تشریح برنامه های وزارت اقتصاد برای تحقق شعار سال جدید

از سوی دکتر دژپسند در گفتگو با رسانه ملی انجام شد;

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو باخبرنگاران رسانه ملی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که بالغ بر یک دهه است که در تعیین و نامگذاری سال موضوع را معطوف به بخش اقتصاد داشته اند، برنامه های وزارت اقتصاد برای تحقق شعار سال امسال را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر فرهاد دژپسند در این گفتگو اظهار داشت: تحقق اهداف شعار سال، موضوع بسیار گسترده ای است که باید همه قوای حکومت، مردم و همچنین بخش خصوصی برای این منظور بسیج شوند.
وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم همکاری بخش خصوصی ، مردم و دولت در این زمینه تاکید کرد: بخش خصوصی باید به دنبال بهبود کیفیت و ارزان‌تر کردن هزینه تولید کالا‌ها باشد و مردم نیز در مقام خریدار، محصولات داخلی را برای مصرف  انتخاب کنند.
وی تأکید کرد که حکومت نیز باید وظیفه خود بداند، زمینه را برای تولیدکنندگان تسهیل کند.
دژپسند با اشاره به اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی به واسطه داشتن مأموریت‌های گسترده در این عرصه، نقش قابل توجهی دارد اظهار داشت: به همین منظور جلسه‌ای با معاونان و مسئولان سازمان‌های وابسته وزارت خانه تشکیل شد تا برنامه تحقق شعار امسال را تدوین و نهایی کنیم.
دژپسند در ادامه و در تشریح اقدامات وزارت اقتصاد در راستای مقررات زدایی و کاستن از موانع تولید گفت: در سال ۱۳۹۹ وزارت اقتصاد با ۴۳ محور در جلسات هیأت مقررات زدایی به اصلاح مقررات و در برخی موارد به حذف آن‌ها اقدام کرد؛ به این معنی که بعضی از بخشنامه‌های مزاحم دستگاه‌های اجرایی حذف و برخی از آن‌ها اصلاح شد.
وی با اشاره به برخی مصوبات دولت برای حذف مقررات زائد، از اصلاح مواد (۱) و (۸) قانون اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی در جهت تقویت مقررات زدایی خبر داد.
دژپسند در ادامه گفت: در سال گذشته در زمینه فضای کسب و کار هم اقدامات بدیعی مانند راه اندازی پنجره واحد ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود، پنجره واحد مالیاتی و دادگاه ویژه تجاری انجام شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال گذشته برنامه‌های خوبی را اجرا کردیم، اما آثار مثبت برخی اقدامات، به دلیل اینکه اجرای آن به ماه‌های پایانی سال کشیده شد هنوز در اقتصاد نمایان نشده است.
وی با تأکید بر اینکه باید پیگیری لازم به منظور عملیاتی شدن برنامه های مذکور صورت گیرد، اعلام کرد: امسال با برنامه گسترده تری در این عرصه ورود خواهیم کرد.
وزیر اقتصاد افزود: در حال حاضر برنامه جامعی را برای فضای کسب و کار و مقررات زدایی آماده کردیم که مراحل تصویب خود را طی می‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: برای رونق تولید، گمرکات کشور باید سه مأموریت را انجام دهند؛ ابتدا اینکه باید کالا های مربوط به تأمین نیازمندی‌های تولید، در سریع‌ترین زمان ممکن از گمرکات ترخیص شود.
وی با اشاره به لزوم تکمیل فرآیند فروش کالای تولید داخل از طریق بازار های جهانی، ماموریت دوم گمرکات را، روان تر کردن شرایط برای صادرات عنوان کرد.
دژپسند با بیان اینکه مواجهه و برخورد جدی با قاچاق ماموریت سوم گمرکات کشور است، افزود: گمرک پیشخوان ما به منظور مقابله با قاچاق تشکیل شده است و باید تمام مجاری مسدود شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: ما طی سالهای اخیر به سمت هوشمندسازی گمرک و تبدیل نظارت پیشینی به پسینی رفته ایم و در این زمینه اقداماتی را انجام داده ایم که کم کم به سرانجام می‌رسد.
وی با بیان اینکه تا پیش از این‌ تنها ۱۵ دستگاه ایکس ری کامیونی در کشور داشتیم گفت: در دهه فجر سال گذشته در قراردادی با بخش خصوصی مقرر شد، ۱۵ دستگاه دیگر به این بخش افزوده شود.
دژپسند گفت: با طرح های جدید در دست اجرا، نظارت در داخل کانتینر‌ها را می‌توانیم به کوادکوپتر‌ها واسپاری کنیم.
دژپسند در ادامه به تشریح شرایط تولید در کشور پرداخت و در این زمینه گفت: نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید مطلوب نیست، چون ظرفیت تولید زیادی ایجاد شده است که برخی از این موارد نیازمند تأمین مالی است.
وی با بیان اینکه نگاه ها در خصوص تأمین مالی تا پیش از این، معطوف به نظام بانکی بود، افزود: ولی امروز علاوه بر بازار پول، بازار سرمایه هم تبدیل به کریدوری جدی برای انجام این کار شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع سرمایه گذاری نیز گفت: متأسفانه حدود ۱۰ سال است که وضع رشد سرمایه گذاری مورد قبول نیست که باید امسال یک مجموعه اقدامات جامع برای افزایش سرمایه گذاری انجام دهیم.
وی افزود: برخی مصوبات مورد نیاز در این ارتباط را در قالب قانون بودجه از مجلس گرفتیم و بقیه را باید کامل کنیم تا بتوانیم یک تحول در سرمایه گذاری انجام دهیم.
دژپسند در ادامه با تاکید بر لزوم ورود مؤثر صنعت بیمه به موضوع حمایت از تولید اظهار داشت: صنعت بیمه باید با ابزار‌های جدید در این زمینه ورود کند، کما اینکه در سال گذشته و پس از همه گیری ویروس کرونا، یکسری فعالیت‌های جدید بیمه‌ای تعریف شد که باید امسال توسعه پیدا کند.
دژپسند همچنین اعلام کرد: امسال خصوصی سازی و مولد سازی را با رویکرد دیگری انجام خواهیم داد و این رویکرد به رونق تولید کمک می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت در زمینه عرضه اوراق در سال ۱۳۹۹ عملکرد‌ خوبی در تأمین مالی داشت، گفت: باید فروش اوراق را به گونه‌ای انجام دهیم تا هیچگونه محدودیتی در بخش تولید ایجاد نکند و به رونق تولید هم کمک کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع مالیات نیز افزود: در سال گذشته تحقق اهداف ما خوب بود و باید ابزار‌هایی تعریف کنیم که رونق تولید را به دنبال داشته باشد.
وزیر اقتصاد در پایان گفت: در زمینه تأمین مالی، سرمایه گذاری، مقررات زدایی، بهبود فضای کسب و کار، مولدسازی دارایی‌ها و خصوصی سازی و اوراق، مالیات، بازار سرمایه و بیمه برای هر کدام وظایفی را تعریف کردیم تا برنامه جامعی برای تحقق شعار سال تهیه شود. 

 

منبع: روابط عمومی بانک رفاه کارگران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  ⁄    =  11