۳ راهکار جدید برای عبور از پیک مصرف برق در تابستان

افزایش مصرف برق در کشور و لزوم تامین برق مورد نیاز در تابستان، باعث شد تا برای تامین برق مورد نیاز راهکارهای جدیدی در دستور کار قرار گیرد که شامل احداث نیروگاه با کمک سرمایه‌گذاری خارجی، واردات برق از کشورهای همسایه و وارد کردن صنایع بزرگ به روند تولید برق کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روند مصرف برق امسال برخلاف سال‌های گذشته از فروردین ماه صعودی رقم خورد و هرچه به ماه‌های گرم‌ترسال نزدیک می‌شویم میزان مصرف بالاتری را تجربه خواهد کرد.

امسال ودر سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر رقم خورد که این موضوع مهمترین اثر خود را برروی سدهای بزرگی که تولید برق نیز دارند برجای گذاشت و سبب کاهش بیش از چهار هزارمگاوات تولید برق در کشور شد.

علاوه بر این دمای هوا از نخستین روزهای سال جدید سر ناسازگاری گذاشت و رفته رفته گرم و گرم‌تر شد.

چندی پیش «رضا اردکانیان» درباره شرایط تامین برق گفت: امسال با وجود پیش بینی‌هایی که انجام شده بود با چندوضعیت غیرمتعارف نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم که یکی گرمای زودرس بود؛ به این معنا که به‌طور متوسط فروردین ماه حدود پنج درجه و اردیبهشت‌ماه نیز چند درجه افزایش دما در سطح کشور اتفاق افتاد که  این به معنای استفاده زودتر از دستگاه‌های سرمایشی بود که خود بار قابل ملاحظه‌ای را نیاز دارد.

وی ادامه‌داد: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه‌  ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی شد.

وزیر نیرو گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی هنگامی که همه سدها پر آب باشند ۱۲ هزار مگاوات است که با احتساب مسایل بازدهی، حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت علمی از این نیروگاه‌ها می توان داشت.

وی اضافه‌کرد: همچنین نزدیک به ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی وجود دارد که با احتساب نیروگاه‌های برق‌آبی در مجموع ۸۵ هزار مگاوات می‌شود که از آن ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی، ظرفیت عملی‌مان با توجه به مساله عمر نیروگاه ها و فرسودگی آنها و با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، یک کاهش توان خروجی داریم.

اردکانیان بیان‌داشت: بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی ها به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند.

وی افزود: بخشی از شرایطی که امسال پیش آمد قابل پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بخشی دیگر ناشی از گرمای زودرس و خشکسالی بود که که کاهش در توان نیروگاه‌های برق‌آبی را به دنبال داشت و بخشی دیگر، بحث رمزارزها بود.

وزیر نیرو توضیح‌داد: درخصوص رمزارزها، آن حدی که ما به‌همراه وزارت صنعت به عنوان ماینرهای مجاز داشتیم حدود ۳۲۱ مگاوات بود اما برآوردهای انجام شده داخلی و خارجی نشان می‌دهد ۱۰ درصد از انرژی مصرفی برای تولید رمزارزها برای ایران است.

وی گفت: برآوردهای همکاران ما مصرف حدود ۲ هزار مگاوات انرژی برق را نشان می‌دهد که توسط ماینرها مصرف می شود، اما فقط ۳۲۰ مورد آنها مجاز بود که اینها خاموش شدند.

اردکانیان افزود: مجموعه اینها شرایطی پیش آورد که ما در ۳۱ اردیبهشت ماه با اوج بار مواجه شدیم، در حالی که پارسال این اوج بار در اواخر خرداد و در سال ۹۸ در تیرماه اتفاق افتاده بود.

وی اظهار داشت:  اعدادی که هر روز گزارش می‌شود حاکی است اوج باری که در فصل بهار با آن روبه‌رو می‌شویم در سال‌های قبل در تابستان رخ می‌داده است، البته بخشی قابل پیش‌بینی بوده و برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

این عوامل و نیز تاخیر در روند تعمیرات نیروگاهی سبب شد اواخر اردیبهشت ماه کشور با قطع برق روبرو شود و همین موضوع ضرورت توجه به تامین برق پایدار از راه‌های دیگر را جدی‌تر ساخت.

احداث نیروگاه با کمک سرمایه گذاری خارجی گامی برای تامین برق

تلاش برای احداث نیروگاه‌های تازه نفس با استفاده از سرمایه گذاری خارجی یکی از این اقدام‌هابود که در نخستین گام نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان با سرمایه گذاری روسیه در مرحله عملیات اجرایی قرار گرفت.

واردات برق از کشورهای همسایه

اقدام بعدی برای تامین برق پایدار واردات برق از کشور های همسایه بود که واردات از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در دستورکار قرار گرفت و در مرحله نخست اخیر واردات برق از کشور جمهوری آذربایجان اجرایی شد.

وارد کردن صنایع بزرگ به روند تولید برق

راه دیگری که صنعت برق برای تامین برق مد نظر قرارد داده استفاده از توان صنایع بزرگ کشور برای تولید برق است.

در همین رابطه «رضا اردکانیان» وزیر نیرو امروز گفت: این روزها در تدارک توافق بزرگی با وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با مشارکت صنایع بزرگ کشور هستیم تا حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی مورد نیاز خود را بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و از این حیث برق مطمئن و پایدار برای صنایع رو به شکوفایی کشور فراهم شود.

وی ادامه داد:همچنین با این اقدام بار نسبتا سنگین از دوش شبکه سراسری کشور برداشته خواهد شدتا بتوان به‌طور مناسب جوابگوی سایر بخش‌ها بود .

علاوه بر اینها پیگیری و تداوم برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود تا دیگر شاهد قطع برق نباشیم.

 منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −    =  41