انتشار یوان دیجیتالی برای مقابله با انحصارطلبی شرکت‌های پرداخت

در حالی که سرویس‌های پرداخت علی‌پی(Alipay) و وی‌چت(WeChat) ۹۸ درصد از بازار پرداخت مبتنی بر تلفن‌های همراه در چین را در اختیار دارند، ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین(CBDC) برای پشتیبانی از خدمات این سرویس‌دهندگان راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از مقامات بانک مرکزی چین اعلام کرد که یوان دیجیتالی(ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین) از سرویس‌های پرداخت خُرد همانند علی‌پی(AliPay) و وی‌چت(WeChat) پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش نشریه‌ی چاینا مورنینگ پست(South China Morning Post)، مو چنگچون(Mu Changchun)؛ رئیس موسسه‌ی تحقیقاتی ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین ادعا کرده است که وجود یوان دیجیتالی برای کسب اطمینان از ثبات اقتصادی در زمان وقوع اتفاقات ناخواسته برای سرویس‌های علی‌پی و وی‌چت ضروری است.

​وی روز پنجشنبه در یک پنل گفتگوی آنلاین اظهار داشت که سرویس پرداخت شرکت علی بابا(علی‌پی) و سرویس پرداخت شرکت وی‌چت(وی‌پی) ۹۸ درصد از بازار پرداخت مبتنی بر تلفن‌همراه در چین را تشکیل می‌دهند که وقوع هرگونه اختلالی در سرویس‌دهی این شرکت‌ها ریسک‌های خاصی را برای آن‌ها به همراه دارد. مو اظهار داشت:

اگر از نظر مالی و یا فنی هرگونه اتفاقی برای این سرویس‌دهندگان رخ دهد، قطعاً بر ثبات مالی چین تاثیر منفی خواهد گذاشت. بانک مرکزی چین برای ایجاد سرویس پشتیبان برای سیستم پرداخت خُرد، یوان دیجیتالی را ایجاد کرده است.Mu Changchun

ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین در حالی راه‌اندازی می‌شود که بخش‌های خصوصی همانند آنت‌گروپ(Ant Group) و تنسنت(Tencent) همچنان بر بازار پرداخت چین مسلط هستند. سازمان مبارزه با انحصارطلبی چین در ابتدای ماه مارس تنسنت را به دلیل خودداری از اعلام کسب مالکیت دیگر شرکت‌ها جریمه کرده است.

سازگاری محصولات بانک‌های مرکزی جهان

رئیس موسسه‌ی تحقیقاتی ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین در طول پنل آنلاین از بانک‌های مرکزی سراسر جهان درخواست کرد تا برای کسب اطمینان از سازگاری ارزهای دیجیتالی با یکدیگر همکاری کنند: «ارز دیجیتالی که توسط هر بانک مرکزی منتشر می‌شود نباید توانایی دیگر بانک‌های مرکزی برای کنترل ثبات پولی و مالی خودشان را تحت تاثیر قرار دهد.»

 رئیس موسسه‌ی تحقیقاتی ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین اعلام کرد که یوان دیجیتالی با ویژگی «حریم خصوصی کنترل شده(Controllable Anonymity)» راه‌اندازی خواهد شد و امکان فعالیت مالی کاملاً ناشناس به کمک این ابزار وجود ندارد.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10