اولین پلتفرم يكپارچه MPG ايران كيش معرفی شد

فتح اقیانوس های آبی در صنعت پرداخت

پلتفرم MPG ايران كيش یک پلتفرم یکپارچه است که برای اولین بار در کشور عرضه شده و امکان هرنوع همسان سازی و انعطلاف نرم افزاری را برای اپلیکیشن میزبان فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در نمایشگاه اینوتکس، آرش فروزان مدیر محصول پات لایف و نیما رشادی مدیر فنی موبایلی شرکت ایران کیش در نشست رسانه ای این نمایشگاه حضور داشته و به معرفی معرفي اولين پلتفرم يكپارچه mpg ايران كيش پرداختتد.

*چرا این محصول اولين پلتفرم پرداخت MPG تلقی می شود؟ از آنجا که پیشتر محصولات مشابه در این زمینه داشته ایم، چرا آن را اولین پلت فرم معرفی می کنید؟

آرش فروزان: در طول یک دهه اخیر، با تحول در صنایع مختلف و تولد نرم افزارهای موبایلی، صنعت پرداخت نیز ضمن توسعه خدمات پرداخت IPG، می بایست به سمت توسعه MPG  حرکت می کرد، اما وقتی می‌گوییم پلت فرم یکپارچه معنایش این است که هرآنچه یک کسب و کار در پرداخت موبایلی نیازمند است، طی یک سرویس دریافت کند، البته نه فقط صرفا پروسه پرداخت بلکه ماژول ها و قابلیت های بیشتر از این را می بایست در قالب ارزش افزوده به آن چاشنی نمود. برای مثال ما روش های پرداخت موبایلی را این چنین بیان می‌کنیم که در پرداخت اینترنتی صرفا ریفرال شدن نرم افزار میزبان به یک لینک وب را شاهد هستیم، ولی در سرویس های پرداخت موبایلی، امروز موفق به تولید و توسعه مدل های مختلفی شده ایم که سه راهکار API، SDK و LIBRARY  را عرضه می کند.

اما چرا میگوییم اولین پلت فرم؟ زیرا هر آنچه که یک کسب و کار از حوزه فین تک لازم دارد که به طور مثال فین تک های مرتبط با نئو بانک، رگ تک، پی تک و لند تک را میتوان برشمرد، عملا در بستری امن در MPG ایران کیش عرضه می شود. به همین دلیل اولین پلتفرم است چون معنا و مفهومش همین اتفاق بوده و دوم اینکه نیاز نیست چند سرویس از تامین کننده و یا ارائه دهنده ای فین تکی مختلف اخذ شود.

مشخصا عرض کنم، این یک پلت فرم یکپارچه است که اولین بار در کشور عرضه شده است که امکان هرنوع همسان سازی و انعطلاف نرم افزاری را برای اپلیکیشن میزبان فراهم می کند.

*از لحاظ تکنولوژی مسیر توسعه را توضیح دهید؟

نیما رشادی: بحث فرایند توسعه پلت فرم MPG به این صورت است که اول از همه متناسب با نیازمندی های مشتری ها باشد. یعنی ما تجربه 8 ساله روی نیازهایی که مشتری ها، کسب و کارها، استارت آپ ها و سایر شرکت ها در حوزه پرداخت نیاز داشتند داریم. تحلیل اولیه روی آنها انجام گرفت و بعد از آن توسعه بر اساس نیازمندی های آتی انجام شد و یک پلت فرمی استخراج شد که کاملا متناسب با  نیازمندی های مشتری قابل تنظیم شدن است و همانطور که مهندس فروزان اشاره کردند، ما به دنبال تولید یک سرویس پرداخت موبایلی با سایر قابلیت های فین تکی بودیم.

در مورد سوال اول در رابطه با اولین پلت فرم، این موضوع هم می تواند به نحوی ربط داشته باشد. در پلتفرم های مشابه تا این میزان نیازمندی مشتریان در نظر گرفته نشده و حوزه پرداخت تا الان استاتیک بوده و تا این حد منعطف نبوده است. این پلت فرم این انعطاف را متناسب با درخواست مشتری برای او ایجاد می کند. پس مسیر توسعه از ابتدا شناسایی نیازمندی ها، تحقیق وتوسعه در فین تک های دیگر و سپس تولید محصول متناسب با نیازمندی های کسب و کارها بود.

*جامعه نفوذ مشتریان این پلت فرم چه کسانی هستند؟

آرش فروزان: در اتاق فکر توسعه محصول موبایلی به این نتیجه رسیدیم که محصولی ارائه کنیم که واقعا منحصر به بخش خاصی نبوده و البته قابل انعطاف در هر صنعت باشد؛ به معنای اینکه ما در صنایع مختلف نیازمندی های مختلف در حوزه پی تک داریم. به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل ترافیک، موضوع تسویه و تسهیل را داریم و باید سرویس را طوری تنظیم کنیم که این نیازها در آن صنعت برطرف بشود. در حوزه بازار سرمایه نیز این پلت فرم کاملا انعطاف پذیر است و می تواند به راحتی بر اساس نیازها منطبق بشود. به نوعی این پلت فرم قابلیت جامع پذیری داشته و می توان در تمامی صنایعی که نیازمند پی تک و فین تک های مرتبط با پی تک هستند به کار برود. این نشان از مسیر رشد و مسیر تجربه ای که در این حوزه داشته ایم را نمایان می کند، ایران کیش مهد تجربه است و پلت فرم ارائه شده حاصل تجاربی است که در حوزه اینترنتی و موبایلی در سال های اخیر داشتیم که یک پلت فرم جامع ، شامل و امن خواهد بود.

با اطمینان عرض کنم، تمامی صنایع، مارکت پلیس های صنایع مختلف، سرویس های حمل و نقل، بیمه، بورس، اپراتورها، سازمان های شهری و شهروندی، سازمان های مرتبط به پرداخت های دولتی می توانند به راحتی با MPG ایران کیش معنای تکنولوژی پی تک موبایلی را درک کنند.

*آیا این محصول بومی است؟

نیما رشادی: کاملا بومی است و این سرویس حاصل تلاش، تجربه و دانش تیم بسیار های تک ایران کیش است.

*ضریب نفوذ این بازار چقدر است؟

آرش فروزان: این کسب و کار شاید بازار B2C نداشته باشد و عملا تمام سرویس B2B عرضه می گردد. اما اگر بخواهیم مشخصا اعلام کنم، حوزه موبایلی در ایران در مقابل با حوزه  اینترنتی همیشه یک مقدار کم رنگ تر بوده و این هم به خاطر مسیری است که اپلیکیشن ها به خاطر تحریم ها داشتند. ما امروز برآنیم که این سرویس بتواند سهم بازار خوبی را از اقیانوس قرمز صنعت پرداخت اخذ نماید، اما به طور مشخص برنامه تیم موبایلی حرکت به سمت و حتی فتح اقیانوس های آبی در صنعت پرداخت باشد، و به طور حتم ظرفیت های جدیدی را حتی همین محصول در کسب و کارهای کشور ایجاد خواهد نمود.

*این را هم گفته بودید که محصولتان یکپارچه است. اما صراحتا تعریفتان از یکپارچگی چه بوده؟

آرش فروزان: یکپارچه به این معنی است که ما در این سرویس عملا هر سرویسی که کسب و کارها لازم داشته باشند داریم. مسائلی مثل تعریف و همسان سازی کیف پول روی این سرویس، رگ تک، تسهیم، تخفیف، ریفاند و ریورس، تایید نهایی خرید در تراکنش، و سرویسی که در حال توسعه نسخه نهایی آن هستیم، تعریف لندتک ( اعتبار خرید) روی این پلتفرم خواهد بود. یک قابلیت خیلی استثنائی و ویژه نیز دارد که آقای مهندس رشادی در مورد کانفیگ UIUX  آن توضیح خواهند داد.

در طول یک دهه اخیر، عرضه محصولی به این جامعیت و یکپارچگی واقعا اولین بوده که مسیر پیاده سازی آن آسان و البته ماندگاری برای توسعه دهندگان فنی خواهد داشت و کار توسعه دهنده و کسب و کار را راحت می کند. ما به دنبال تحول اساسی بودیم و بنابراین ارزش های جزء به جزء را برایشان در نظر گرفتیم. محصول رونمایی شده، مسیر یک ساله ای را طی کرده و با تجربه و دانشی که داشتیم یک پلت فرم یکپارچه را عرضه کردیم.

البته این تمام ماجرا نبوده، مسائلی ریز تر هم وجود دارد، مثل عدم نیاز به ورژن از زوایه دید کاربران اپلیکیشن مخاطب در زمان نیاز به تغییرات روی سرویس MPG.

*اقای رشادی در مورد ویژگی های این محصول توضیح بدید؟

نیمارشادی: قبل از آن یک مورد در رابطه با یکپارچگی بگویم. یک سال قبل در اتاق فکر یکی از ایده هایی که متولد شد و نقطه قوت MPG  یا همان درگاه موبایلی در نظر گرفته شد، بحث یکپارچگی بود که من یکپارچگی را از زوایه دید دیگری، نسبت به اقای فروزان می بینم که از نظر فنی است. اپلیکیشن های معروفی که به مرحله پرداخت می رسند مشتری یا کاربر را از محیط موبایلی به یک محیط اینترنتی منتقل می کند که مشکلات زیادی را ایجاد می کند. همین اتفاق، تجربه کاربری را به شدت تحت تاثیر منفی قرارد می دهد، که MPG  دست روی این نقطه گذاشته، خودش را در  ساختار اپلیکیشن یکپارچه می کند که باعث می شود تجربه کاربر به هیچ عنوان تغییر نکند و کاربر تغییری نمی بیند که بخواهد تجربه ناخوشایندی را حس کند.

در مورد ویژگی های MPG، این محصول برای یک سال تحت مهندسی، طراحی و برنامه ریزی قرار داشت. در بحث تکنیکال شما یک ماژول، یک قطعه ای را درست می کنید، مثل موتور یک ماشین، این ماشین هرچقدر حجیم تر و سنگین تر باشد، آن بار و سنگینی روی دوش ماشین است. در گام اول MPG  به میزان قابل توجهی سبک  طراحی شده و عملا هیچ وابستگی را به همراه ندارد که هم در حجم و هم سرعت تاثیر گذار است.

و مورد بعدی، بحث کسب و کاری است که شامل بحث پرداخت و کسب و کارهای بعدی مثل خرید شارژ، کارت به کارت و دیگر سرویس های پرداختی است که مشخصا به این سرویس الحاق گردیده است.

*محصول شما چه تفاوت هایی با محصولات مشابه و رقبا در حال حاضر دارد؟

آرش فروزان: دو دیدگاه کسب و کاری و فناوری وجود دارد. رقبا MPG را در قالب یک راهکار پرداخت عرضه می کنند اما MPG ایران کیش یک بوم با فین تک است. عرض نمودم، این یک محصول نیست، یک پلتفرم با چندین سرویس است.

نیمارشادی: از نظر فنی تفاوتی که MPG  ایران کیش دارد، همانطور که اشاره کردم، بحث سفارشی بودن و درواقع سفارشی سازی است که بسیار مهم بود. دوم اینکه ما زیر نظر شاپرک هستیم و می بایست از نظر امنیتی سرویس ها را کاملا مطمئن و امن توسعه دهیم که این امر به طور جدی پیگیری و محقق گردید.  

در رابطه با بحث امنیت، از سال 95 اپلیکیشن پات را در شرکت ایران کیش داشتیم. من به گذشته ارجاع می دهم که در 5 سال گذشته شما خبری در مورد نفوذ امنیتی با اپلیکیشن پات و محصول پات نشنیده اید و این حاصل همان تجربه و البته رعایت استاندارد و ضمنا خلاقیت تیم فنی ایران کیش است.

همچنین ویژگی دیگری نیز وجود دارد که در مورد تایید کردن تراکنش است؛ حتی این قابلیت را داریم که تایید تراکنش ها را به مشتری بدهیم و مشتری می تواند تایید را بزند که آن پول تسویه بشود یا نه. همه اینها جزو مواردی است که واقعا از همان اتاق فکر و فرایند مهندسی شده می آید.

آرش فروزان: به طور مشخص عرض کنم این یک پلتفرم یکپارچه پرداخت موبایلی است که تحولی ساخت گرا در صنعت را رقم خواهد زد.

 

منبع: روابط عمومی ایران کیش

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1