نگاهی به مگا پلتفرم نماد/ سلاطین نامرئی یا مدیران عامل هلدینگ های بانکی/ کاشت نامه دیجیتال در گفتگو با معمارنژاد

شماره 51 ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

پنجاه و یکمین شماره ماهنامه بانکداری آینده حول محور امنیت داده ها، بانکداری دیجیتال و نگاه آماری به ده سال فعالیت صنعت خودپرداز در 5 پرونده و 100 صفحه به سردبیری محمود فراهانی منتشر شد. در این شماره از بانکداری آینده به ارزیابی اکوسیستم امنیت با مرور مگا پلتفرم نماد و پیش نیازهای بانکداری دیجیتال به ویژه وضعیت کنونی صنعت پرداخت و بانکداری پرداخته شده است. علاوه بر این، در پرونده پایانی به طور مفصل به ضرورت نظارت و قانونگذاری مناسب در جهت حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات در جهت توسعه بانکداری دیجیتال پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گرچه در سراسر جهان بانکداری دیجیتال به طور چشمگیر رونق یافته است، اما اکنون که بانک ها در سایه تحریم رشد کرده و از شبکه جهانی بانکی خارج هستند حتی در صورت لغو تحریم ها نمی توان به سادگی به عرصه اقتصاد جهانی بازگشت. در طی تحریم ها در دهه گذشته تهدیدات سایبری به قدری شدید شده است که بواسطه ضعف امنیت سیستم بانکی کشور، تحریم را اکنون می توان یک مانع برای حملات سایبری دانست. هر زمان که پول ملی به طور رسمی امکان انجام معاملات نرمال با بازار جهانی را داشته باشد می توان منتظر حملات کوبنده کلاهبرداران بود که به سادگی و با چند کلیک کلیه حساب های بانکی را تخلیه کرده و آن را به دلار تبدیل کنند. بنابراین، در صورت عدم توسعه امنیت دیجیتالی سیستم بانکی کشور باید اعتراف کنیم که “همان بهتر که تحریم بمانیم”.

از انتخابات ایالات متحده گذشتیم، حال نوبت به انتخابات داخل است و به نظر می رسد که انتخابات ریاست جمهوری داخل نیز همچون گذشته تأثیر چشمگیری بر سیاست های کلان اقتصادی کشور نداشته باشد. با این حال، اکنون اقتصاد کشور در لبه پرتگاهی قرار دارد که در صورت عدم تغییر سیاست های کلان، راه بازگشتی از آن وجود نخواهد داشت. تجربه نشان داده است معمولاً در 4 سال ابتدایی ریاست جمهوری نامزدان، اقتصاد وضعیت بهتری داشته و در چهار سال دوم اقتصاد کشور در جنگ با “دشمن فرضی” همیشه شکست می خورد. دشمنی که نیست، ولی هست.

گرچه اقتصاد و صنعت بانکداری کشور به شدت تحت تأثیر فضای سیاسی قرار دارد، اما با گذر زمان انتظارات مردم از سیستم بانکی و اقتصاد نیز تغییر میکند. بنابراین، حتی با عدم تغییر سیاست های کلان اقتصادی، خدمات بانکداری باید به تکامل خود ادامه دهند. در غیر اینصورت صنعت بانکداری کشور در کنار عدم درآمدزایی، با هزینه های زیاد نیروی انسانی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

در ادامه خلاصه ای از پرونده های این شماره ارائه شده است:

1400

این پرونده در گزارشی حول محور نقدینگی و تورم کشور با پیش بینی 5 ساله گشوده شد. آمارها در این گزارش نشان می دهد که گرچه سال های آتی، ممکن است سال های بهتری از نظر تورم باشد، اما نقدینگی و پایه پولی به رشد سرسام آور خود، شاید کمی کندتر، ادامه خواهند داد. سپس در گزارشی به آمارهای انتشار اوراق تأمین مالی توسط دولت جهت کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی پرداخته شد. پس از آن در گزارشی مفصل به وضعیت اقتصاد کشور از دیدگاه آماری صندوق بین المللی پول پرداخته شده و در نهایت این پرونده در گزارشی از پیش بینی وضعیت مالی دولت تا سال 1404 بسته شد.

دست های دیجیتال

پرونده دوم از این شماره در میز سخنی با عباس معمارنژاد، معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد حول محور دستورالعمل تحول دیجیتال گشوده شد. در این میز سخن موضوع دستورالعمل بانک مرکزی در سال 97 مبنی بر ارائه نقشه راه تحول دیجیتال توسط بانک ها مطرح شد. اکنون و با گذشت 4 سال تنها 4 بانک نقشه راه خود را ارائه کرده اند. اما چرا؟

سپس این پرونده با گزارشی از دیلویت در مورد آینده بانکداری دیجیتال و عوامل مؤثر بر آن با چشم انداز 15 ساله از نوآوری های مختل کننده صنعت بسته شد.

نقشه راه یا سرعت گیر

پرونده سوم از این شماره با تمرکز بر نقشه راه بانکداری دیجیتال در گفتگویی با فرهاد فائز، مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد آغاز شد. در این گفتگو دست آوردها و ظرفیت شرکت سداد در صورت لغو تحریم ها و ورود رقبای خارجی به کشور و پلتفرم های دیجیتال مورد بحث قرار گرفت. سپس در میزگردی دیگر به بررسی ابعاد فناوری بانکی ایران و اهمیت هلدینگ فناوری با حضور خانم نوش آفرین مؤمن واقفی، مدیر عامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت، حسین اسلامی، مدیر عامل هلدینگ فناوری اطلاعات نگاه، و مهدی عباس نیا، مدیرعامل هلدینگ جامپ برگزار شد. این پرونده در نهایت با گزارشی کوتاه از سرمایه گذاری بانک های داخلی در حوزه دیجیتال و گزارشی از مدیریت ابعاد مختلف ریسک دیجیتال بسته شد.

طلوع شمس در سرزمین نماد

پرونده چهارم و کلیدی ترین پرونده از این شماره در میزگردی با حضور مسئولان مگا پلتفرم نماد و اکوسیستم شمس، سامانه های بومی احراز هویت دیجیتال و بانکداری دیجیتال، گشوده شد. در این میزگرد ابعاد مختلف شعبه مجازی سپهر بعنوان حلقه ای مهم از زنجیره ارزش سامانه نماد و هامون با حضور رضا گودرزي، معاون طرح و برنامة بانک صادرات، علی سیفی، معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک، سيد جعفر صدري، مدير فناوري اطلاعات بانك صادرات، داود کریم زادگان، معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک، صادق فرامرزي، مديرعامل هلدينگ فناوري بانك صادرات، محسن قدیری نژادیان، مدیر محصول زیرساخت های نماد و هامون و سرکار خانم سیمین قديري، رئیس سیستم های تبادل امن شرکت خدمات انفورماتیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس در دو گزارش به عملکرد سامانه های نماد و شمس پرداخته شد.

سامانه های حاکمیتی

آخرین پرونده از این شماره در میز سخنی با حضور علی اصغر شریف فر، مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی حول محور سامانه های متعدد و پیچیده و دست و پاگیر صنعت بانکی گشوده شد. در این میز سخن خلاصه ای از وضعیت عملکرد و دشواری مدیریت این سیستم ها و نیاز به یک سیستم یکپارچه در جهت بهبود عملکرد سیستم بانکی و توسعه بانکداری دیجیتالی پرداخته شد. در پایان این میز سخن، در چهار گزارش آماری به ارزیابی عملکرد صنعت پرداخت در کنار صنعت خودپرداز کشور به طور مفصل و به تفکیک هر بانک پرداخته شد و میزان آمادگی بانک ها برای کاهش خدمات خودپرداز و تمرکز بر بانکداری الکترونیک مورد تحلیل قرار گرفت. سپس به عملکرد شرکت لینک (شرکت مدیریت خودپرداز کشور بریتانیا) در دوران کرونا و کاهش استفاده مردم از خودپردازها در این کشور به طور ویژه پرداخته شده و در گزارشی از مکنزی به ارزیابی اهمیت اعتماد مشتریان در دوران اوج بانکداری دیجیتال پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از عملکرد سامانه باجه آنلاین، اولین و تنها شبکه اجتماعی بانکی ایران بسته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، سعیده فتحی مغانلو، آزاده محسنی، حسین عابدی
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
آگهی ها: 88644303
اشتراک: 88644304
نشانی: خیابان ولی عصر، بالاتر از پارک ساعی، خیابان سی و ششم، پلاک 7، طبقه 5 واحد 252
تلفن: 5- 88644303
فاکس: 88674742
سایت: ebinews.com
نشانی اینترنتی: bankdariayande@gmail.com
چاپ: رواق
تیراژ: 5000 نسخه

جهت دریافت نسخه پی‌دی‌اف این شماره و شماره‌های قبل به سایت www.bamag.ir مراجعه نمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −    =  92