همه گیری کرونا؛ شمار میلیونرهای جهان افزایش پیدا کرد

یک بررسی نشان می دهد که در سال گذشته علیرغم خسارات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا شمار میلیونرهای جهان پنج میلیون نفر بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحقیقات شرکت "کِرِدیت سوئیس" نشان می دهد درحالی که بسیاری از فقرا فقیرتر شده اند، شمار میلیونرها در جهان ۵.۲ میلیون نفر افزایش یافته و به ۵۶.۱ میلیون نفر رسیده است.

در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار بیش از یک درصد بزرگسالان در جهان میلیونر بودند.

بهبود بازارهای بورس و جهش بهای مسکن از دلایل اصلی افزایش ثروت این گروه بوده است.

محققان می گویند به نظر می رسد تولید ثروت در این سال کاملا فارغ از واقعیت مربوط به مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری باشد.

آنتونی شوروکس، اقتصاددان و نویسنده گزارش "ثروت جهانی" گفت که همه گیری "تاثیر حاد کوتاه مدتی بر بازارهای جهانی داشت" اما افزود که این روند "عمدتا تا پایان ژوئن ۲۰۲۰ معکوس شد".

او گفت: "ثروت جهانی نه فقط در برابر این همه تلاطم پایدار ماند، بلکه در نیمه دوم سال به سرعت افزایش هم یافت."

با این حال اختلاف در میزان ثروت در سال ۲۰۲۰ میان بزرگسالان بیشتر شد و آقای شوروکس گفت اگر بیشتر شدن ارزش دارایی ها، مثل افزایش قیمت مسکن، از این تحلیل حذف شود، "در آن صورت دارایی خانوارها ممکن است سقوط هم کرده باشد."

او گفت: "در رده های پایینی ثروت، که دارایی های مالی (فایننشال) کمتر غالب است، ثروت ثابت تر مانده است و در بسیاری موارد کوچکتر شده."

"برخی از عوامل بنیادین ممکن است به خودی خود در طول زمان تصحیح شود. برای مثال در مقعطی نرخ بهره بار دیگر افزایش خواهد یافت، و این ارزش دارایی ها را کم خواهد کرد."

این گزارش می گوید که ثروت جهانی ۷.۴ درصد افزایش یافته است.

از آغاز قرن ۲۱ تاکنون شمار کسانی که دارایی های آنها ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار است از ۵۰۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۱.۷ میلیارد نفر در اواسط ۲۰۲۰ رسید.

آنها گفتند که این افزایش منعکس کننده "رفاه بیشتر در اقتصادهای در حال ظهور، به خصوص چین، و رشد طبقه متوسط در جهان درحال توسعه است."

نانِت هِشلر-فایدربی، افسر ارشد سرمایه گذاری در کردیت سوئیس، گفت: "قابل انکار نیست که اقدامات دولت ها و بانک های مرکزی برای سازمان دادن برنامه های عظیم انتقال درآمد برای حمایت از افراد و کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را در همه گیری دیدند، و همچنین کاهش نرخ بهره، در پرهیز از یک بحران تمام عیار جهانی موفق بوده است."

او افزود: "کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی احتمالا تاثیر بزرگی داشته. این از دلایل عمده رشد بهای سهام و مسکن است و این مستقیما بر ارزش دارایی خانوارها اثر گذاشته."

اما او افزود که این مداخله ها "به بهایی گزاف تمام شده است."

به گفته او بدهی دولت ها به نسبت تولید ناخالص ملی در بسیاری کشورها ۲۰ درصد یا بیشتر افزایش یافته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

85  ⁄    =  17