خطرات پرداخت مستقیم رمزارزها به عنوان ابزار تسویه در سیستم پولی کشور

رئیس کمیسیون رمزارز نصر اشاره کرد:

رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت:‌ پرداخت مستقیم رمزارزها به عنوان ابزار تسویه معاملات در سیستم پولی کشور می‌تواند مخاطراتی را داشته باشد و باعث تضعیف پول ملی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عباس آشتیانی، رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار داشت: ورود رمزارزها به سیستم پولی کشور یک موضوع و ورود دارایی‌های دیجیتال به سیستم مالی کشور یک موضوع دیگر است.

وی افزود: با توجه به ماهیت دستور ناپذیر بودن دارایی‌های دیجیتال بر مبنای فناوری بلاک‌چین،  سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه مانند تمام مردم جهان اجتناب ناپذیر است و بخشی از دارایی را به سمت خود جذب می‌کند اما استفاده از آن به عنوان ابزار پرداخت مستقیم تسویه ارزش در سیستم پولی کشور می‌تواند مخاطراتی را به همراه داشته باشد.

آشتیانی با تاکید بر این که برای جلوگیری از این مخاطرات راه‌حل وجود دارد، افزود:‌ اگر شرایطی مهیا شود که شخص دارای ارز دیجیتال بتواند دارایی یا سرویس خود را با دارایی دیجیتال بفروشد و با پلتفرم‌های تبادل، ارز رایج کشور را دریافت کند مشکلات به حداقل خواهد رسید، اما اگر به صورت مستقیم کالا یا سرویس را بفروشد و دارایی دیجیتال دریافت کند مشکلاتی رقم خواهد خورد.

رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اضافه کرد: علاوه بر افراد، ‌ورود موسسات پولی داخلی به این حوزه که باید سیستم حفظ ارزش مالی با حداقل ریسک را اجرا کنند نیز می‌تواند مخاطراتی داشته باشد که با محدود کردن حجم ورود دارایی دیجیتال و سیستم‌های مدیریت ریسک می‌توان این موضوع را نیز کنترل کرد.

آشتیانی درباره بی‌پشتوانه بودن «رمز ارزها»، گفت:‌ چیزی که ما به اسم رمزارزها می‌شناسیم یک نامگذاری غلط است. رمز ارزها یک نوع کلاس جدید دارایی در کنار سایر حوزه‌های دارایی مانند املاک، فلزات گرانبها، بازار ارز، سهام و … است. این کلاس جدید دارایی از نوع دارایی‌های دیجیتال دسته‌بندی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این کلاس دارایی جدید به دلیل چند ویژگی مانند کمیابی، قابلیت انتقال و تقسیم، فاسد نشدن، حمل آسان و … دارای ارزش شده‌اند. برای این کلاس جدید دارایی نمی‌توان ۱۰۰ درصد پسوند بدون پشتوانه بودن را قائل شد.

آشتیانی خاطرنشان کرد: بخشی از این دارایی‌های دیجیتال به عنوان کریپتو asset دسته‌بندی می‌شوند که کالا هستند و پیشرفت‌هایی مشابه دارایی‌های دیگر دارند. برخی از آنها رمز پول هستند مانند «دلار تتر». بعضی‌ها «توکن» هستند و برخی دیگر سرویسی ارائه می‌دهند. به طور مثال «اتریوم» که کوین (رمز ارز) دوم بازار است و به دلیل ارائه سرویس‌هایی مانند قرادادهای هوشمند و بستر حمل طلاعات شبکه بلاک چین ارزش پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت:‌ با توجه به این‌که دارایی‌های دیجیتال پشتوانه متمرکز ندارند و نهاد خاصی از آن‌ها حمایت نمی‌کند نوسانات زیادی دارند. این نوسانات در رسته‌های دیگر سرمایه‌گذاری نیز تابع عرضه و تقاضا هستند.

آشتیانی افزود: به همین دلیل است که نوسانات قیمت که بخش جدایی ناپذیر سرمایه گذاری‌ها است، در بین آنها زیاد است. همین ویژگی نبود یک پشتوانه متمرکز باعث شده دارایی‌های دیجیتال نوسانات سنگین داشته باشند که این جزو ذات و طبیعت بازار است.

رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان این که سرمایه‌گذاری بدون علم و مطالعه در این حوزه مخاطره آمیز است، تصریح کرد:‌ مخاطرات سرمایه‌گذاری بدون علم در کالاهای بدون پشتوانه نهاد مرکزی، مشکلات زیادی را رقم خواهد زد.

آشتیانی گفت: آگاهی به مفاهیم و به ارزش پشت هر پروژه، نحوه و محل نگهداری و تکنولوژی رمزنگاری که برای کلید خصوصی و عمومی به کار می‌رود در این سرمایه گذاری به شدت حائز اهمیت است و بدون دانش اقتصادی کافی و مطالعه درباره نحوه نگهداری دارایی دیجیتال، سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند مخاطرات بیشتری از حوزه‌های دیگر دارایی را برای سرمایه‌گذار رقم بزند.

وی اضافه کرد: علاوه بر کمبود دانش سرمایه‌گذار، در برخی موارد کسانی که سرویس می‌دهند نیز می‌توانند برای حوزه دارایی های دیجیتال آسیب‌هایی را رقم بزنند که این مساله نیز در خلا آموزش صحیح و در فضای خاکستری اتفاق می‌افتد.

رییس کمیسیون رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور  اظهار داشت: یکی دیگر از آسیب‌های دیگر این حوزه «خالی فروشی»، «هیچ فروشی» و تبلیغ کوین‌های بدون کاربرد و کارایی است که شاهد نمونه‌هایی از آن بودیم و فعالین دلسوز و واقعی نیز در کنار مصرف کنندگان از این موضوع رنج می‌برند.

وی گفت: به رسمیت نشناختن رمزارزها و عدم صیانت از دارایی‌های دیجیتال در کشور باعث تضییع حقوق مصرف‌کننده دارایی دیجیتال می‌شود. به رسمیت شناختن این کلاس دارایی، وضع قوانین مربوط به امن نگه داشتن سرویس‌دهندگان و تطابق اطلاعات حقوقی دارایی دیجیتال می‌تواند ریسک و مخاطرات این حوزه راه کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، در ماه های اخیر، رمزارزها نوسان های شدیدی را تجربه کرده اند، به طوری که برخی از این ارزهای دیجیتال با ریزش بی‌سابقه‌ ۲۰ تا ۵۰ درصدی طی یک هفته مواجه شده اند. این موضوع نگرانی‌هایی را در بین فعالان این بازار ایجاد کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1