طرح سفته مبتنی بر بلاکچین و مستر بنزین وارد سندباکس شد

دو طرح «سفته مبتنی بر بلاکچین» و «مستر بنزین» در ۹ ماه فعالیت کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری وارد سندباکس شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تاکنون ۱۱ طرح نوآورانه با تشکیل کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون یا کارگروه سندباکس در این کارگروه مطرح شده‌اند و از این طرح‌ها ۲ طرح تا کنون وارد محیط آزمون شده‌اند. همچنین با تشکیل سندباکس بازار سرمایه نیز برخی از طرح‌ها حوزه توکنایز کردن دارایی‌ها به سمت سندباکس بازار سرمایه ارسال شد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر طرح‌های مطرح شده در سامانه ایران تما مربوط به حوزه بلاک‌چین و رمزارزها بوده است.

شهریور ماه سال گذشته کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان محیط‌های آزمون براساس مصوبه مرکز مرکز ملی فضای مجازی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد و این کارگروه تاکنون موفق به برگزاری ۲۰ جلسه شده است.

سند باکس یا محیط آزمون؛ فضا و محیطی کنترل شده است که در آن کسب وکارهای جدید طبق شرایط خاصی می‌توانند برای دوره محدودی و با تعداد کاربر محدودی فعالیت کنند. سندباکس‌ها بیشتر برای تکنولوژی‌های نوظهور ایجاد می‌شوند تا علاوه بر اینکه کسب و کارها خود را برای ورود به محیط واقعی آماده می‌کنند قانون‌گذار نیز با شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها شرایط و محیط قانونی را برای آنان ایجاد کنند.

علی عبدالهی، رئیس کارگروه و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند در خصوص طرح‌های بررسی شده در این کارگروه، گفت:  با تشکیل کارگروه و راه‌اندازی سامانه «ایران تما» تعدادی طرح نوآورانه در این سامانه ثبت شد که امکان منتظر ماندن برای ایجاد و تشکیل تنظیم‌گران بخشی نبود از همین رو این کارگروه به صورت خاص تصمیم گرفت با شبیه سازی محیط‌های آزمون بخشی اقدام به بررسی برخی از این طرح‌ها و اجازه ورود آنان به محیط سندباکسی را بدهد.

او اضافه کرد:‌ از همین رو طرح‌های مطرح شده درسامانه ایران تما با عناوین صدور سفته مبتنی بر بلاک‌چین و همچنین سوخت‌رسانی از طریق موتورسیکلت که از سوی مستر بنزین مطرح شد اجازه ورود به سندباکس را دریافت کردند.

عبدالهی گفت: برای بررسی این طرح‌ها بخش‌های تصمیم‌گیر در این خصوص دور هم جمع‌ شدند و به نوعی شورای راهبری و کمیته اجرایی و کمیته آزمون برای هرکدام از طرح‌ها به صورت مجزا شکل گرفتند.

او در خصوص مراحل طی شده برای بررسی طرح صدور سفته مبتنی بر بلاک‌چین گفت: بستر فنی این طرح از سوی ارائه کنندگان این طرح آماده بود و ققنوس و بانک ملی حاضر به پذیرش ریسک‌های مطرح شده در این طرح نیز بودند. از همین رو ما نیز بسترهای تنظیم‌گری را فراهم کردیم.

او ادامه داد:  برای ورود به محیط سندباکس، شورای راهبری سندباکس یا محیط آزمون را تشکیل دادیم. خزانه‌دار کل کشور را به عنوان رئیس شورا انتخاب کردیم. معاونت فناوری بانک مرکزی و دادستانی و پلیس فتا و نماینده بخش خصوصی و یک نماینده از کارگروه به عنوان اعضا در این شورا حضور پیدا کردند.

او با اشاره به اینکه این طرح یک ماه است که وارد محیط آزمون شده است گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته هر طرح تقریبا ۶ ماه در محیط آزمون تست می‌شود و پس از آن وارد محیط واقعی خواهد شدو اجرایی می‌شود.

او پیش‌بینی کرد که طرح صدور سفته الکترونیکی مبتنی بر بلاک‌چین تا ۵ ماه آینده نیز نهایی شود، یعنی یا روال‌های تنظیم‌گری این حوزه مشخص شود یا در صورت اجرایی نبودن این طرح کنار گذاشته شود.

او در ادامه صحبت‌های خود به دومین طرحی که توانست از کارگروه مجوز بگیرد، اشاره و بیان کرد: مستر بنزین دومین طرح بود. این طرح سوخت رسانی سیار مبتنی بر موتور سیکلت است. آنها فعالیت خود را چند سال پیش آغاز کرده بودند؛ اما شرکت ملی پخش و پالایش نامه‌ای ارسال کرده و از آنها خواسته بود تا استانداردی برای فعالیتشان مشخص کنند. این تیم هم طرح خود را در کارگروه سندباکس مطرح کرد.  این یک نمونه واقعی سندباکسی است. یعنی یک کسب‌وکار است که در فضای مجازی و فضای فیزیکی فعالیت می‌کند.

عبدالهی افزود: در این مورد کارگروه جلسه‌ای با سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش و پالایش و نهادهای دیگر برگزار کرد. پارادوکس جالبی در اینجا مطرح بود چرا که برای این ایده نوآورانه باید استانداردی تدوین می‌شد؛ اما واقعیت این است که سازمان استاندارد نمی‌تواند برای هر ایده نوآورانه‌ای استاندارد تدوین کند از همین روست که محیط آزمون یا سندباکس معنا پیدا می‌کند.

به گفته عبدالهی هم‌اکنون شورای راهبردی و کمیته اجرایی محیط آزمون مستر بنزین تشکیل شده است و یک نهاد مختصص را متولی قرار دادند و در حال کار هستند.

او همچنین افزود: از زمان شکل‌گیری این کارگروه با توجه به فعالیت‌هایی که در زمینه ایجاد سندباکس‌های بانک مرکزی و بورس صورت گرفته بود پیش‌بینی می‌شد که سندباکس بانک مرکزی و بازار سرمایه زودتر از سایر سندباکس‌های بخشی شکل گیرند.

او ادامه داد: هم‌اکنون سندباکس بازار سرمایه مجوز فعالیت خود را دریافت کرده‌است و فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به آغاز فعالیت این سندباکس بخشی، طرح‌هایی که در حوزه توکنایز کردن دارایی‌ها نیز در سامانه ایران تما به ثبت رسیده بود به سمت این کارگروه ارجاع داده شد.

او با اظهار تاسف از شکل نگرفتن سندباکس بخشی بانک مرکزی گفت: پیش از تشکیل کارگروه محیط‌ آزمون، سندباکس بانک مرکزی براساس مصوبه بانک مرکزی باید تشکیل می‌شد؛ اما تا کنون این سندباکس ایجاد نشده است.

عبدالهی با اشاره به اینکه بانک مرکزی وعده داده بود که سندباکس این رگولاتور پولی و مالی تا بهار ۱۴۰۰ شکل گیرد گفت: متاسفانه به دلیل تشکیل نشدن این سندباکس بسیاری از طرح‌های حوزه رمزارزی نیز معطل مانده‌اند.

او ادامه داد ما امیدواریم که بانک مرکزی هر چه زودتر این سندباکس را شکل دهد در غیر اینصورت باید طرح‌های نوآورانه‌ای که در حوزه معاملات رمزارز درسامانه ایران تما مطرح شده و تا کنون به دلیل تشکیل نشدن سندباکس بانک مرکزی معطل مانده‌اند را تعیین تکلیف کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄  88  =