تاثیر طولانی مدت بازگشت اقتصاد کشورهای خلیج فارس بر بانک‌ها

از آنجا که شیوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کشورهای خلیج فارس را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر اقتصادهای این منطقه به آرامی در حال بازگشت است، بانک‌ها برای مدتی طولانی تحت این فشارها قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس رتبه‌بندی جهانی اس اند پی، بهبود اقتصادی از بحران ویروس کرونا در منطقه نفت‌خیر خلیج فارس آهسته خواهد بود و بخش بانکی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گفتنی است که کشورهای خلیج فارس سال گذشته دچار رکود شدید شدند؛ زیرا شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 بر بخش‌های مهم اقتصادی غیر نفتی مانند میهمان‌نوازی، تجارت، املاک و مستغلات به میزان قابل توجهی تاثیر گذاشت، در حالی که پایین آمدن قیمت نفت به درآمد نفتی دولت لطمه زد.

به گفته اس اند پی، رویدادهایی مانند دبی اکسپو در سال جاری و جام جهانی قطر در سال آینده و همچنین بازگشت بازار نفت، مقداری پشتیبانی را فراهم می‌کند اما میزان رشد در پایین‌ترین سطح تاریخی باقی خواهد ماند.

در واقع، اکثر کشورهای این منطقه قبل از سال 2023 به سطح تولید ناخالص داخلی اسمی سال 2019 بازنخواهند گشت و باید گفت که این مسیر حتی برای عربستان سعودی نیز طولانی‌تر خواهد بود.

بهبود در بخش‌هایی مانند هواپیمایی، گردشگری و املاک و مستغلات نیاز به زمان دارد و با وجود این که برنامه‌های واکسیناسیون در حال پیشرفت هستند، به دلیل جهش ویروس کرونا هنوز خطر ضرر وجود دارد.

این عوامل بر کیفیت دارایی بانک‌ها تاثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود وام‌های معوقه افزایش یابد و همچنین پیش‌بینی می‌شود ضرر برخی از بانک‌ها در سودآوری در سال 2021 ادامه داشته باشد.

اس اند پی گفت: "ما فکر می‌کنیم اقدامات انجام شده توسط اکثر بانک‌های مرکزی منطقه از نقدینگی حمایت می‌کند اما ریسک اعتباری را از ترازنامه بانک‌ها حذف نمی‌کند یا کاهش نمی‌دهد."

هزینه ریسک پس از جهش 60درصدی در سال 2020 همچنان افزایش خواهد یافت؛ زیرا بانک‌ها در انتظار فشار بیشتری هستند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  −    =  84