چین برنده‌ی رقابت بانک‌ها در انتشار ارز دیجیتالی نیست

بر اساس گزارش تحقیقاتی جدید شبکه‌ی شرکت‌های پی.دبلیو.سی(PwC)، کشورهای باهاماس(Bahamas) و تایلند(Thailand) برترین کشورهای توسعه‌دهنده‌ی رمزارزهای بانکی(CBDC) محسوب می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت مشاوره‌ای پی.دبلیو.سی(PwC) در شاخص جهانی سی.بی.دی.سی(CBDC Global Index) خود توسعه‌ی ارز دیجیتالی بانک مرکزی در کشورهای مختلف جهان را بر اساس دو فاکتور کاربردهای خرده‌فروشی(Retail Applications) و کاربردهای درون بانکی(Interbank Applications) مورد بررسی قرار داده است. فاکتور «کاربردهای خرده‌فروشی» توانایی مردم و شرکت‌ها در نگهداری و ارسال مستقیم ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی به عنوان پول دیجیتالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و فاکتور «کاربردهای درون بانکی» یا معاملات عمده به تسویه‌ی وجوه در موسسات مالی بزرگ محدود می‌شود.

 

  • بنوئیت سورئو(Benoit Sureau)؛ شریک تجاری پی.دبلیو.سی در فرانسه اظهار داشت: «بیش از ۶۰ بانک مرکزی در سراسر جهان به رقابت بانک‌ها برای انتشار ارز دیجیتالی ملحق شده‌اند.» وی ارز دیجیتالی بانک مرکزی را یک نو‌آوری انقلابی توصیف کرده که دسترسی شهروندان و شرکت‌ها به روش‌های پرداخت جایگزین را فرآهم می‌کند.

    باهاماس در جایگاه نخست توسعه‌ی رمزارزهای بانکی

    بر اساس این مطالعه، باهاماس در رتبه‌بندی بر اساس کاربردهای خرده‌فروشی(Retail Applications) امتیاز ۹۲ را از مجموع ۱۰۰ امتیاز کسب کرده و در جایگاه نخست قرار گرفته است. بر همین اساس کامبوج ۸۳ امتیاز، چین ۷۵ امتیاز و اوکراین ۷۱ امتیاز کسب کرده‌اند.

    اجرای موفق پروژه‌ی سَند دلار(Sand Dollar) در اکتبر ۲۰۲۰ باهاماس را به یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در حوزه‌ی ارزهای دیجیتالی تبدیل کرده است. سَند دلار نسخه‌ی دیجیتالی ارز ملی موسسات مالی است. بر اساس گزارش پی.دبلیو.سی:

    تمامی شهروندان (باهاماس) می‌توانند از طریق تلفن‌همراه یا کارت‌های پرداخت فیزیکی به کیف‌پول دیجیتالی خود دسترسی یابند. سوابق فعالیت‌های روزانه همانند درآمد و مخارج را می‌توان برای کاربردهای خاص همانند وام‌های خُرد مورد استفاده قرار داد.PwC

    کشور چین همچنان در حال آزمایش یوان دیجیتالی است اما با توجه به وزنه‌ی اقتصادی این کشور در جهان انتظار می‌رود که راه‌اندازی کامل رمزارز ملی این کشور تاثیر چشمگیری بر روش مبادلات مالی جهان داشته باشد.

 

منبع: کوینیت 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +    =  13