راه‌اندازی سرویس ارائه خدمات مجازی برای تیم‌های فناور حوزه نفت

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت از راه‌اندازی سرویس ارائه خدمات مجازی برای تیم‌های فناور معرفی شده به این مرکز در حوزه‌های مرتبط خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر فلور شایق با بیان اینکه مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت در هفته پژوهش‌وفناوری سال ۹۸ توسط وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد، افزود: به فاصله یک ماه بعد از این افتتاح شیوع کرونا در کشور را داشتیم که این امر بر فعالیت مراکز نوآوری آسیب‌هایی را وارد کرد.

وی پژوهشگاه صنعت نفت را بزرگترین مجموعه تحقیقاتی در صنعت نفت و حتی منطقه توصیف کرد و یادآور شد: در ذیل مسوولیت‎‌های اجتماعی تلاش کردیم تا با ایجاد مرکز نوآوری، اقدام به حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه‌های مرتبط کنیم و از آنجایی که حضور تیم‌های فناور در مراکز نوآوری به دلیل برگزاری رویدادهای مختلف مهم است، با شیوع این ویروس در کشور این فعالیت‌ها در این مرکز مختل شد و از سوی دیگر شرکت‌هایی که به تازگی اقدام به توسعه کسب و کار خود کردند، به دلیل رکود جهانی، امکان موفقیتشان کاهش می‌یابد.

شایق ادامه داد: با وجود همه این موانع توانستیم به عنوان اولین مرکز نوآوری نفت و انرژی با ۴ شتابدهنده مطرح این حوزه قراردادهای همکاری منعقد کنیم که از آن جمله می‌توانیم به قرارداد همکاری میان مرکز نوآوری پژوهشگاه با یکی از شتابدهنده‌های فعال حوزه انرژی بود. با این شتابدهنده که در حوزه‌های نرم، تکنولوژی‌های نوین و هوشمندسازی فعال است، قراردادی به امضا رساندیم.
رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه چند تیم این شتابدهنده به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده‌اند. ادامه داد: این شتابدهنده دو تیم فناور خود را که به مرحله سرمایه‌گذاری رسیدند را به این مرکز معرفی کرده است.

شایق، شتابدهنده حوزه آب و انرژی را از دیگر موارد همکاری این مرکز نوآوری با اکوسیستم نوآوری کشور عنوان کرد و گفت: این شتابدهنده همکاری خود را با این مرکز در قالب قرار دادی با ما شروع و در حال حاضر ۲ تیم فعال خود را برای توسعه فناوری مشترک به این پژوهشگاه معرفی کرده است که با یکی از تیم‌ها در آستانه انعقاد قرارداد هستیم.

به گفته وی در این همکاری، با این تیم‌ قراردادی در زمینه "توسعه غشاهای میکرو فیلتراسیون با حفرات متغیر" منعقد خواهد شد. این تیم در پایلوت آب پردیس انرژی و محیط زیست مستقر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سومین همکاری ما با یکی از شتابدهنده‌ها در حوزه توسعه فناوری‌های نفت است، خاطر نشان کرد: این شتابدهنده رویکرد تحقیقاتی خود را به سمت انجام تحقیقات مطالعاتی و استراتژی و اقتصادی برده است و با شتابدهنده چهارم قرار است در زمینه طرح فناورانه آنها در زمینه "استفاده از سیستم‌های زمین گرمایی" طرح مشترکی را اجرایی کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان در مرکز نوآوری صنعت نفت پذیرش می‌شوند

شایق اضافه کرد: ما علاوه بر همکاری با این ۴ شتابدهنده به این نتیجه رسیدیم که توانایی جذب و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نوپا و استقرار آنها در پژوهشگاه را داریم.

به گفته وی یکی از شرکت‌های دانش بنیان جذب شده در این مرکز نوآوری فعال در حوزه سیستم‌های غشایی است که قرارداد استقرار ۳ ساله با این شرکت منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری تولید شده در این شرکت آماده عرضه به بخش‌های صنعتی است، اظهار کرد: فرآیند پذیرش شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ادامه دارد و پس از بررسی ایده‌ها، از آنها برای استقرار در این مرکز نوآوری حمایت خواهد شد.

رییس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به معیارهای پذیرش تیم‌های فناور معرفی شده از سوی شتابدهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، توضیح داد: زمانی که شتابدهنده‌ها، تیم‌هایی را برای استقرار در این مرکز معرفی می‌کنند، ما تنها عملکرد و کارنامه فعالیت شتابدهنده‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و پس از دریافت برنامه عملیاتی این شتابدهنده‌ها در مرکز، آنها را پایش می‌کنیم و دیگر کاری نداریم که تیم‌های معرفی شده چگونه ارزیابی می‌شوند؛ چرا که شتابدهنده‌ها خودشان بر روی طرح‌های فناور سرمایه‌گذاری می‌کنند و با ارزیابی‌هایی که بر روی تیم‌ها انجام می‌دهند، بهترین تیم‌ها را به ما معرفی می‌کنند.

شایق، در خصوص شرایط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: ما شرکت‌ها را از نظر سطح آمادگی فناوری تولید شده، ترکیب اعضا، طرح کسب و کار آنها، FS و مطالعات بازار آنها، درخواست‌های شرکت‌ها از مرکز نوآوری و میزان موفقیت آنها در بازار مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به استقرار ۳ ساله یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این مرکز، گفت: این شرکت در TRL حدود ۶ و ۷ بوده، به این معنا که فناوری این شرکت آماده عرضه به صنعت است و قراردادهایی نیز منعقد کرده بود و قرار است ما در بازاریابی این شرکت را حمایت کنیم تا بتوانند با کمک پژوهشگاه محصول خودشان را به واحدهای عملیاتی ارائه کنند.

حمایت‌های مرکز نوآوری نفت از شرکت‌ها

رییس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت، از برگزاری رویداد مجازی با همکاری ستاد انرژی معاونت علمی در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: این رویداد با موضوع "تاب آوری صنعت نفت" برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، افزود: در این شهرک حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت مستقر هستند که طبق این تفاهم‌نامه می‌توانند از خدمات مجازی مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت بهره‌مند شوند.

شایق تاکید کرد: با فعال شدن سایت این مرکز امیدواریم که به جای استقرار تیم‌ها در این مرکز، بتوانیم به صورت مجازی خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه دهیم.

وی خدمات آزمایشگاهی با نرخ ترجیحی، منتورینگ، بهره مندی شرکت‌ها از آزمایشگاه‌ها و پایلوت‌های منحصر به فرد موجود در پژوهشگاه صنعت نفت در قالب همکاری‌های مشترک را از جمله دیگر زمینه‌های حمایتی این مرکز از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: ما در حال طراحی طرحی در زمینه ارائه خدمات مجازی هستیم و بنا داریم طی آن افراد با قرار گرفتن در شبکه این مرکز از خدمات مرکز بهره‌مند شوند.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  5  =