پلتفرم‌های آنلاین برای تبلیغات انتخاباتی باید از ساترا تاییدیه بگیرند

پیش‌نویس دستورالعمل «فعالیت انتخاباتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر»

پیش‌نویس دستورالعمل «فعالیت انتخاباتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شده است طی هفته آتی با انجام اصلاحاتی در آن ابلاغ شود. در صورت ابلاغ تمامی پلتفرم‌های آنلاین انتشار دهنده محتوای صوت و تصویر برای انتشار تبلیغات سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باید از ساترا تاییدیه دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ساترا، با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن رسانه‌های صورت و تصویر فراگیر پیش‌بینی می‌شود تا فضای تبلیغات انتخاباتی بیش از پیش به سمت استفاده از این رسانه‌های نوظهور حرکت کند از همین رو سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اقدام به دریافت فایل برای مشخص شدن حدود رسانه‌های فعال در این حوزه برای تبلیغات انتخاباتی کرده است. این اولین دستورالعملی است که در محدوده فعالیت تبلیغاتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تدوین می‌شود که متن کامل پیش‌نویس آن در پایان همین خبر آمده است.

طبق این پیش‌نویس، رسانه‌های کاربر محور یعنی رسانه‌هایی که امکان بارگزاری محتوا توسط کاربر را برای انتشار فراهم می‌کنند و رسانه محتوای بارگزاری شده را صرفا سامان‌دهی می‌کنند اگر متقاضی فعالیت‌های انتخاباتی است باید تقاضای خود را برای دریافت تاییدیه به فعالیت انتخاباتی ساتر اعلام کنند.

در اصل رسانه‌هایی مانند آپارت، فیلیمو و نماوا و … اگر می‌خواهند محتواهای مربوط به فعالیت‌های انتخاباتی را منتشر کنند باید پیش از شروع فصل تبلیغات انتخاباتی اقدام به دریافت مجوز برای منتشر کردن محتواهای مربوط به انتخابات کنند. در صورتی که این نوع رسانه‌ها مجوز فعالیت دریافت کنند در دسته رسانه‌های مجاز قرار خواهند گرفت و می‌توانند محتواهای تولید شده را از طریق بستر خود به نمایش بگذارند.

رسانه‌ها ملزم شده‌اند که ابتدای محتوا‌های انتخاباتی نشان« محتوای انتخاباتی» را برای تمایز تبلیغات انتخاباتی از سایر محتواهای انتشار یافته در رسانه درج کنند. طبق شرایط پیش‌بینی شده در این پیش‌نویس محتوای انتخاباتی باید در ابتدای متن عنوان محتوا درج شود. همچنین این نشان باید در حاشیه تبلیغات منتشر شده در رسانه اعم از بنر یا هرنوع تبلیغات پیش‌نمایشی درج شود. از دیگر الزامات در نظر گرفته شده برای نشان انتخاباتی درج آن پیش از پخش ویدئوی تبلیغات انتخاباتی به مدت حداقل یک و نیم ثانیه است.

رسانه‌های مجاز برای فعالیت در دوره انتخابات موظف هستند در صورت تقاضای رسمی نامزد یا نماینده وی ابتدا نامزد را احراز هویت کنند و مطمئن شوند که در لیست تایید صلاحیت شده‌های وزارت کشور قرار گرفته‌اند و پس از آن برای نامزد شرکت در انتخابات «صفحه رسمی» با نام خودش ایجاد کنند. ارائه این خدمات از سمت رسانه برای کاندیدای شرکت در انتخابات باید رایگان باشد.

رسانه مجاز به انجام فعالیت‌های رسانه‌ای در صورت تقاضای نامزد یا نماینده رسمی‌اش می‌تواند نسبت به پذیرش تبلیغات و انتشار محتوای تبلیغاتی نامزد در رسانه اقدام کند. هزینه و شرایط دریافت سفارش تبلیغات باید به صورت شفاف و یکسان برای نامزدهای مختلف اعلام شود. البته باید توجه کرد که فعالیت‌های تبلیغاتی در رسانه نباید از حدی تجاوز کند که عرفا رسانه کارکرد اصلی خود را از دست بدهد.

رسانه علاوه بر اعلام هویت نامزد سفارش دهنده در ویدئو تبلیغات انتخاباتی ملزم به درج نام و هویت نامزد ذیل محتوای ویدئویی یا درون محتوای مذکور است.

در جلسه بررسی این پیش‌نویس علی عسکری، رئیس رسانه ملی با بیان اینکه هدف ما برگزاری انتخابات سالم است و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که راه را بر هرگونه تخلف ببندد، اظهار کرد: دوری از عملیات روانی در فضای مجازی و رسیدن به فضای انتخاباتی و رقابتی سالم که ساترا برای اولین بار تنظیم‌گری در انتخاباتی در این حوزه را تجربه می کند، اهمیت بسزایی دارد.

وی با تاکید بر رعایت حداکثری قانون‌مداری در این فضا گفت: باید تلاش کنیم که رعایت عدالت رسانه ای برای تبلیغات همه نامزدهای انتخابات فراهم و تبلیغات طبق ضوابط باشد.

اهمیت پلتفرم‌های فضای مجازی در انتخابات روز به روز بیشتر می‌شود

قاضی‌زاده ‌هاشمی، نماینده مجلس نیز با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی در پلتفرم های فضای مجازی و اهمیت قاعده مند شدن آن گفت: مصوب شد با نظارت بر فعالیت پلتفرم‌های داخلی و خارجی نحوه تبلیغات، مشخص‌ و با پرهیز از هنجارشکنی فضای عادلانه و سالمی‌ برای رقابت فراهم شود.

وی افزود: علاوه بر این نحوه توزیع عادلانه پیام و مواد تبلیغی نامزدها نیز به بحث گذاشته شد و با ارائه نظرات «ساترا» نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی قانونمند خواهد شد.

هماهنگی ساترا با تصمیمات کمیسیون انتخابات کشور

سید صادق امامیان، رئیس ساترا نیز با اشاره به شعار «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر» گفت: دستورالعمل‌هایی را برای رسانه‌های صوت و تصویر ترسیم کردیم و در این میان فعالیت‌های مجاز آن‌ها را برای تبلیغات انتخابات ابلاغ خواهیم کرد تا فضای امن و سالمی ‌برای نامزدها و مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فراهم شود.

امامیان با اشاره به پایبندی ساترا به مصوبات کمیسیون انتخابات کشور متذکر شد: ورود ساترا به فضای مجازی و تنظیم‌گری در حوزه انتخابات اتفاق تازه‌ای است که به‌واسطه گسترش پلتفرم‌ها به وجود آمده. ساترا تابع قوانین و تصمیماتی است که این کمیسیون به همه رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  ⁄    =  25