمزارز، کریپتو توکن و کریپتو کامودیتی به عنوان سه دسته کلی رمزارزش (CryptoAssets) معرفی شده‌اند و اطلاق نادرست رمزارز به همه اقسام رمزارزش‌ها مسبب اصلی بسیاری از واکنش‌های ناپخته، نامنسجم و ناهماهنگ به این فناوری‌ها و دستاوردهای ارزشمند آنها خوانده شده است و نام‌گزینی مناسب برای هرکدام از آنها توجه به ویژگی هریک ضروری دانسته شده است.

در بخش دیگری از این ضمیمه آمده است: از جمله دلایلی که به نظر می‌رسد موجب یکسویه‌نگری و بعضا منفی‌نگری نسبت به رمزارزش‌ها و مانع سیاستگذاری‌های پشتیبان و پیشران آنها شده، ناآگاهی از مبانی و بنیان‌های نظام حقوق داخلی است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به بندهایی از قوانین مبارزه با پول‌شویی، پولی و بانکی کشور، برنامه ششم توسعه و بازار اوراق بهادار، خواسته شده است که رمزارزش‌ها به عنوان یک ابزار مالی به رسمیت شناخته شوند.

دریافت فایل

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  44  =  46