اوپک به فکر افزایش تولید

بازار جهانی نفت خواستار افزایش قابل توجه عرضه نفت است اما انتظار می‌رود گروه اوپک پلاس تنها بخشی از آنچه که مصرف کنندگان درخواست دارند را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت‌های جهانی نفت با بهبود تقاضا از شوک ناشی از همه گیری کووید ۱۹ به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرده که بالاترین قیمت در دو سال اخیر است و صحبت‌هایی درباره بازگشت نفت به ۱۰۰ دلار شنیده می شود. نگرانی ها نسبت به تورم افزایش پیدا می کند و آژانس بین المللی انرژی از گروه اوپک و متحدانش درخواست کرده است شکاف به وجود آمده در عرضه را پر کنند.

وزیران گروه اوپک پلاس قرار است پنجشنبه هفته جاری دیدار کند و انتظار می‌رود در این دیدار با تسهیل بخشی از محدودیت عرضه ای که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته اند موافقت کنند. نمایندگان این گروه می‌گویند مذاکراتی در خصوص افزایش تولید در جریان است با این حال ریاض مصمم است همچنان با احتیاط ادامه دهد و ناظران بازار انتظار دارند هر گونه افزایش تولید پاسخگویی تقاضای فعلی بازار نباشد.

بیل فارن پرایس، مدیر شرکت تحقیقاتی اِنوروس در این باره به بلومبرگ گفت: بازار در آتش است. به  نظر نمی رسد سعودی‌ها تسلیم شده باشند تا افزایش قابل توجه میزان عرضه را اعلام کنند. اما حتی اگر اوپک پلاس به تولید خود اضافه کند قیمت‌ها قوی می مانند.

اوپک از ابتدای سال میلادی جاری تولید نفت را به تدریج احیا کرده است. این گروه حداقل ۴۰ درصد از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولیدی که پس از فروپاشی تقاضا در سال میلادی گذشته محدود کرده بود را احیا کرده است و اکنون وزیران اوپک پلاس در اول ژوییه برای ارزیابی گام بعدی گردهم می آیند.

روسیه در حال بررسی مطرح کردن پیشنهاد افزایش تولید اوپک پلاس است و نمایندگان این گروه می گویند افزایش تولید در اوت به شکل غیررسمی مورد بحث قرار گرفته است. با این حال چندین مقام این گروه به طور محرمانه می‌گویند در شرایطی که ایران سرگرم مذاکرات دیپلماتیکی است که ممکن است به احیای عمده صادرات این کشور منتهی شود، گشودن شیرهای نفت در مقطع فعلی اشتباه خواهد بود.

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، چهارشنبه گذشته اعلام کرد همچنان جانب احتیاط را حفظ می کند اما اقدام را منتفی نمی کند. وی تصدیق کرد که اوپک پلاس در مهار و کنترل تورم نقش داشته است.

افزایش ملایم تولید اوپک پلاس

ناظران بازار انتظار دارند که در نشست هفته جاری وزیران اوپک پلاس تسهیل بخشی از تولید محدود شده تصویب شود و نفت بیشتری در اوت وارد بازار شود. در نظرسنجی بلومبرگ از پالایشگاه‌ها و معامله‌گران ۱۳ نفر پیش بینی کردند که این گروه از ظرفیت مازاد تولید قابل توجه خود استفاده خواهد کرد.

 با این حال پیش بینی ها برای افزایش تولید اوپک پلاس در ماه اوت حدود ۵۱۰ هزار بشکه در روز است که تقریبا معادل یک چهارم از کمبود جهانی عرضه است که خود اوپک پلاس برای این ماه پیش بینی کرده است.  اما این انتظارات ممکن است گیج کننده باشند. اوپک پلاس امسال چند بار تحلیلگران را غافلگیر کرده و تولیدش را زمانی که انتظار می‌رفت میزان عرضه این گروه ثابت بماند، افزایش داده است یا بالعکس.

شاهزاده عبدالعزیز عامدانه سفته بازان را گمراه کرده و پیش بینی کنندگان ممکن است این بار هم از نتایج نشست هفته جاری اوپک پلاس شگفت‌زده شوند. با این حال با وجود گزارش ها درباره افزایش احتمالی تولید اوپک پلاس، بهای معاملات نفت برنت رشد قیمت اخیرش را حفظ کرد که نشان می‌دهد معامله‌گران انتظار دارند این گروه به طور کامل کمبود عرضه را جبران نکند.

این انتظارات تا حدود زیادی با موضعگیری شاهزاده عبدالعزیز شکل گرفته است. وزیر انرژی عربستان سعودی مرتبا از اعضای این گروه می خواهد در احیای عرضه احتیاط کنند و هفته گذشته اعلام کرد رویکرد محتاطانه وی مثمرثمر بوده است.

احیای ملایم محدودیت عرضه اوپک پلاس، روند احیای بازار از ریزش قیمت سال گذشته را تثبیت کرده است. شاهزاده عبدالعزیز چهارشنبه گذشته دوباره تاکید کرد اوپک و متحدانش نمی‌توانند دور باطل بازگشت موارد ابتلا به کرونا و ریسکی که برای مصرف سوخت دارد را نادیده بگیرند.

به گفته منابع آگاه، چندین کشور در گروه اوپک پلاس مایل هستند با محدود نگه داشتن عرضه در اوت احتیاطشان را حفظ کنند. عمده نگرانی آنها ناشی از ایران است که سرگرم مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت این کشور است. اگرچه این مذاکرات طولانی شده اما اگر ایران با واشنگتن به توافق برسد آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که می‌تواند تولیدش را به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این افزایش تولید می‌تواند دو سوم از کمبود عرضه ای که اوپک پلاس تا پایان امسال پیش‌بینی کرده را رفع کند.

 بر اساس گزارش بلومبرگ، فارن پرایس معتقد است انگیزه اوپک پلاس برای احیای تدریجی عرضه ممکن است مالی هم باشد. نفت در ۷۵ دلار در هر بشکه خزانه تولیدکنندگان را که از افت شدید بازار در سال گذشته در مضیقه قرار گرفته اند دوباره پر می کند. این گروه می خواهد قیمت اخیر یا قیمت‌های بالاتر استمرار پیدا کند و  و احتمالا هم موفق شده است.

 منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8