کاهش ۵ درصدی تعداد خودپردازهای بانک مسکن در سال۹۹

بررسی عملکرد ATMهای بانک های بزرگ طی یک دهه اخیر(بخش دوم)

بررسی عملکرد یک دهه اخیر بانک های بزرگ کشور در تعداد خودپردازها نشان می دهد بانک مسکن از سال 95 تاکنون نه تنها تعداد خودپردازهای خود را افزایش نداده بلکه در سال 99 کاهش حدود 5درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آمارهای تعداد خودپردازها نشان می‌دهد که در بین 10 بانک بزرگ کشور بیشترین تعداد خودپرداز در اختیار بانک ملی با بیش از 8 هزار خودپرداز در سال 99بوده است. این بانک طی دهه گذشته به طور دائم تعداد خودپردازهای خود را افزایش داده است.

در بین سایر بانک‌های بزرگ نیز پست بانک، رفاه، پاسارگاد و سپه تعداد خودپردازهای خود را به طور چشمگیری افزایش داده‌اند. به طوری که تعداد خودپردازهای بانک پاسارگاد نزدیک به 6 برابر افزایش یافته و پست بانک نیز تعداد خودپردازهای خود را حدود 9 برابر افزایش داده است.

در بخش اول این گزارش با عنوان " تعداد خودپردازهای بانک ملی به بیش از 8هزار دستگاه رسید/مصائب پرداخت به عابر" به بررسی چند بانک بزرگ کشور پرداختیم.

در ادامه این گزارش با ما همراه باشید:

بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد طی دهه گذشته تعداد خودپردازهای خود را به طور چشمگیری افزایش داده و در نتیجه این امر تعداد تراکنش‌های این بانک نیز از حدود 60 میلیون تراکنش به 350 میلیون تراکنش افزایش یافته است. این بانک در سال‌های94 و 95 تعداد خودپردازهای خود را بیش از 25 درصد افزایش داده است. در نتیجه این امر سرانه تراکنش‌های این بانک از سال 94 با شیب بسیار کم نزولی شده، اما در سال‌های 98 و 99 رشد مثبتی را تجربه کرده و به حدود 170 هزار تراکنش روی هر دستگاه رسیده است.

بانک کشاورزی

این بانک طی دهه گذشته کاهش چشمگیری را در تراکنش‌های خود به ویژه سرانه تراکنش‌ها تجربه کرده است؛ اما با این حال توانسته است شبکه خودپردازی خود را مدیریت کند. طی سال‌های 96 تا 98 این بانک کاهش بیش از 5 درصدی را به طور سالانه در تراکنش‌های خود تجربه کرده و در نتیجه رشد خودپردازها را نیز کاهش داده به نحوی که در سال‌های 98 و 99 رشد خودپردازهای این بانک عملاً منفی شده است. در نتیجه با کاهش تعداد خودپردازها این بانک توانسته است سرانه تراکنش خودپردازی خود را در مرز 100 هزار تراکنش حفظ کند.

بانک مسکن

بانک مسکن نسبت به برخی دیگر از بانک‌ها در سال 99 موقعیت بهتری دارد. این بانک از سال 95 تاکنون نه تنها تعداد خودپردازهای خود را افزایش نداده است، بلکه در سال 99 کاهش حدود 5 درصدی را تجربه کرده است. در نتیجه گرچه تعداد تراکنش‌های بانک از سال 96 نزولی شده است، اما سرانه تراکنش‌ها در نهایت در مرز 150 هزار تراکنش تثبیت شده است. با وجود اینکه تعداد خودپردازهای این بانک در سال‌های 96 تا 98 افزایش نیافته (بلکه کاهش یافته است) اما سرانه تراکنش و تعداد تراکنش‌ها روندی منفی داشته که نشان‌دهندة کاهش تمایل مردم به استفاده از خودپرداز بوده است.

بانک تجارت

گرچه بانک تجارت در زمره بانک‌هایی است که کاهش تعداد خودپردازهای خود را از سال 94 آغاز کرده است؛ اما وضعیت شبکه خودپرداز این بانک به مراتب وخیم‌تر از سایر بانک‌هاست. این بانک بیشترین تعداد تراکنش را در سال 96 و در مرز 300 میلیون تراکنش تجربه کرد؛ اما خودپردازهای این بانک سرانه تراکنشی به مراتب کمتر از 100 هزار را تجربه کرده است. تعداد تراکنش‌های خودپردازی این بانک تنها طی 2 سال از حدود 300 میلیون به 210 میلیون کاهش یافته است و منجر شده است تا سرانه تراکنش‌های خودپردازی این بانک به 50 هزار تراکنش کاهش یابد.

پست بانک ایران

پست بانک ایران طی دهه گذشته تعداد خودپردازهای خود را در برخی از سال‌ها کاهش و در برخی افزایش داده است. نکته جالب در این بانک آن است که در سال 98 این بانک تعداد خودپردازهای خود را 80 درصد افزایش داده است که رشد بسیار چشمگیری محسوب می‌شود. در نتیجه تراکنش‌های این بانک به طور چشمگیر افزایش یافته و تنها کاهش 20 درصدی را در سرانه تراکنش‌ها تجربه کرده است. در مجموع این بانک کمترین سرانه تراکنش را در بین بانک‌ها داشته و در سه سال گذشته توانسته است مرز 50 هزار تراکنش را پشت سر بگذارد. این در حالی است که سرانه تراکنش خودپردازی این بانک در سال 91 تنها 24 هزار تراکنش بوده است.

مدیریت کلیدی شبکه خودپرداز

تغییرات تعداد خودپردازها و تراکنش‌های مربوط به آن در 10 بانک بزرگ کشور نشان داد که تنها کاهش تعداد خودپردازها نمی‌توان راه چاره باشد. مدیریت مکانیابی خودپردازها از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و منجر شده است بانک‌هایی چون بانک رفاه که خودپردازهای خود را به طور مداوم افزایش داده است افزایش سرانه تراکنش را نیز تجربه کند. توجه به مناطق محروم کشور (چه در استان‌های پر جمعیت چون تهران و چه دور افتاده) می‌تواند مسیر کلیدی مدیریت خودپردازها و کاهش فشار هزینه‌های آن باشد.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  +    =  26