راهکار ساده سازی نظام مجوزدهی ترکیه: دولت الکترونیک

مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در گزارشی به تجربه سامان بخشی به نظام مجوز دهی با ابزار دولت الکترونیک در کشور ترکیه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در گزارشی به تجربه سامان بخشی به نظام مجوز دهی با ابزار دولت الکترونیک در کشور ترکیه پرداخت.

در خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است:‌ در دهه های اخیر کشور ترکیه عملکرد چشمگیری در بهبود محیط سرمایه گذاری و کسب و کار و همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی داشته است به نحوی که در حال حاضر این کشور محل استقرار بسیاری از پروژه ها و شرکت های بین المللی می باشد. با توجه به این موضوع و همچنین تشابه کشور ترکیه در بسیاری از حوزهها از جمله از منظر اقلیم، جمعیت شناسی، فرهنگ و … به ایران ، در روال بررسی تجربیات کشورهای پیشرو و موفق در حوزه محیط کسب و کار به تدوین سری گزارش های بررسی چگونگی بهبود محیط کسب و کار و سرمایه گذاری در ترکیه پرداخته ایم که مشتمل بر بررسی وضعیت کلی کشور ترکیه، روند انجام اصلاحات اقتصادی و اصلاحات محیط کسب و کار در این کشور و ابزارهای مهم استفاده شده در این خصوص است. با توجه به این که یکی از مهم ترین، رایج ترین و کارآمدترین ابزارهای بسیاری از کشورها در راستای بهبود محیط کسب و کار و تسهیل و تسریع بوروکراسی های موجود در این زمینه استفاده از فناوری اطلاعات می باشد، در این گزارش به بررسی وضعیت درگاه دولت الکترونیکی ترکیه و نحوه و میزان الکترونیکی شدن ارائه خدمات در این کشور پرداخته‌ایم.

از سال 2012 تا کنون این کشور به صورت پیوسته در حال مشاهده بهبود رتبه خود در شاخص توسعه دولت الکترونیکی بوده است و در حال حاضر رتبه نسبتا خوبی را در این شاخص دارا است، لذا در این گزارش به بررسی وضعیت پیاده سازی دولت دیجیتال در ترکیه می پردازیم. دولت دیجیتال در ترکیه شامل زیرساختهای متعددی از جمله پرتال های الکترونیکی ارائه خدمات دولت و شبکه های اختصاصا طراحی شده به این منظور می باشد. که در گزارش تشریح شده اند. و در ادامه به شرح خدماتی که دولت دیجیتال ترکیه به کسب و کارها ارائه می دهد پرداختیه ایم. این خدمات شامل مواردی از جمله ثبت شرکتها و مالکیت معنوی، اظهار و پرداخت اینترنتی مالیاتهای انجام فرایندهای مربوط به تجارت خارجی و اظهارات گمرکی، پرداخت حق بیمه کارکنان و …. می‌باشد.

از میان پرتال های موجود، درگاه دولت الکترونیکی ترکیه، که مهمترین پرتال ارائه شده توسط دولت میباشد، وب سایتی است که از یک نقطه واحد دسترسی به تمامی خدمات عمومی ترکیه را فراهم می کند و هدف آن ارائه خدمات عمومی به شهروندان، مشاغل و موسسات دولتی به روشی کار آمد و از طریق فناوری اطلاعات است. کلیه شهروندان ترکیه که دارای سن حداقل 15 سال باشند و افراد با تابعیت خارجی که دارای کارت اقامت باشند می توانند رمز الکترونیکی وب سایت مذکور را دریافت کنند. برای احراز هویت شهروندان امکان استفاده از ابزارهای رمز ورود اختصاصی، امضای الکترونیکی و امضای همراه (موبایل) موجود است در حال حاضر از طریق درگاه مذکور خدمات متعددی ارائه می شود که از جمله مزایای کنونی استفاده از درگاه می توان به این موارد اشاره کرد: دستیابی به اطلاعات دقیق و به روز در مورد خدمات عمومی ارائه شده توسط نهادها و سازمانهای عمومی، اشتراک اطلاعات و اسناد بین نهادهای عمومی، انجام پرداخت های مورد نیاز برای برخی از خدمات الکترونیکی ( مالیات، عوارض و غیره)، فراهم آوردن دسترسی به خدمات الکترونیکی دولت با استفاده از رمزهای عبور یا ابزار احراز هویت مانند امضای الکترونیکی و امضای موبایل (در صورت موجود بودن).

درگاه (پرتال) دولت الکترونیکی ترکیه در 18 دسامبر 2008 راه اندازی شد. این پورتال دسترسـی شهروندان و شرکتها به خدمات دولت الکترونیکی را از طریق یک نقطه دسترسی واحد فراهم میکند. این دروازه همچنین به خود ادارات دولتی نیز خدمت ارائه میدهد و به آنها امکان می دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. پیمانکار پروژه درگاه مذکور یک شرکت دولتی به نـام شـرکت عملیـات و ارتباطـات تلویزیـون کـابلی مـاهواره Turksat میباشد که اصلی ترین ارائه دهنده خدمات مـاهواره ای در ترکیـه و یکـی از بزرگتـرین ارائـه دهنـدگان خدمات زیرساخت IT است. در حال حاضر این درگاه بیش از 54 میلیون کاربر ثبت شده در ترکیه دارد و جمعیت کشور ترکیه 82 میلیون نفر اسـت .

 منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =