مهلت ده روزه مجلس به رگولاتوری برای گزارش میزان تخلفات

تخلف نماوا، فیلیمو و روبیکا در فروش پهنای باند

رئیس ‏کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید طبق بررسی‌ها، دو پلتفرم اشتراک فیلم و یک پیام‌رسان داخلی در فروش پهنای باند تخلف کرده و ۵۰ درصد هزینه اضافی از مشترکان دریافت کرده‌اند.بر همین اساس، مهلتی ۱۰ روزه به رگولاتوری برای گزارش میزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم داده شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از شکایت یکی از نمایندگان، جلسه‌ای را با حضور رئیس ساترا و رئیس سازمان تنظیم مقررات برگزار و طی آن از وزارت ارتباطات به‌دلیل تعلل در جلوگیری از تضییع حقوق کاربران در نماوا، فیلیمو و روبیکا انتقاد کرد.

در جلسه این کمیسیون، تخلف نماوا، فیلیمو و روبیکا در محاسبه هزینه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی محرز و بر همین اساس، مهلتی ۱۰ روزه به رگولاتوری برای گزارش میزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم داده شد. طبق گفته‌های علی سعد، معاون تنظیم‌گری ساترا، تخلفات پلتفرم‌های نام‌برده شامل کسب مال نامشروع از جیب مردم، انجام تبلیغات فریب‌دهنده، اعطای انحصاری امکانات به چند پلتفرم محدود، ازبین‌بردن مزیت هزینه نیم بهای محتوای داخلی، تأخیر دو ساله وزارت ارتباطات برای جلوگیری از تخلف بودند.

رئیس ‏کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید طبق بررسی‌ها، دو پلتفرم اشتراک فیلم و یک پیام‌رسان داخلی در فروش پهنای باند تخلف کرده و ۵۰ درصد هزینه اضافی از مشترکان دریافت کرده‌اند. نصرالله پژمانفر توضیح داد:

    این پلتفرم‌ها دریافت حق اشتراک خود از کاربران را صفر کرده اما از سوی دیگر، هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه می‌شد، به‌صورت ۱۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند.

پژمانفر عنوان می‌کند که باید مشخص شود این کار به چه مستند قانونی انجام شده و چرا رگولاتوری به آن توجه نکرده است. درنتیجه از این سازمان خواسته شده تا مستندات خود را در ارتباط با پیگیری مسئله به‌عنوان متولی و سازمانی که باید حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کرده و بر مقررات فضای مجازی نظارت داشته باشد، ارائه کند.

رئیس ‏کمیسیون اصل نود در همین خصوص، از تذکر شفاهی سازمان تنظیم مقررات به سه پلتفرم نماوا، فیلیمو و روبیکا خبر داد اما روبیکا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

پژمانفر افزود این مجموعه‌ها حق اشتراک خود را به مشترکانشان بخشیده‌اند و در این مورد انتخاب با خودشان است اما ۵۰ درصد اضافه دریافت باید به مشترکان بازگردانده شود. وی گفت:

    سؤال ما این بوده که چرا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به این سه پلتفرم اجازه داده که پهنای باند را این‌گونه محاسبه کنند و چرا این سه مجموعه مجاز به انجام چنین کاری بوده‌اند. این مسئله قطعاً موجب تفاوت جایگاه این سه مجموعه با باقی مجموعه‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند است. برداشت ما این است که خلاف قانون صورت گرفته و رگولاتوری باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.

نصرالله پژمانفر تأکید کرد که رگولاتوری اکنون پذیرفته که تخلف مذکور صورت گرفته و تخلف کاملاً محرز شده است؛ بااین‌حال، سازمان ادعا دارد که مجوزی برای افزایش نرخ پهنای باند به سه مجموعه‌ نداده. وی اضافه کرد این درحالی است که اگر رگولاتوری مجوز به آن‌ها نداده، باید مسئله را پیگیری و مستندات پیگیری خود را ارائه کند و در غیر این صورت، خود نیز به‌دلیل نظارت نکردن مقصر است. در هر صورت اکنون مهلتی چندروزه به رگولاتوری داده شده تا با ارائه گزارش خود در این خصوص، بتوان به یک جمع‌بندی رسید.

پژمانفر درخصوص افزایش قیمت بسته‌های اشتراک نماوا و فیلیمو نیز اعلام کرد:

    این پلتفرم‌ها اگر قیمت‌ها را غیرقانونی افزایش داده باشند حتماً با آن‌ها برخورد می‌شود. مسئولیت رسیدگی به این بخش نیز با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و آن‌ها نمی‌توانند نسبت به این موضوع شانه خالی کنند. ما این موضوع را به آن‌ها تذکر دادیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45