وعده های اقتصادی و سیاسی رئیسی؛ آینده کابینه و دعوت از ایرانیان مقیم خارج

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب در اولین نشست خبری، اولویت ها و وعده های اقتصادی و سیاسی و آینده کابینه را اعلام و از ایرانیان مقیم خارج دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری با اشاره به اینکه دولت وی مربوط به جریان و جناح خاصی نخواهد بود، اعلام کرد: شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد. اولویت‌ها بهبود در وضعیت کسب‌وکار، معیشت مردم و نظام اداری خواهد بود.

متعهد می شوم امید را به مردم بازگرداندم و بسترهای رانت‌خواری و فساد برچیده شود. اعتمادی که مخدوش شده باید برگردد و احساس همگان این باشد که دولت امیدآفرین است.

بورس قلک دولت نخواهد شد

اعتماد مردم را به بازار سرمایه باز خواهیم گرداند. دولت، بورس را قلک نمی‌کند که کسری بودجه را تامین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد، تضمین‌های لازم را ایجاد کنیم. فعال شدن سازوکارهای نظارتی، صندوق توسعه و صندوق تضمین از تکانه‌های بورس که موجب ضرر و زیان می شود، جلوگیری می‌کند.

وضعیت و شرایط به نفع مردم و در جهت گشایش زندگی مردم تغییر خواهد کرد. بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود معیشت مردم و بهبود شرایط دولت از برنامه های ما در بخش سیاست داخلی خواهد بود.

مردم باید در جریان اقدام وعمل قرار گیرند. محور کار دولت هم اقدام و عمل است. نقدینگی را به تولید خواهیم برد، آن را پر جاذبه خواهیم کرد و باید مالیات بر تولید را کاهش دهیم. برنامه توسعه هفتم با همکاری مجمع تشخیص نظام و مجلس دنبال خواهد شد.

به عنوان رییس جمهوری خود را خادم  جمهور می دانم  چه آنها که رای دادند چه  آنها که رای ندادند. برای کاهش هزینه های اجتماعی و افزایش سرمایه های اجتماعی  تلاش خواهم کرد.

نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف از اولویت‌هاست منتها باید ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی را با دلار یا خارج از کشور در یک کار میان‌مدت و طولانی‌مدت قطع کنیم تا مردم به یک خودکفایی واقعی برسد.

بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان هیچ مانعی ندارد.

ابتدا هفته ای یکبار و بعد هر ماه یکبار با مردم و رسانه سخن خواهم گفت.

آینده کابینه

مستقل وارد میدان شده‌ام و از همه گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌ها صمیمانه سپاسگزارم اما برای تشکیل دولت خود را مقابل خدا مسوول می‌دانم و فقط وامدار مردمم. نگاهم در انتخاب اعضای کابینه به انقلابی‌بودن، کارآمد بودن، فسادستیز بودن و مردمدار بودن است.

رسانه‌ها هم گمانه‌زنی نکنند. سامانه‌ای قرار می‌دهیم که همه آحاد مردم با شاخص‌هایی که اعلام می‌کنیم کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند خدمت کنند خود را معرفی کنند.

سیاست خارجی

دنیا بداند که وضعیت تغییر کرده و شرایط جدیدی پیش رو قرار دارد. فشار حداکثری کارساز نشده و باید تجدید نظر کنند. سیاست خارجه دولت جدید از برجام شروع نمی‌شود و به آن ختم نخواهد شد.

هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اجازه مذاکرات فرسایشی داده نمی شود و اروپا و آمریکا که ناقض برجام بوده اند،باید به تعهدات عمل کنند.

رفع تحریم ها و راستی آزمایی محور سیاست خارجی دولت آینده خواهد بود. آمریکا و اروپایی ها درباره ی کوتاهی نسبت به انجام تعهدات خود در برابر مردم ایران باید پاسخگو باشند.

با رییس جمهوری آمریکا دیدار نمی کنم. چرا دولت بایدن به تعهد دولت های پیشین پایبند نیست؟ پیشنهاد به دولت آمریکا این است که با رفع تحریم ها صداقت خود را نشان دهند. مردم ایران از برجام خاطره خوبی ندارند .

مسائل منطقه ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست. مسئله ای که توافق شده به آن عمل نشده است چگونه وارد مباحث جدید می شوند؟

ایران و چین ظرفیت های بسیاری برای همکاری دارند. طرح جامع میان دو کشور  وجود دارد و اجرایی کردن آن در دستور کار است.

برای گفت و گو با عربستان و روابط با همه کشورها هیچ مانعی وجود ندارد و ایران برای بازگشایی سفارت ها آمادگی دارد. زمینه بازگشت همه ایرانیان مقیم خارج فراهم می شود.آنها در اولویت سرمایه گذاری هستند.

یمن باید توسط یمنی ها اداره شود. سعودی ها و حامیان آنها باید تجاوزات را متوقف کنند.

رژیم صهیونیستی قبل از ایران باید از فلسطین وحشت داشته باشد. ایران همواره حامی مظلومان است.

به آمریکا که برجام را نقض کردند تاکید می کنیم براساس برجام همه ی تحریم های ظالمانه را لغو کنید. به اروپایی ها هم می گویم تحت تاثیر فشارها و سیاست های آمریکایی ها قرار نگرفته و به تعهدات خود عمل کنید.

دفاع از سابقه دادستانی

به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بوده ام. حقوق بشر محوری ترین موضوعی بود که از آن دفاع می کنم. در جایگاه مدعی قرار داریم. مدعی حقوق بشر و انسانها هستیم.

امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می کنند باید پاسخگو باشند. به عنوان یک قاضی همیشه از حقوق و آزادی مردم دفاع کرده ام و به عنوان رییس جمهور هم موظف به دفاع از حقوق انسانها هستم.

اگر به وجود آورندگان داعش و گروه های دیگر مورد محاکمه قرار گیرند ملت ها در صلح و آرامش خواهند بود.

دعوت از ایرانیان مقیم خارج

زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را فراهم خواهیم کرد. لذا ورود و سرمایه گذاری آنها در داخل باید تسهیل شود. امنیت برای سرمایه گذاری وجود دارد و دولت امنیت سرمایه در ایران را برای همه تامین می کند.

سامانه ای برای ثبت ایده ها درباره اداره دولت راه اندازی می کنیم.

ارتباطم با مردم از طریق خویشان و اقوام نباید تنظیم شود. باید بر اساس سامانه ای که ایجاد شده، انجام گیرد تا با همه سطوح مردم و جامعه در ارتباط باشم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1