لغو تحریم‌ها بر کدام صنایع بورسی تاثیرگذار است؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمان مشخص نشدن نتیجه مذاکرات مربوط به برجام، روند قوی در بورس شکل نخواهد گرفت، گفت: نباید به همه سهم‌ها در بازار با یک چشم نگاه کرد، رفع تحریم ها برای برخی از شرکت‌ها مفید است، اما سودآوری برخی دیگر از شرکت‌ها را کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، "امیرعلی امیرباقری" امروز (شنبه) به احتمال بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره و اظهار داشت: انتظار می رود تا زمانی که ریسک برجام از سر بازار برداشته نشود، روند قوی در کلیت بازار شکل نگیرد و همچنان سایه مذاکرات برجامی و رفع تحریم ها ها بر سر بازار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت هم در ابتدای هفته ثبات نسبی در معاملات بازار حاکم بود اما از اواخر هفته به دلیل داغ شدن بحث مذاکرات وین، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم های برجامی دوباره شاهد فشار فروش در کلیت بازار بودیم.

امیرباقری اظهار داشت: سوالی که بسیار در بین فعالان بازار مطرح شده است این است که برداشته شدن تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام باعث دسترسی کشور به منابع مالی و نهاده های تولیدی می شود، پس علت اینکه این موضوع اثر معکوس بر بازار سهام می گذارد چه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهمترین عامل این موضوع بحث مالی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صورت سود و زیان از دو بخش عملیاتی و مالی تقسیم شده است، افزود: ممکن است در بهبود بخش عملیاتی زمینه افزایش راندمان تولید و اهرم عملیاتی شرکت ها فراهم شود اما در بخش مالی با کاهش نرخ ارز همراه خواهیم شد و از آنجایی که شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز، ارز محور هستند تاثیر منفی بر بخش مالی شرکت‌ها و کاهنده سود دارند.

وی اعلام کرد: با توجه به مطرح شدن چنین مسایلی می توان اعلام کرد که در کل مذاکرات برجامی، بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها باعث افزایش فشار فروش بر کلیت بازار خواهد شد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: نکته دیگر که باید آن را مورد توجه قرار داد جدا شدن راه صنایع و سهام از یکدیگر است و به هیچ عنوان نباید به همه سهم‌ها در بازار با یک چشم نگاه کرد، زیرا بازگشت آمریکا به برجام و برداشته تحریم ها برای برخی  از شرکت‌ها مفید واقع خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در این زمان راه بازار و سهام از یکدیگر جدا می شود و از این به بعد تا چند سال آینده رشد گروه به گروه سهام را جدا از یکدیگر شاهد خواهیم بود.

نقش پررنگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام

وی خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که اکنون در بازار سرمایه داغ شده است بحث صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که  دو هفته‌ای است مطرح شدن این موضوع در بازار پررنگ شده است.

امیرباقری اظهار داشت: نکته ای که باید در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری به آن به طور جدی نگاه کرد این است که در کنار همه فراز و نشیب های موجود در بازار در نهایت سود و منفعت صندوق های سرمایه گذاری بیشتر از زیان آن خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ صندوق های سرمایه گذاری در کنار بازار برای پول های پارک شده ای که قصد ورود به بورس را دارند به عنوان مامنی امن تلقی می شوند، سهامداران تا زمان تعیین تکلیف بازار دست نگه داشته اند؛ بنابراین اکنون حفاظت از این صندوق ها و دقت در عملکرد آن بسیار واجب به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از قوانین و دستورالعمل های خلق الساعه مانند حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام، فشاری را بر این صندوق‌ها تحمیل کردند که در میان‌مدت برای صندوق‌ها مضر به نظر می‌رسند، گفت: صندوق ها با هدف تعمیق بازار سرمایه،تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه و همگام‌سازی ریسک و بازده سرمایه‌گذاران تعریف شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های مختلف و صندوق های سهامی از تعریف و حدنصاب های خاص برخور دارند، افزود: اینکه بخواهیم الزامی را به صندوق ها وارد کنیم مبنی بر اینکه ١۵ درصد از منابع ریالی وارد صندوق ها سرمایه گذاری شود قدری دور از تعریف صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است و این امر برای کلیت بازار زیان بار خواهد بود، چرا که این موضوع به مرور زمان باعث حذف ابزاری به نام صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می شود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون و در وضعیت فعلی بازار، باید صندوق های سرمایه گذاری مورد توجه بازار باشند و هیچگونه دستکاری در امیدنامه و اساسنامه آنها نباید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید دقت شود که بازار سرمایه به عنوان یک ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا دارای عملکرد و کارکرد خود هستند و نباید فقط با هدف هیجان زدایی مقطعی از بازار، اجزای این ماشین را مختل کرد.

 امیرباقری با بیان اینکه وضع قوانین خلق الساعه برای صندوق ها مفید نیست همانطور که تاثیرگذار بر کلیت بازار نبوده است، گفت: انتظار می رود نصاب صندوق ها و رویه های اجرایی معاملات به روال سابق بازگردد، تا بتوان در میان مدت و بلندمدت بازاری معقول متناسب با شرایط اقتصادی شاهد باشیم.

صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای ورود سرمایه های مردم

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: سرمایه‌گذاران با توجه به اینکه بازار در حال حرکت به سمت تحلیل محور شدن است باید از سرمایه گذاری مستقیم در سهام جلوگیری کنند یا به افراد متخصص رجوع کنند تا از این طریق بتوانند از ظرفیت های بازار بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: این نکته باید در نظر گرفته شود که براساس قوانین بنیادین مالی، ریسک و بازده دارای تناسب مساوی هستند و نمی توان بازدهی بدون ایجاد ریسک را کسب کرد؛ بنابراین باید به تنوع بخشی در سایر روش های مالی و سرمایه گذاری رجوع کرد و از ظرفیت صندوق ها استفاده کرد.

پیش بینی معاملات بورس در روزهای پایانی فروردین ماه

وی با اشاره به روند معاملات در هفته جاری گفت: انتظار می رود معاملات بورس در هفته پیش رو، ادامه دهنده رویه هفته گذشته باشد و شاهد روند تند و تیزی در جهت صعود و نزول نباشیم.

امیرباقری اظهار داشت: با توجه به محدودیت دامنه نوسان در محدوده منفی، امکان روند نزولی سنگینی در بازار وجود ندارد و همچنان شاهد تداوم اصلاح زمانی در معاملات بورس خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: در محدوده مثبت هم تا زمان وجود ریسک های سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری ایران نباید انتطار روند صعودی پرشتابی در بازار باشیم.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  9  =