ضرر ۱۰۸میلیون دلاری شرکت اوبر در سه ماهه گذشته میلادی

در سه ماه اول سال جاری ضرر خالص اوبر بالغ بر ۱۰۸میلیون دلار بود که نسبت به زیان ۹۶۸میلیون دلاری این شرکت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰، پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد، اما این جبران مافات بیشتر به دلیل سود ۶/ ۱میلیارد دلاری اوبر از فروش ناوگان خودران ATG خود بود. ضرر عملیاتی اوبر در سه ماه گذشته همچنان بیش از ۵/ ۱میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از CNBC، نحوه عملکرد اوبر در مقایسه با پیش‌بینی‌ها به شرح زیر است. طبق اجماع تحلیلگرانRefinitiv  که یک ارائه‌دهنده جهانی داده‌ها و زیرساخت‌های بازار مالی ایالات متحده و انگلیس است، ضرر شرکت اوبر تنها بالغ بر ۶ سنت به ازای هر سهم بود در حالی که پیش‌بینی می‌شد این عدد به ۵۴ سنت نیز برسد. تحلیلگران درآمد این شرکت را در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹۰/ ۲ میلیارد دلار تخمین می‌زدند که به‌رغم انتظارات، این عدد به ۲۹/ ۳ میلیارد رسید، اما به اعتقاد کارشناسان برای سرمایه‌گذاران دشوار است که اعداد سال به سال این شرکت را مقایسه کنند، زیرا یک سال قبل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ همه جهان را به سرعت درنوردید و سفرهای شهری و بین شهری را به شدت محدود کرد. با این حال، شرکت‌های فعال در زمینه تاکسی‌های اینترنتی با شروع کامل واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌ها، از شرایط اسفناک خود در بحبوحه شیوع این ویروس منحوس رهایی یافتند و کسب و کار آنها به تدریج بهبود یافت.

به طور کلی، در سه ماه اول سال جاری ضرر خالص اوبر بالغ بر ۱۰۸میلیون دلار بود که نسبت به زیان ۹۶۸میلیون دلاری این شرکت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰، پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد، اما این جبران مافات بیشتر به دلیل سود ۶/ ۱میلیارد دلاری اوبر از فروش ناوگان خودران ATG خود بود. ضرر عملیاتی اوبر در سه ماه گذشته همچنان بیش از ۵/ ۱میلیارد دلار است.

همچنین اوبر پیش‌بینی‌های خود را برای دستیابی به سوددهی بر اساس فرمول درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) تعدیل‌شده تا پایان سال‌جاری دوباره تایید کرد. ضرر تعدیل شده این شرکت توسط محاسبات EBITDA بالغ بر ۳۵۹میلیون دلار تخمین زده شده بود که ۹۵میلیون دلار نسبت به سه ماه قبل بهبود نشان می‌دهد. به طور کلی EBITDA به درآمد قبل از سود، مالیات، افت ارزش و استهلاک گفته می‌شود.

همچنین این شرکت اظهار کرد انتظار دارد نرخ حمل و نقل مسافر در سه ماه دوم حدود ۲۰درصد کاهش یابد. مدیر عامل شرکت اوبر، نلسون چای در تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران اعلام کرد برای باقی‌مانده سال، من به شما یادآوری می‌کنم که مقایسه میزان رزرو ناخالص برای ارسال مرسولات، سال به سال سخت‌تر خواهد شد، زیرا ما همچنان در پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان پس از بازگشایی کسب و کارها، با عدم اطمینان قابل توجهی روبه‌رو هستیم.

نحوه عملکرد بزرگ‌ترین بخش‌های تجاری اوبر در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

میزان رزرو ناخالص بخش حمل و نقل مسافر بالغ بر ۷۷/ ۶میلیارد دلار بود که حدود ۳۸درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. میزان رزرو ناخالص بخش تحویل مرسولات بالغ بر ۴۶/ ۱۲میلیارد دلار بود که ۱۶۶درصد بیشتر از سال قبل است.

درآمد بخش تحویل مرسولات این شرکت نیز از روند تجارت اصلی آن یعنی تاکسی‌های اینترنتی پیروی کرد و با یک رشد چشم‌گیر به ۷/ ۱میلیارد دلار رسید؛ در حالی که این میزان در سال گذشته تنها ۸۵۳میلیون دلار بود. این شرکت برای جبران فعالیت‌های ترانزیتی از دست رفته خود در طول بیماری همه‌گیر، به خدمات تحویل مرسولات خود تکیه کرده است.

اوبر اعلام کرده درآمد بخش Eats این شرکت در این سه ماه بالغ بر ۲۸درصد نسبت به سه ماه گذشته افزایش داشته است. اوبر Eats یک پلت‌فرم آمریکایی سفارش و تحویل آنلاین غذا است که توسط اوبر در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است.

دارا خسروشاهی، مدیر عامل شرکت اوبر در تماس با سرمایه‌گذاران این شرکت اظهار کرد: ما سرانجام به روشنایی انتهای تونل نزدیک می‌شویم. شرکت در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود حرکت می‌کند، زیرا در حالی که مشتریان همچنان از پیشنهادهای تحویل گسترده ما استفاده می‌کنند، مسافران بیشتری دوباره با ما به مقاصد خود می‌رسند. در به روزرسانی تعداد سهامداران، این شرکت ادعا کرده تعداد تجار اوبر Eats در سه ماه اول بیش از ۷۰۰هزار نفر بودند. این شرکت همچنین با Gopuff به توافق رسید تا از ماه ژوئن اقلام بیشتر فروشگاه و مواد غذایی را ارائه دهد. گوپوف یک سرویس تحویل دیجیتال است که از بیش از ۲۵۰ مرکز تحقیق از مارس ۲۰۲۱ در بیش از ۶۵۰ شهر ایالات متحده فعالیت می‌کند. کاربران می‌توانند با این سرویس اقلام را به‌صورت آنلاین یا از طریق برنامه Gopuff سفارش دهند و آنها را تحویل بگیرند.

خسروشاهی گفت: روند سرویس‌های حمل‌ونقل در برخی بازارها رو به بهبودی می‌رود و افزود خوش‌بین است که این روند باید به سرعت رو به جلو باشد. اوبر همچنین با نیاز فوری و فزاینده‌ای به تعداد بیشتری راننده روبه‌رو است که پس از واکسن کووید و کاهش محدودیت‌ها، این شرکت تمام تلاش خود را برای تامین تقاضا می‌کند. این شرکت ماه گذشته گفت ۲۵۰میلیون دلار برای محرک‌های تشویقی با هدف بازگشت رانندگان به جاده هزینه خواهد کرد. اگر این شرکت نتواند راننده کافی برای تامین تقاضا جذب کند، احتمالا با مشتریان ناراضی روبه‌رو شود که مجبورند پول نقد بیشتری پرداخت کنند که حتی ممکن است اوبر مجبور شود مشوق‌های بیشتری را در این خصوص ارائه دهد. اوبر می‌گوید تقریبا ۵/ ۳میلیون راننده و پیک در پلت‌فرم خود دارد که نسبت به سه ماه ۴درصد رشد داشته، اما نسبت به سال گذشته ۲۲درصد کاهش داشته است.

سفرهای روی پلت فرم اوبر فصل به فصل ثابت بوده و بالغ بر ۴۵/ ۱میلیارد است که ۱۳درصد کمتر از سه ماه مشابه سال قبل است. همچنین این شرکت می‌گوید رشد مداوم آن در سفرهای تحویل مرسولات، جبران‌کننده کاهش در واحد حمل‌ونقل مسافر آن است. اوبر همچنین سال گذشته در انگلیس با فشار قضایی روبه‌رو شد، زیرا دادگاه عالی این کشور در نهایت حکم داد که رانندگان اوبر در انگلیس باید به عنوان «کارگران» طبقه‌بندی شوند و خوداشتغالی نداشته باشند. این حکم راه را برای رانندگان اوبر برای دریافت مزایایی مانند تعطیلات پرداخت شده و حداقل دستمزد هموار می‌کند. هفت قاضی دادگاه عالی به اتفاق آرا تجدیدنظر این رای را صادر کردند.

این شرکت در این خصوص اظهار کرد به دلیل تعهدی که برای حل و فصل ادعاهای تاریخی در انگلیس در مورد طبقه‌بندی رانندگان وجود دارد، ۶۰۰ میلیون دلار ضرر به بار آورد. طبقه‌بندی رانندگان به عنوان پیمانکار، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از مزایای پرهزینه مرتبط با اشتغال، مانند بیمه بیکاری، اجتناب کنند. اگر نتیجه مشابهی در ایالات متحده به تصویب برسد، این اتفاق می‌تواند دستیابی به سودآوری را برای اوبر بسیار دشوار کند؛ اما مدیران اجرایی این شرکت می‌گویند آنها معتقدند در دولت بایدن-هریس فضای لازم برای گفت‌وگوی آزاد وجود دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  46