رونمایی از سامانه API سروا؛ استارتاپ ها رابط بین شهروندان و دولت می شوند

بازارچه API سکوی سروا، اجازه می‌دهد شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان میانجی بین خدمات دولتی عمل کنند و به شهروندان این امکان را بدهد که برخی از خدمات دولتی را از یک اپلیکیشن خصوصی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رونمایی از سامانه سروا  توسط معاون وزیر ارتباطات به صورت مجازی انجام شد.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص رونمایی از این سامانه گفت: در کشور ما هر کدام از دستگاه‌ها مسئولیت دارند تا سرویس‌ و خدمات دولتی خود را به خدمات الکترونیکی تبدیل کنند. تنها مسئولیت سازمان فناوری اطلاعات نیز فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار است.

رئیس سازمان فناوری افزود: زمانی که درباره زیرساخت صحبت می‌کنیم، مسئله صرفا زیرساخت فیزیکی نیست اگرچه زیرساخت فیزیکی مانند مرکز ملی تبادل اطلاعات و مراکز داده دولت الکترونیک نیز جزو آن است. در لایه خدمات، مجموعه‌ای از خدمات به عنوان خدمات پایه‌ای از جمله خدمات احراز هویت مورد نیاز است که به طور مثال خدمت احراز هویت شاهکار پیش از این در دسترس قرار گرفته است.

ناظمی تاکید کرد: در وضعیت فعلی ما بیش از یک هزار خدمت دولتی الکترونیکی شده داریم که به صورت API (رابط نرم افزاری برای برنامه‌نویسی) ارائه شده و توسط دستگاه‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از این خدمات بر روی یک سکوی جداگانه به نام سروا به بخش خصوصی و کسب‌وکار نیز ارائه می‌شود.

وی با بیان این که دسترسی به API دو کارکرد مهم دارد، افزود: کارکرد اول این است که کسب‌وکارها به عنوان استفاده‌کنندگان خدمات بتوانند خدمات بهتری به شهروندان ارائه بدهند. بسیاری از این خدمات بر اساس شرایط روز طراحی می‌شود مانند شناسایی افراد مبتلا به کرونا که سرویس مربوط به آن از سال گذشته بر روی سروا ارائه شده است.

معاون وزیر ارتباطات درباره دومین کارکرد این سامانه گفت: بازارچه API سکوی سروا،  اجازه می‌دهد شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان میانجی بین خدمات دولتی عمل کنند و به شهروندان این امکان را بدهد که برخی از خدمات دولتی را از یک اپلیکیشن خصوصی دریافت کنند. در این شرایط شهروند مختار است از دولت به صورت مستقیم یا از اپلیکیشن واسط خدمات دریافت کند. سکوی سروا بر اساس این منطق ایجاد شده است.

ناظمی تصریح کرد: روی سکوی سروا دو نوع خدمت ارائه می‌شود. خدماتی که استفاده کننده آن کسب‌وکارها هستند و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود و کسب و کار به عنوان واسط عمل می‌کند. این سکو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با استقبال خوبی از سوی کسب و کارها مواجه شد.   

وی درباره پست الکترونیکی احراز شده بومی که امروز از آن رونمایی شد نیز افزود: یک شهروند برای دریافت اطلاعات و برقراری ارتباط با دولت نیازمند ابزار امن و تایید شده است و همین مسئله نیاز به راه‌اندازی ایمیل رسمی را بیش از گذشته ضرورت بخشید.

ناظمی افزود: وظیفه سازمان فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت است. برای الزام استفاده دستگاه‌ها از این زیرساخت دو راه وجود دارد. یک راه، سیاست بالا به پایین است که به مصوبات دولتی و ابلاغیه برای اجبار به استفاده مربوط می‌شود و دومین راه‌حل کمک رسانه‌ها است تا بتواند این مسئله را به یک مطالبه عمومی که از سوی شهروندان مطرح می‌شود، تبدیل کنند.  

به گفته معاون وزیر ارتباطات سامانه سروا ۲ سال قبل رونمایی شد و ماهانه ۲۰ – ۳۰ میلیون تراکنش در بستر آن انجام می‌شود. سرویسی که امروز رونمایی شده بازارچه API نام دارد تا کسب و کارها بتواند از آن استفاده کنند.

دسترسی مردم و کسب‌وکارها به اطلاعات دولتی

«پیام مصور» مدیر پرژه سروا در آیین رونمایی از بازارچه API که روی این سامانه توسعه داده شده است، گفت: API رابط نرم افزاری است که به برنامه‌نویس‌ها دسترسی می‌دهد تا با بهره‌برداری از آن خدمات جدیدی را تولید کنند.

در گذشته هر سرویس‌دهنده ‌خدمت الکترونیک باید برای ارائه API تولید شده خودش به توسعه‌دهندگان، محیطی را فراهم می‌کرد. این سرویس تک منظوره روی یک سایت قرار می‌گرفت و با جستجو در اینترنت ممکن بود بتوان آن را پیدا کرد. اکنون با راه‌اندازی بازارچه خدمات الکترونیک، شرایطی فراهم شده تا تمام خدمات روی بستری یکپارچه، بارگزاری و به عنوان ویترین در اختیار توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف قرار بگیرد.

به گفته مصور، صاحبان کسب‌وکارها و شهروندان عادی می‌توانند جرئیات خدمت‌های ارائه شده را ببینند و از آن برای تولید خدمت جدید استفاده کنند. تفاوت اصلی بازارچه API با نمونه‌های قبلی آن این است که تمام سرویس‌ها در یک کانال و پنجره واحد تجمیع شده و زمانی که یک توسعه‌دهنده نرم افزار به آن مراجعه می‌کند با چندین API مواجه می‌شود که می‌تواند با خلاقیتی که دارد، سرویس‌های ارزش افزوده جدیدی تولید کنند.

وی با بیان این‌که یک برنامه‌نویس می‌تواند با ترکیب داده‌های ثبت احوال و شرکت پست، یک خدمت جدید خلق کند، افزود: برنامه‌نویس‌ها پس از تولید برنامه خود باید دنبال مشتری و متقاضی برگردند تا آن را ارائه بدهند اما در این بازارچه با بارگزاری سرویس، تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند در لحظه سرویس جدید را ببیند. این قابلیت وجود دارد که کاربران به این سرویس‌ها امتیاز بدهند تا توسعه دهنده این سرویس با بررسی امتیازها و نظرات کاربران، سرویس خود را ارتقا بدهد و مشکلات آن را حل کند.

مسئول پروژه سروا تاکید کرد: باید بگویم حتما مشابه این سرویس قبلا تولید شده اما نقطه تمایز این سرویس این است که توسط وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ارائه می‌شود و سندیت و استنادپذیری آن به دلیل احراز هویت شدن دیتایی که تبادل می‌شود کاملا قابل استناد کشوری است.

این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا دیتایی که مردم تولید کرده‌اند و توسط دولت جمع‌آوری شده، دوباره به مردم و کسب‌وکارها ارائه شود. هیچکدام از بازارچه‌های مشابه این بازارچه به دیتای دولت دسترسی ندارند.

بر اساس این گزارش، دو سال قبل و در روز جهانی ارتباطات، سامانه «سروا» رونمایی شد. این سامانه در فاز نخست به صورت پایلوت با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال راه اندازی شد، سکویی میان شبکه‌های دولتی و شبکه اینترنت کشور است. درگاهی که شبکه ملی اطلاعات را هم از نظر زیرساختی رشد می‌دهد هم امکان توسعه خدمات را برای کسب و کارهای ایرانی فراهم می‌آورد.

از طریق داده‌هایی که از طریق اتصال به این سامانه در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد، شهروندان این امکان را پیدا می‌کنند که خدمات دولتی را روی اپلیکیشن‌های امن دریافت کنند. از طریق این درگاه عرضه خدمات دولت الکترونیکی بر روی اپ‌های غیر دولتی نیز امکان پذیر می‌شود.

«سروا» سامانه تکاملی است و به مرور زمان و با مشارکت سازمان‌های دولتی تکامل خواهد یافت.  شهرداری تهران، شرکت ارتباطات سیار ایران، سازمان نیازمندی‌های همشهری، بانک کارآفرین، بانک‌های شهر، کارآفرین، حکمت ایرانیان، صادرات، دی، سینا، سامان، تجارت، آینده و… شرکت‌هایی هستند که در روزهای ابتدایی رونمایی از این سامانه به آن متصل شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  −  17  =