مسیری که بانک مرکزی باید برای حفظ ارزش پول ملی طی کند

یک اقتصاددان تاکید کرد: تا وقتی عملیات بانکی واقعی نباشد یعنی روح بانکداری اسلامی مورد توجه قرار نگیرد ناترازی‌های فزاینده مالی اجتناب‌ناپذیر و انعکاس آن بر رشد حجم پول تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد واعظ برزانی با بیان اینکه چند اقدام باید در حوزه تقویت و حفظ ارزش پول ملی انجام بگیرد، اظهار کرد: اولین اقدام، تنظیم متغیرهای ساختاری در اقتصاد ملی ما و به طور خاص تنظیم نرخ رشد حجم پول به صورت کاهش اساسی آن است؛ در غیراینصورت با سرعت فعلی ماشین انبساط پولی، اقدامات بانک مرکزی در عرصه حفظ ارزش پولی ملی نه اینکه غیرموثر باشد اما غیراساسی خواهد بود چرا که برای تنظیم نرخ رشد حجم پولی به اصلاحات ساختاری اولا در بودجه عمومی دولتی، ثانیا شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های دولتی و ثالثا حل و فصل موضوع خلق پول ملی نیازمند هستیم. 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دومین اقدامی که برای تقویت و حفظ ارزش پول ملی باید مورد توجه قرار گیرد، تعامل و تنظیم روانی فعالان بازار ارز است. حوزه اقتصاد رفتاری در این خصوص ادبیاتی ایجاد کرده است که با عنایت به ویژگی‌های بومی جامعه ایرانی، این ادبیات باید برای تنظیم بازار و جلوگیری از رفتارهای توده‌ای مورد توجه قرار گیرد.

واعظ برزانی ادامه داد: سومین الزام برای بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی از نگاه این اقتصاددان، ارتقای بانک مرکزی در مقابله با حملات ارزی سازماندهی شده به خصوص با منشا اوفک است که از نگاه او، این امر مستلزم هماهنگی های لازم با نهادهای انتظامی و اطلاعاتی است. 

وی ادامه داد: چهارمین اقدام در این بخش، موضوع واقعی کردن عملیات بانکی است چرا که تا وقتی عملیات بانکی واقعی نباشد یعنی روح بانکداری اسلامی مورد توجه قرار نگیرد ناترازی های فزاینده مالی اجتناب ناپذیر و انعکاس آن بر رشد حجم پول تاثیرگذار خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که عدم تناسب نرخ رشد حجم پول به عنوان مهمترین متغیر بنیادی در تضعیف ارزش پول ملی به حساب می آید. 

 

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  +    =  95