رشد ۷درصدی تعداد و ۱۷درصدی ارزش تراکنش ها در اردیبهشت۱۴۰۰

بولتن شاپرک شماره 71 منتشر شد

بر اساس جدیدترین گزارش شاپرک، در اردیبهشت ماه 1400 بالغ بر 3,021 میلیون تراکنش در شبکه پرداخت کشور پردازش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 7 درصدی در تعداد و 17درصدی در ارزش ریالی را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دریافت فایل مربوط به اردیبهشت ماه1400 منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در اردیبهشت ماه 1400 بالغ بر 3,021 میلیون تراکنش با ارزش 4,801 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به فروردین ماه رشد 7/20 درصدی در تعداد و 16/93 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

بر اساس مندرجات جدول بالا تراکنش های اردیبهشت1400 به نسبت ماه مشابه سال قبل از نظر تعداد 15.92درصد و از نظر ریالی 20.71درصد رشد داشته است.

رشد حقیقی ارزش تراکنش های شاپرکی


بر اساس این گزارش، ارزش اسمی تراکنش های اردیبهشت 1400 نسبت به ماه گذشته با رشد 16/93 درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش ها در اردیبهشت 1400 رشد 16/06 درصدی را تجربه نموده است. ارزش حقیقی تراکنش ها در واقع ارزش تراکنش های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم می باشد. به عبارت دیگر ارزش تراکنش های شاپرکی که نسبت به نرخ تورم خالص سازی شده است، ارزش حقیقی تراکنش های شاپرکی را تشکیل می دهد.

مندرجات جدول بالا بیانگر رشد 20/71 درصدی در ارزش اسمی تراکنش ها در قیاس نقطه به نقطه بوده که میتوان آن را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی تفسیر کرد. همچنین ملاحظه میشود که رشد حقیقی ارزش تراکنش ها بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه شده منفی 17/80 درصد می باشد.

عملكرد شبكه شاپرک در توزیع ابزار پذیرش

سوئیچ شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) سه نوع "ابزار پذیرش اینترنتی"، "ابزار پذیرش موبایلی" و " ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی" را پشتیبانی می نماید.

بررسی ها نشان می دهد تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به فروردین ماه رشد 0/32 درصدی را تجربه نموده اند که به نظر میرسد سبب این تغییر، افزایش 0/07 درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی میباشد.

ابزارهای پذیرش اینترنتی در اردیبهشت 1400 نسبت به فروردین ماه رشد 1/48 درصدی را تجربه نموده اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش 0/70 درصدی همراه بوده است.

عملكرد هر ابزار پذیرش به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش ها

کارتخوان فروشگاهی با سهم 89.89درصدی بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته است و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.


بیشترین سهم بازار تراکنش های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی میباشد. این در حالی است که عواملی مانند وجود محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم نیاز این ابزار به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل و عواملی از این دست را میتوان از جمله عوامل تاثیر گذار بر تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دانست. این در حالی است که به منظور استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی، به بستر اینترنتی امن و در استفاده از ابزار پذیرش موبایل به وجود دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز میباشد که ممکن است هنگام خرید در دسترس همگان قرار نداشته باشد.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  +    =  45