چرا سهم‌هایی با p/e پایین مورد توجه افراد قرارگرفته است؟

نسبت p/e چیست؟

یکی از فاکتور‌های مهم بازار سرمایه p/e است، که قابل مقایسه با معکوس سپرده بانکی است. وقتی بازار سرمایه یک روند اضطراری را در پیش می‌گیرد، هجوم پول‌ها به سهم‌هایی که p/e پایینی دارند را شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه، درپاسخ به این پرسش که p/e چیست؟ و چرا سهم‌هایی با p/e پایین مورد توجه افراد قرارگرفته است؟ بیان کرد: یکی از فاکتور‌های مهم بازار سرمایه p/e است، که قابل مقایسه با معکوس سپرده بانکی است، برای مثال وقتی ۲۰ درصد سود بانکی داریم، تقریبا p/e را ۵ در نظر می‌گیریم، به این صورت که معکوس ۲۰ درصد می‌شود ۱۰۰ بر روی ۲۰ پس p/e ۵ می‌شود.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که، سهامداران p/e بازار سرمایه را همواره با سود بانکی مقایسه می‌کنند، در بازار سرمایه هر وقت سود بانکی را کاهشی می‌بینیم، p/e را صعودی در نظر می‌گیریم و زمانی که سود بانکی را افزایشی می‌بینیم، معکوس آن که p/e است را کاهش در نظر می‌گیریم، پس انتظارات از سود عایدی شرکت‌ها را p/e می‌گویند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: وقتی بازار سرمایه یک روند اضطراری را در پیش می‌گیرد، هجوم پول‌ها به سهم‌هایی که p/e پایینی دارند را شاهد هستیم، این یعنی بازار سرمایه را با سود بانکی می‌سنجیم و در چنین شرایطی سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند، به سمت سهم‌هایی که p/e پایینی دارند حرکت کنند، تا بازده‌ای افراد از سپرده بانکی بالاتر باشد.

وی افزود: در روند‌های اخیر علت هجوم سرمایه گذاران به سهم‌هایی که p/e پایینی دارند این است که سهامداران ترجیح می‌دهند نسبت به سود بانکی بازده‌ای بالاتری را دریافت کنند.

عمیدی اظهار کرد: بنابراین سهم‌های بزرگ بازار که p/e زیر معکوس سود بانکی را دارند، مورد توجه بازار و سهامداران قرار گرفته اند، اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید ۲۰ یا ۲۱ در صد مبنای سود بانک‌ها است، به همین خاطر سهامداران به سمت سهم‌های p/e پایین در حال حرکت هستند، تا بازد‌های بالاتر از سپرده بانکی را به دست آورند.

کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین p/e در کدام صنایع بورسی هستند؟ تصریح کرد: دونوع p/e در بازار به اسم‌های p/e تحلیلی و p/e ظاهری وجود دارد، که p/e ظاهری همان eps شرکت‌ها است که، قیمت سهم را به eps آن تقسیم می‌کنیم و یک p/e ظاهری ایجاد می‌کنیم.

وی افزود:، اما یک p/e تحلیلی وجود دارد، که در این p/e افراد سود تحلیلی را در نظر می‌گیرند و آن را محاسبه می‌کنند، که p/e تحلیلی در فولاد مبارکه، بانک پاسارگارد، ملت بسیار پایین‌تر از p/e ظاهریشان است، پس بازده این سهم‌ها از سود بانکی بسیار بیشتر است، بنابراین بازار به سمت این سهم‌ها درحال حرکت است.

عمیدی بیان کرد: اگر بخواهیم p/e بازار سرمایه را حساب کنیم، یک چیزی حدود ۸ یا ۹ است، به همین علت بین تمام p/e‌ها میانگین گرفته اند، اما صنایع پیمان کاری و صنعت ساختمان معمولا p/e متفاوت و بالاتری دارند، اما صنعت سنگ آهن، بانکداری دارای p/e پایینی هستند، در صنعت بانکداری که p/e تحلیل پایینی را شامل می‌شوند ودر یک سطح عملیاتی مناسبی قرار دارند و سود حاصل از سرمایه گذاری و بانکداری شان در شرایطی خوب است.

وی گفت: بهتر است سرمایه گذاری به سمتی رود که بانکداری و صنعت سنگ آهن از تحریم‌ها سود ببرد، یعنی تحلیلی ما هم به سمتی می‌رود که تلفیقی از صنایع پیشرو و صنایع منتفع از بحث رفع تحریم‌ها را شامل شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27