چه عواملی باعث نوسان نرخ ارز می شود؟/ مهمترین عوامل موثر در نوسان بازار ارز

رئیس اسبق کانون صرافان گفت: تحولات بازار ارز با نرخ تورم ،نرخ بهره و جذب سرمایه ها در بازار تولید کشور رابطه مستقیم دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی اصغر سمیعی زفرقندی رئیس اسبق کانون صرافان در باره تاثیر رویداد های بین المللی در بازار ارز گفت: معتقدم هر توافقی خالی از نکات مثبتی نیست اما مسائل مربوط به نوسان بازار ارز با مسائل و توافقات خارجی چندان مرتبط نیست، چراکه تحولات بازار ارز به نرخ تورم و بهره ، جذب سرمایه ها در بازار تولید، رفع بیکاری و مدیریت مسائل اقتصادی در داخل کشور رابطه مستقیم دارد.

او افزود: البته اگر از توافقنامه های خارجی از جمله مذاکرات 1+4 وین نتیجه مثبت و مطلوبی حاصل شود حتما آثار بسیار خوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت که البته فرایند آن با سرعت بالایی نخواهد بود و همان طور که وضع تحریم ها بعد از 10 تا 15 سال اثرش مشخص می شود، اثر  رفع تحریم ها نیز فوری و کوتاه مدت  نخواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: البته نکته ای که نباید فراموش کرد این است که از هر خبر خوب و بدی سودجویان و فرصت طلبان برای جو سازی استفاده می کنند ، تا برای خودشان سود هایی به دست آورند  و نهادی که می بایست با درایت و ایجاد ثبات در بازار ارز از این سود جویی ها جلوگیری کند در همه جای دنیا همان بانک های مرکزی هستند.

او بیان کرد: ناگفته نماند که در سایر کشورها هم گاهی تلاطمات و نوسانات ویرانگر توسط سوداگران و سود جویان ایجاد می شود و این امری مرسوم است و کسانی که اهل نوسانگیری هستند، با ایجاد نوسانات ساختگی ، از این کار غیر اخلاقی، سود های بزرگی به جیب می زنند، به همین دلیل یکی از 2 وظیفه مهمی که برای بانک های مرکزی در همه جای دنیا تعریف شده، ایجاد ثبات در بازار ارز و آرامش بخشی به آن است.

سمیعی اظهار کرد: آرامش بخشیدن به بازارارز به این معنی نیست که قیمت ها به طور کامل ثابت بماند، چراکه این امر انجام پذیر نیست و این موضوع بسیار طبیعی است که نرخ ارز با توجه به تفاضل نرخ بهره و تورم در کشور ایران و کشور های حوزه دلار تغییر کند، ولی آرامش بخشیدن به بازار به این معنی است که در هیچ زمان قیمت ها ، بیش از ۲ درصد نوسان نکند به بیان دیگر هر زمانی که به هر دلیلی و با هر بهانه ای بازار ارز نوسان بیش از ۲ درصدی را تجربه کند، در واقع باید گفت که بانک مرکزی در آن روز به وظیفه خود عمل نکرده است.

او گفت: به هر حال مهم ترین عامل ثبات هر اقتصادی، جلب اعتماد عمومی است، و ثبات نرخ ارز در بازار به این معنی نیست که به فنر قیمت ارز فشار آورده و جلوی افزایش طبیعی آن گرفته شود چراکه با وقوع آن سد افزایش تدریجی قیمت شکسته می شود و قیمت ها به طور ناگهانی افزایش می یابد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  −  89  =