عبور تورم روستایی از ۴۳ درصد/ هرمزگان با ۴درصد بیشترین نرخ تورم ماهانه را دارد

طبق گزارش مرکز آمار،‌ بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در دومین ماه سال مربوط به استان هرمزگان با ٣,٩ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمانشاه با ۰.۱ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق برآوردهای آماری مرکز آمار در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (100=١٣٩٥) به 308,4 رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با ٣.٩ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمانشاه با 0.١ درصد می‌باشد. هم‌چنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان‌های همدان و اردبیل با 0.٣ درصد کاهش است.

در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٦.٩ درصد می­ باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٥٥.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٦ درصد) است. هم‌چنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای کشور به عدد ٤١.0 درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٦.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٧.٥ درصد) است.

خانوارهای شهری

در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (100=١٣٩٥) به 304,9 رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان با ٣.٤ درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی با 0.١ درصد می‌باشد.

همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ بوشهر با 0.٣ درصد کاهش است. در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٦,١ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان (٥٥.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤١.٥ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای شهری به عدد 40.5 درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٦.0 درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ قم (٣٧.٤ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در اردیبهشت ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (100=١٣٩٥) به ٣٢٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل 0.٧ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان هرمزگان با 5.0 درصد افزایش و کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با 0.٢ درصد می‌باشد.

همچنین بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ همدان با 0.٩ درصد کاهش است. در اردیبهشت ماه 1400 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥١.0 درصد می­ باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ ایلام (٥٩.0 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.0 درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه 1400 برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٣.٢ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ همدان (٤٩.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان های­ سیستان و بلوچستان و گیلان (٣٨.٣ درصد) است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9