ایلان ماسک نقشی در شورای استخراج بیت‌کوین ندارد

شورای استخراج بیت‌کوین (Bitcoin Mining Council) روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هیچ نقشی در این شورا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همزمان با تشدید مباحث پیرامون آثار زیست‌محیطی بیت‌کوین، شورای استخراج بیت‌کوین روز پنج‌شنبه با راه‌اندازی وب‌سایت خود رسما آغاز به‌کار کرد.

این شورا در وب‌سایت رسمی‌اش، خود را با عنوان «انجمن داوطلبانه و آزاد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین متعهد به شبکه و اصول اساسی آن» توصیف کرده و وظیفه‌اش را ترویج شفافیت، تا‌یید اقدامات خوب و تقویت آموزش عنوان می‌کند.

مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy)‌ که یکی از اعضای موسس این شورا است، روز پنج‌شنبه یک فراخوان را برای پیوستن به این شورا در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

«شورای استخراج بیت‌کوین یک انجمن داوطلبانه و آزاد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است که به این شبکه و اصول اساسی آن متعهد هستند. ما به‌دنبال ارتقای شفافیت، اشتراک اقدامات برتر و آموزش مزایای بیت‌کوین و استخراج آن به عموم هستیم. به ما بپیوندید.»

این سازمان متشکل از گروهی از شرکت‌های استخراج بیت‌کوین در آمریکای‌شمالی است که به مسائل انرژی آگاه هستند. تشکیل چنین شورایی برای اولین‌بار در اواخر ماه مه توسط ایلان ماسک در یک توییت پیشنهاد شد، اما او بعدها توضیح داد که هیچ نقشی در این شورا نخواهد داشت. وب‌سایت رسمی شورا تلاش کرده تا‌ این‌گونه بر این موضوع تا‌کید کند: ایلان ماسک هیچ نقشی در شورای استخراج بیت‌کوین ندارد. مشارکت او فقط در حد پیوستن به یک کنفرانس آموزشی با گروهی از شرکت‌های آمریکای‌شمالی برای بحث درباره استخراج بیت‌کوین بود.

علاوه‌بر مایکرواستراتژی، دیگر اعضای موسس این شورا شامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری گلکسی دیجیتال (GalaxyDigital)، شرکت استخراج بلاک‌چین آرگو (Argo)، شرکت فناوری بلاک‌چین هایو (Hive) و شرکت استخراج بیت‌کوین رایوت (Riot) هستند.

اعضای موسس همه هزینه‌های اداری را تا‌مین خواهند کرد و از همه استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از سراسر جهان دعوت کرده‌اند که به این شورا ملحق شوند. در وب‌سایت رسمی شرایط استخراج‌کنندگان برای پیوستن به این شورا این‌گونه تشریح شده است: باور داشته باشد که شفافیت پیرامون استفاده از انرژی برای استخراج مهم است و موافقت کند که به‌صورت داوطلبانه ترکیب انرژی و نرخ هش خود را برای اهداف تحقیقاتی و آموزشی به اشتراک بگذارد.

شورای استخراج بیت‌کوین به‌منظور تحلیل روندهای استخراج، همکاری با پژوهشگران این صنعت، جمع‌آوری داده برای اهداف آموزشی و تقویت رشد صنعت استخراج بیت‌کوین در آمریکای‌شمالی، نشست‌هایی را به‌صورت فصلی برگزار خواهد کرد. این گروه تا‌کید کرده که کاملا مستقل از شبکه بیت‌کوین است و به‌هیچ‌وجه قصد برهم زدن غیرمتمرکز بودن آن را ندارد.

ما به‌دنبال تغییر ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین یا اصول اساسی آن نیستیم، بلکه در تلاش هستیم که آگاهی پیرامون بیت‌کوین و استخراج آن را افزایش دهیم.

وب‌سایت رسمی شورا اضافه کرد که این شورا معتقد است که مصرف انرژی بیت‌کوین یک اشکال نیست؛ بلکه یک قابلیت است که امنیت فوق‌العاده‌ای را برای شبکه فراهم می‌کند.

به‌تازگی پس از اظهارات ایلان ماسک در مورد تا‌ثیرات زیست‌محیطی استخراج ارزهای دیجیتال، مصرف جهانی انرژی برای عملیات استخراج موردتوجه قرار گرفته است. شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (CBECI) تخمین می‌زند که مصرف برق سالانه بیت‌کوین در حال‌حاضر چیزی بین مصرف برق دو کشور هلند و امارات‌متحده عربی است.

سلطه چین بر استخراج بیت‌کوین به دلیل سختگیری اخیر دولت این کشور علیه استخراج ارزهای دیجیتال در حال کاهش است. این در حالی است که با امکان بهره‌مندی شرکت‌های استخراج در آمریکا از انرژی تجدیدپذیر ارزان در ایالاتی مانند تگزاس، سلطه ایالات‌متحده بر استخراج بیت‌کوین در حال افزایش است.

تعداد شرکت‌هایی که به‌خاطر وفور این انرژی تجدیدپذیر عملیات استخراج خود را در آمریکا راه‌اندازی می‌کنند در حال رشد است. شرکت نرم‌افزار استخراج لوکسور (Luxor) و شرکت خدمات مالی و فناوری سازمانی بیت‌کوین‌ نیویورک دیجیتال انوستمنت گروپ (NYDIG) به‌تازگی شراکتی را برای تقویت رشد این صنعت آغاز کرده‌اند.

در میانه این مباحث، کشور همسایه چین، یعنی قزاقستان، به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی یکی از بزرگ‌ترین برندگان این تحولات شده است؛ زیرا بسیاری از استخراج‌کنندگان بزرگ پس از اعمال ممنوعیت‌های اخیر در چین اقدام به مهاجرت به قزاقستان کرده‌اند.

در آمریکا نیز یک ایالت دیگر اجازه نگه‌داری ارزهای دیجیتال را به بانک‌ها داده است.

وزارت بانکداری ایالت تگزاس آمریکا روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای تا‌یید کرد که بانک‌های دارای مجوز ایالتی می‌توانند از طرف مشتریان خود ارزهای دیجیتال ذخیره کنند، مشروط بر اینکه «پروتکل‌های کافی» برای پایبندی به قوانین داشته باشند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد این یک پیروزی بزرگ برای شرکت‌ها و کاربران حوزه ارزهای دیجیتال در ایالت تگزاس است، اما این وزارتخانه می‌گوید تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است.

وزارت بانکداری تگزاس در اطلاعیه خود نوشت: بانک‌های دارای مجوز ایالتی در تگزاس مدت‌هاست که خدمات محافظتی و امانی برای انواع دارایی‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگرچه محافظت و نگهداری از ارزهای مجازی اساسا با دارایی‌های سنتی متفاوت است، اما وزارت بانکداری تگزاس معتقد است که طبق نظام‌نامه مالی این ایالت، اختیار ارائه این خدمات شامل حال ارزهای مجازی نیز می‌شود.

در این اطلاعیه به بانک‌های علاقه‌مند به ارائه خدمات ارزهای دیجیتال این اختیار داده شده که نسخه‌ای از کلید خصوصی مشتری را ذخیره کنند یا اینکه مشتریان ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول‌هایی انتقال دهند که فقط توسط بانک کنترل می‌شود. بانک‌ها همچنین می‌توانند برای ارائه چنین خدماتی با شرکت‌های ثالث شراکت کنند.

علاوه بر این، بانک‌هایی که اختیاراتی نظیر تراست دارند می‌توانند خدمات حضانتی امانتی ارائه دهند؛ به این معنی که تعهدات قانونی مشخصی نسبت به مشتری داشته باشند، از جمله اینکه دارایی را به‌صورت امن نگهداری کرده و در صورت درخواست مشتری بدون هیچ ضرری به او بازگردانند.

مجوزهای بانکی ایالتی در آمریکا با مجوزهای فدرال تفاوت دارند و درجه‌ای از اختیار را به موسسات مالی واگذار می‌کنند. اما مجوزهای بانکی ایالت تگزاس از سال ۱۹۹۹ اختیارات و امکاناتی معادل بانک‌های فدرال فراهم کرده‌اند.

به بیان دیگر، یک بانک ایالتی در تگزاس می‌تواند هر کاری را که یک بانک فدرال می‌کند، انجام دهد. این موضوع تگزاس را به مکانی مطلوب برای موسسات مالی تبدیل کرده است. براساس آمار شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، تگزاس از لحاظ تعداد بانک‌ها پس از کالیفرنیا دومین ایالت آمریکا است.

در میان دیگر ایالت‌های آمریکا، ایالت وایومینگ برای جذب شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال تلاش بسیاری کرده است. سال گذشته در نتیجه تصویب مجموعه‌ای از قوانین مربوط به حوزه بلاک‌چین در این ایالت، صرافی ارزهای دیجیتال کراکن (Kraken) توانست اولین مجوز موسسات سپرده‌گذاری با هدف ویژه را دریافت کند. پس از آن نیز شرکت آوانتی (Avanti) این مجوز را گرفت.

 

 

منبع: ارزدیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  35