پشتیبانی بانک مرکزی و شبکه بانکی از تولید کشور

بانک مرکزی و شبکه بانکی در پشتیبانی از تولید همواره پیشرو بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ این سال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملاً محقق شود.

پشتیبانی از تولید به منظور رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش تورم در سال گذشته همواره مورد تاکید بانک مرکزی بوده است. در ۱۱ ماهه سال گذشته حدود ۶۰.۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی معادل ۹۷۴ هزار میلیارد تومان به تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یافته که با توجه به بانک محور بودن نظام تامین مالی اقتصاد کشور, تسهیلات یاد شده نقش معناداری در تداوم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی داشته است.

همچنین با تاکید بانک مرکزی  در ۳۰ بهمن ۹۹ بر بخشنامه شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۲‏‏.۱۲‏‏.۱۳۹۸ که لزوم امهال مطالبات واحدهای تولیدی دارای بدهی غیرجاری را مورد توجه قرار داده بود، اعلام شد که مسئله فوق تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ به شبکه بانکی ابلاغ و تمدید مهلت استفاده از مصوبه این شورا مورد تاکید قرار گرفته است.

براساس بخشنامه مورد اشاره، مؤسسه اعتباری موظف است بنا به درخواست واحدهای تولیدی مشمول، مطالبات از آن‌ها را که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است، برای یک‌بار و حداکثر به مدت پنج (۵) سال، با أخذ میزان (۷.۵ درصد) از مانده بدهی و با دوره تنفس شش‌ماهه در چارچوب «دستورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری»، امهال کند.

حمایت‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی از بخش تولید در شاخص های اقتصادی سال ۹۹ نیز خود را نشان داد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت که در فصل بهار سال جاری معادل ۰.۶- درصد بود؛ در فصول تابستان و پاییز سال ۱۳۹۹ به ترتیب به ۳.۲  و ۲.۹ درصد افزایش یافت و بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال جاری به ۱.۹ درصد رسید.

به طور حتم حمایت از تولید در سال ۱۴۰۰ نیز با توجه به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در دستور کار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت که خود عاملی برای کاهش تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  −    =  25